سی و یکم فروردین امسال، قسمت آخر «گناه فرشته» در پلتفرم فیلیمو منتشر شد و همچنان بحث و نظر درباره آن ادامه دارد. این سریال به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقا، در طول پخش هم محل صحبت بود و هر بار وجهی از آن توسط رسانهها، منتقدان و کاربران برجسته میشد. با این پیش زمینه، طبیعی است که «گناه فرشته» را محصولی «دیده شده» بدانیم. همانطور که اخیرا روابط عمومی فیلیمو خبر داده که قسمت اول این سریال توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر دیده شده و رکوردی تازه به ثبت رسانده است.
اصل خبر
در خبر روابط عمومی فیلیمو آمده است: «۱۸ هفته پرماجرا را با فرشته، حامد، نوید، مهتاب و عماد پشت سر گذاشتیم. «گناه فرشته» اولین سریالی بود که قسمت یکم آن در طول زمانِ پخش، توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر فقط در فیلیمو تماشا شد و این استقبال همچنان ادامه دارد. قدردان اعتماد شما به فیلیمو، تماشای محتواهایش و دلسوزی برای سریالها هستیم. از این داستان پرتلاطم برای ما خاطرههای فراوانی ماند، همراه نظرها، نقدها، حرفها و حتی گلایههای از سر محبت شما که مطمئن باشید اینها چراغ راه آینده برای ادامه مسیر و سرمایه بسیار بزرگ فیلیمو است.
با احترام به زندهیاد مرتضی پورصمدی از گروه تولید سریال «گناه فرشته» صمیمانه تشکر میکنیم. حالا این سریال هم به تالار تجربهها و خاطرههای فیلیموییها پیوست. به این امید که اثر بعدی ما با توجه به این همه توجه و ریزبینی مخاطبان باهوش و فرهیختهمان، رو به جلو، چشمگیرتر، دلرباتر و ماندنیتر باشه برای همهمون. دوستتون داریم.»
رکوردشکنی گناه فرشته
در خبر بالا، از ثبت یک رکورد برای قسمت اول «گناه فرشته» یاد شده است. اگر خاطرتان باشد محمدحسین مهدویان بعد از انتشار قسمت آخر «زخمکاری ۲» متنی به اشتراک گذاشت و در بخشی از آن اشاره کرد: «میزان تماشای قسمت اول از فصل دوم سریال تاکنون از عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نمایش گذشته و هنوز هم تماشایش ادامه دارد.»
با این قیاس میتوان نتیجه گرفت که قسمت اول «گناه فرشته» از سریال قبلی فیلیمو پیش افتاده و این اتفاقی تازه برای پلتفرم است.
بار دیگر سریال جنجالی
درباره «گناه فرشته» هر آنچه باید را نوشتیم و دیگر رسانهها هم نوشتند؛ اینکه چطور شروع شد و چطور ادامه یافت و با چه شیوهای به پایان رسید. فقط محض یادآوری میگوییم که همه قسمتهای سریال واکنشبرانگیز بود و وجوه مختلف آن مد نظر قرار میگرفت. نکته جالب درباره واکنش مخاطبان، حتی آنها که نظری مثبت درباره سریال نداشتند، جایی است که آنها هم «گناه فرشته» را میدیدند. شاهد این ادعا، سلسله کامنتهایی است که تا قسمت آخر ادامه داشت. حتی برخی فعالان مجازی مثل یوتیوبرها میگفتند دیگر «گناه فرشته» نمیبینیم، اما برای قسمت جدید، تولید محتوا میکردند!
این ویژگی ساختاری و محتوایی «گناه فرشته» بود که توانست مخاطب را با خود درگیر کند. دنیایی که ساخت، پر بود از راز و تعلیق و دلهره و سرگردانی. کمتر مخاطبی تکلیف خود با سریال را میدانست! درست مثل خود شخصیتهای مستاصل سریال که نمیدانستند برسر چه دعوا دارند. این، تجربهای نو برای حامد عنقا و پلتفرم فیلیمو محسوب میشود؛ اما مهم جایی است که خطر آنها جواب داد و «گناه فرشته» دیده شد.
خوب بودن یا ناراضی بودن از نتیجه بهدست آمده، بحثی دیگر است؛ هر چند سریال حرفهایی مهم در دل داشت و واقعا برخی مفاهیم آن نیازمند واکاوی و تحلیل فرامتن بود.
مورد چهارم| رکورد فسیل
همزمان با انتشار رکوردشکنی «گناه فرشته» خبری دیگر درباره فروش بالای فیلم سینمایی «فسیل» منتشر شد که نباید به راحتی از این مسئله گذشت. بر اساس اعلام فیلیمو: «اکران آنلاین «فسیل» با فروش ۲۹ میلیاردی و یک رکورد جدید به پایان رسید. «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید داشت و تبدیل به پربازدیدترین فیلم فیلیمو در سینمای آنلاین شد.
مخاطبان ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ بلیت خریدید که باعث فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این فیلم شد.» نکته روشن ماجرا این است که اکران آنلاین ظرفیتی مهم برای پلتفرمها است؛ به شرط آنکه چینش فیلم، زمانبندی اکران و تبلیغات درست، این طرح را همراهی کند. با ثبت دو رکورد جدید برای «گناه فرشته» و «فسیل»، فیلیمو روزهای شیرینی را تجربه میکند.