کد خبر: ۹۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

همتی: ثبت ۱۶۰ درصد تورم و ۵۸ درصد کاهش ارزش پول ملی⁩ در ۳۰ ماه قابل دفاع است؟

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکلس نوشت: آیا ثبت ۱۶۰ درصد تورم ⁩، ۵۸ درصد کاهش ارزش پول ملی⁩ در ۳۰ ماه! با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، قابل دفاع است؟
همتی: ثبت ۱۶۰ درصد تورم و ۵۸ درصد کاهش ارزش پول ملی⁩ در ۳۰ ماه قابل دفاع است؟
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی در این توییت نوشت نوشت: آیا هشدار در خصوص چاپ ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان پول (۶۰۰ هزار میلیارد تومان در ۳۰ ماه) غیرکارشناسی و مغرضانه است؟ آیا دوره فشار حداکثری و کرونا، با دوره بعد از ترامپ و درآمد ۴ برابری نفت، قابل مقایسه است؟

همتی افزود: آیا ثبت ۱۶۰ درصد تورم ⁩، ۵۸ درصد کاهش ارزش پول ملی⁩ در ۳۰ ماه! با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، قابل دفاع است؟

گفتنی است که بانک مرکزی در واکنش به انتقادهای اخیر همتی، اعلام کرده بود: «با متر و مقیاس آقای همتی فقط در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰۰ برابر کل دوران سازندگی خلق پول شده است! علی ای‌حال، فارغ از روش نادرست و مغالطه‌آمیز رئیس کل اسبق بانک مرکزی در تحلیل ارقام کل‌های پولی (مقایسه صرف سطح متغیر‌های انباره و بی‌توجهی به تحولات رشد آن‌ها در یک دوره زمانی)، بررسی روند رشد نقدینگی در دو سال گذشته حاکی از مدیریت باثبات نقدینگی و حرکت این متغیر کاملاً مبتنی بر مسیر برنامه‌ریزی شده توسط بانک مرکزی بوده است. رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دوران تصدی آقای همتی در بانک مرکزی و دوره کنونی باشد.

بانک مرکزی افزود: بدون تردید، روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسأله‌ای بس نگران‌کننده بود که تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیر‌های کلان اقتصادی به وجود آورد. حال که حدود ۲ سال از آن مقطع نگران‌کننده گذشته است، متغیر‌های پولی کشور در وضعیت نسبتاً پایداری قرار گرفته‌اند و آمار‌ها حاکی از تحقق اهداف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و قرار گرفتن در محدوده‌های تعیین شده دارد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین