کد خبر: ۹۰۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۴
در نشست خبری رییس ستاد انتخابات مطرح شد:

دانشجو: با خودكار خود به محل اخذ رای مراجعه كنيد

سازمان بازرسی حق هيچ‌ دخالتی در انتخابات ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس ستاد انتخابات کشور طی نشستی خبری آخرین موضوعات مرتبط با انتخابات، از جمله شایعه‌های انتخاباتی، وضعیت نظارتی، نحوه اعلام نتایج، ممنوعیت استفاده از نمادهای رنگی و پرچم در شعب اخذ رای و همچنین مهمترین توصیه‌ها به رای دهندگان را اعلام کرد. 

کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست مطبوعاتی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان بازرسی کل کشور نظارتی بر امر انتخابات خواهد داشت و این نظارت به چه شکل خواهد بود اظهار داشت: «طبق نامه شورای نگهبان سازمان بازرسی حق هیچگونه دخالتی در امر انتخابات ندارد که بر این اساس هرگونه اطلاعاتی را که از ما بخواهند نباید به آنها داده شود».

وی افز ود: «ما در این باره تابع روشهای قانونی هستیم و از نظر ما انجام کار قانونی هیچ گونه منعی ندارد».

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدامی برای جمع آوری نمادهای تبلیغاتی از جمله رنگ سبز و پرچم ایران در شعبه‌های اخذ رای که از دید سخنگوی شورای نگهبان ممنوع اعلام شده است صورت گرفته است یا خیر، تصریح کرد: «نیروی انتظامی آمادگی کامل در راستای برخورد با این گونه موارد را دارد و ما نیز از ستادهای کاندیداها درخواست کرده‌ایم که اطلاعیه‌ای صادر کنند که طبق آن هواداران نامزدها با اقلام تبلیغاتی و نمادهای کاندیداها در شعبات اخذ رای حاضر نشوند».

دانشجو ادامه داد: «ستاد انتخابات کشور هم طبق وظایف خود از وجود هرگونه نماد تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در شعبه‌های اخذ رای جلوگیری خواهد کرد».

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه چه کسانی آرا را به صورت دستی خواهند شمرد گفت: «عوامل اجرایی که در شعبه‌ها هستند تحت نظارت نماینده شورای نگهبان، نماینده فرماندار و نماینده کاندیداها آرا دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را خواهند شمرد».
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوالی درباره شایعه انتصاب حجت‌الاسلام ناطق نوری به عنوان نماینده بازرسی رهبری در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد که تا این لحظه چنین موضوعی به وزارت کشور ابلاغ نشده است اما اگر رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند ما در تمامی مسائل سمعا و طاعتا در خدمت ایشان خواهیم بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از تجمعات هواداران کاندیداها گلایه کرد و آن را باعث ایجاد مزاحمت برای عموم مردم خواند خاطرنشان کرد: «بنده به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور از مزاحمت‌هایی که برای مردم صورت گرفته است عذرخواهی می‌کنم اما ما در ستاد انتخابات به ستادهای کاندیداها نامه نوشتیم تا درباره سامان بخشیدن به این شرایط اطلاعیه صادر کنند».

دانشجو اضافه کرد: «وقتی مصالح عمومی درباره این موضوعات مطرح گردید نگاهمان این بود که با این گونه رفتارها مدارا کنیم و البته اکثریت این موضوع را تصدیق می‌کنند که سیاست ما درست بود».

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید تاکنون برای چند نماینده کاندیدا به منظور حضور در پای صندوق‌های رای و نظارت بر روند انتخابات کارت صادر شده است این گونه پاسخ داد: «در حال حاضر برای 110 هزار نفر از نمایندگان نامزدهای انتخاباتی برای حضور در شعب اخذ رای کارت صادر شده است و این افراد از کسانی هستند که مدارک آنها کامل بوده است».

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره شائبه وجود خودکارهای رنگ نامرئی در شعبه‌های اخذ رای و توصیه به هواداران نامزدها برای همراه داشتن خودکار خود در شعبه اخذ رای گفت: «ما هم این گونه مسائل را می‌شنویم که خودکارهای نامرئی در شعبه‌های اخذ رای وجود دارد توصیه ما این است که افراد با خودکارهایی پای صندوق رای بیایند که بدانند نامرئی نیست».

دانشجو ادامه داد: «ما توصیه می‌کنیم که مردم برای رای دادن خودکارهایی را به همراه خود بیاورند که امتحانش را پس داده باشد و از خودکارهای داخل شعبه استفاده نکنند».

خبرنگاری ازمعاون سیاسی وزیر کشور پرسید که بر اساس قانون روزنامه‌ها حق ندارند له یا علیه نامزدی سه روز قبل از برگزاری انتخابات مطلب بنویسند اما متاسفانه حتی تا دیروز شاهد بودیم که برخی روزنامه‌ها مطالبی را له یا علیه نامزدها نوشتند که وی پاسخ داد: «ما اقدامات خلاف قانون روزنامه‌ها و بقیه موضوعات را مستند کرده و به مراجع ذیربط اطلاع دادیم تا طبق قانون کار انجام شود».

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوال یکی دیگر ازخبرنگاران مبنی بر اینکه آیا امکان حضور خبرنگاران در زمان تجمیع آرا وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: «حضور نماینده رسانه‌ها در تجمیع باعث می‌شود که به دلیل کثرت حضور آنان نتوان کار را به خوبی انجام داد اما قطعا اطلاعات را به صورت تدریجی اعلام خواهیم کرد».

دانشجو یادآور شد که همزمان با شمارش دستی آرا، شمارش رایانه‌ای به صورت موازی انجام خواهد شد که بر این اساس ما می‌توانیم با سرعت چند هزار صندوق را جمع کرده و نتایج آن را اعلام کنیم اما این موضوع تا زمان جمع شدن فرم 22 و 28 اعلامی نیست که بتوان به آن اعتماد کرد و تنها حدود آرا را مشخص می‌شود. ما قطعا این اطلاعات را به نمایندگان رسانه‌ها ارائه می‌دهیم با در نظر گرفتن این اطلاعات، اطلاعات خام است.

وی همچنین پیش از پاسخ به پرسش خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: «ما در شش حوزه انتخابیه انتخابات میاندوره‌ای مجلس هشتم، در دو استان انتخابات میاندوره‌ای خبرگان و در دو شهر انتخابات میاندوره‌ای شوراهای اسلامی شهر و روستا را همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دهم برگزار خواهیم کرد. در این راستا برای چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کدهایی را بدین شکل در نظر گرفته‌ایم : محمود احمدی نژاد 44، محسن رضایی 55 ، مهدی کروبی 66 و میرحسین موسوی 77».

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: «خواهش ما این است که حتی المقدور کسانی که رای می‌دهند کدهای کاندیداها را در برگ تعرفه رای منظور نمایند، رای شان را خودشان بنویسند، نوشتن تنها نام و نام خانوادگی نامزد مورد نظر کفایت می‌کند و نیازی به القاب نیست. همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر ملاک عمل شمارش‌های دستی است و تمام مراحل انتخابات به صورت دستی است و وجود نرم افزار رایانه‌ای تنها برای چک کردن است».

وی همچنین با اعلام شماره تلفن 88990011 ، آدرس اینترنتی www.moi.ir و آدرس پست الکترونیکی coi@moi.ir گفت: «در صورتی که مردم خلافی را از سوی عوامل اجرایی، ناظرین، هواداران و نماینده کاندیداها در پای صندوق‌های رای ملاحظه کردند می‌توانند با ارسال شکایت‌های خود به شمارس تلفن و آدرس‌های اینترنتی که اعلام شد تخلفات را گزارش کنند چون اعتقاد ما بر این است که مردم بهترین ناظرین هستند».

دانشجو ادامه داد: «در شهرستانها هم مردم می‌توانند با شماره‌ای که از سوی فرمانداری آن شهر اعلام می‌شود اگر خلافی را از عوامل اجرایی، هواداران و ... مشاهده کردند به فرماندار اطلاع دهند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین