کد خبر: ۹۰۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۰

تشديد خروج بنگاه‌ها از بازار مسکن

رکود معاملات ادامه دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رکود بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از مشاوران املاک در سراسر کشور از این شغل انصراف دهند.
 
به گفته یکی از مدیران اتحادیه مشاوران املاک، در حال حاضر بازار معاملات مسکن در رکود عمیقی به سر می‌برد، به طوری که امورات بنگاه‌داران مسکن فقط با عقد قرارداد اجاره می‌گذرد و شواهد و قرائن نیز حاکی از تداوم رکود تا پایان سال جاری است.

به دنبال تداوم رکود در معاملات مسکن
خروج بنگاه‌های مسکن از بازار شدت گرفت

بیش از 240 نفر از روسا و اعضای هیات ‌مدیره صنف مشاوران املاک سراسر کشور در حاشیه گردهمایی که اواخر هفته گذشته به منظور رای‌گیری انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری برگزار شد، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به تشریح آخرین وضعیت صنف متبوع خود و اوضاع بازار مسکن و همچنین آخرین وضعیت نحوه اجرای کد رهگیری در سراسر کشور پرداختند.

رکود بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از مشاوران املاک در سراسر کشور از این شغل انصراف دهند. علاوه ‌بر این اوضاع اشتغال برخی از مشاوران املاک آنقدر کساد شده است که برخی از آنان حتی قادر به پرداخت حق عضویت سالانه خود که مبلغی حدود 10هزار تومان است، نیستند. در همین حال بنا بر اذعان بسیاری از مشاوران املاک اگر چه طرح کد رهگیری در بسیاری از بنگاه‌های املاک سراسر کشور هم‌اکنون اجرا می‌شود، اما مشکلات پیش‌بینی نشده در روند اجرایی این طرح نظیرعدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و عدم تمکن مالی برخی از مشاوران املاک به منظور خرید رایانه، کیفیت اجرایی این طرح را زیر سوال برده است و از سوی دیگر عدم تعامل مطلوب ارگان‌های وابسته به این طرح نظیر اداره پست، شهرداری و ... همچنان سد راه اجرای بهینه این طرح شده است. 

رکود عمیق معاملات مسکن
علی حامدی احمدی، رییس اتحادیه مشاوران املاک رشت به دنیای اقتصاد گفت: «رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از بنگاه‌های املاک به حالت نیمه تعطیلی درآیند». وی افزود: «در حال حاضر بازار معاملات مسکن در رکود عمیقی به سر می‌برد به طوری که امورات بنگاه‌داران مسکن فقط با عقد قرارداد اجاره می‌گذرد». وی تاکید کرد: «شخصا به خروج بازار مسکن و سامان یافتن آن در کوتاه مدت امیدوار نیستم؛ چرا که شواهد و قرائن حاکی از تداوم رکود تا پایان سال جاری است». حامی‌احمدی در خصوص نحوه اجرای کد رهگیری در رشت گفت: «این سامانه با قوت در رشت اجرا می‌شود و باعث شده تا بنگاه‌های املاک غیرمجاز از چرخه فعالیت حذف شوند».

انصراف مشاوران املاک مشهد
در همین حال رضا ظهوریان، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد مقدس نیز گفت: «با توجه به رکود مسکن از 6هزار واحد فعال بنگاه‌داری مسکن در مشهد مقدس تاکنون هزار واحد صنفی به دلیل رکود مسکن از شغل خود انصراف داده‌اند». وی تاکید کرد: «اگر چه دوران متناوب رکود و رونق در بازار مسکن ایران امری طبیعی است، اما رکود فعلی مسکن بسیار سنگین است». ظهوریان خاطرنشان کرد: «رکود مسکن باعث شده تا طرح کد رهگیری با آهنگ بسیار کندی در مشهد مقدس اجرا شود».

عدم توانایی پرداخت حق عضویت سالانه
جواد باقری فرح‌بخش، رییس اتحادیه املاک تبریز نیز به دنیای اقتصاد گفت: «تداوم رکود بر معاملات مسکن باعث شده تا بسیاری از مشاوران املاک حتی‌ قادر نباشند حق‌عضویت سالانه خود راکه مبلغی حدود 10هزار تومان است، بپردازند». وی تاکید کرد: «همین امرباعث شده تا بسیاری از مشاوران املاک از این بابت ناراضی باشند و خواهان اتخاذ تدابیر مناسب از سوی دولت به منظور خروج بازار مسکن از رکود باشند». باقری فرح‌بخش با اشاره به انصراف برخی از مشاوران املاک درتبریز تاکید کرد: «تسهیلات بانکی راهکار اصلی خروج بازار مسکن از بحران است».

اگر مسوول نبودم انصراف می‌دادم
محمد گلاوی، رییس اتحادیه مشاوران املاک مهاباد تنها دلیل ابقای خود در صنف مشاوران املاک را مسوولیت فعلی‌اش دانست و تاکید کرد: «اگر فاقد مسوولیت بودم قطعا فورا از این شغل انصراف می‌دادم». وی خاطرنشان کرد: «رکود حاکم بر معاملات مسکن به حدی است که حتی قادر به پرداخت هزینه تلفن خود نیز نیستیم». وی افزود: «حدود 30درصد از مشاوران املاک شهرستان مهاباد از شغل خود انصراف داده‌اند». گلاوی کاهش قیمت مسکن را تبلیغات روانی دانست و گفت: «این مساله فقط جنبه تبلیغی و لفظی دارد؛ چرا که اگر واقعی بود بازار مسکن از رکود خارج می‌شد». به گفته گلاوی در روند اجرایی کد رهگیری با یکسری مشکلات پیش‌بینی نشده مواجه است که از جمله آن می‌توان به سرعت پایین شبکه اینترنت، عدم‌تمایل مشاوران املاک میانسال به استفاده از این سامانه و ... اشاره کرد.

نامعادله مالیات و خدمات
اجرای کد رهگیری و ثبت معاملات به صورت دیجیتال باعث شده است تا مالیات‌ها به صورت کاملا دقیق محاسبه و از بنگاه‌داران اخذ شود. عسگر اولادی، رییس اتحادیه مشاوران املاک قائم‌شهر در این زمینه گفت: «بنگاه‌داران مشکلی در خصوص افزایش و پرداخت مالیات به دولت ندارند، اما آنان انتظار دارند دولت در ازای اخذ مالیات به آنان خدمات مختلف نظیر بیمه تامین اجتماعی ارائه دهد». اولادی که دارای سابقه 30ساله در امر معاملات مسکن است، تاکید کرد: «در این مدت سابقه نداشته است که رکود مسکن تا این حد سنگین باشد و باعث انصراف جمع کثیری از بنگاه‌داران شود». وی با اشاره به تصمیم اخیر رییس‌جمهوری مبنی‌بر بخشودگی مالیاتی مشاوران املاک به دلیل رکود مسکن گفت: «این مساله از اختیارات رییس‌جمهوری است و تا زمانی که قانونمند نشود نمی‌تواند ملاک عمل قرارگیرد؛ چرا که ممکن است رییس‌جمهور بعدی آن را لغو کند».

احتمال تعطیلی 95درصد بنگاه‌های املاک
محمد غفاری چراتی، عضو اتحادیه مشاوران املاک شهرستان جویبار گفت: «امسال سخت‌ترین سال برای مشاوران املاک سراسر کشور است و اگر سال 89 نیز وضع به همین منوال ادامه یابد شاهد تعطیلی 95درصد از بنگاه‌های املاک خواهیم بود». وی افزود: «رکود در معاملات مسکن باعث شده است تا بسیاری از بنگاه‌داران به صورت کاملا منفعلانه در این عرصه فعالیت کنند و دخل و خرج آنان با هم هماهنگی نداشته باشد». غفاری چراتی درخصوص تبلیغات متعدد مسوولان در خصوص اجرای بهینه کد رهگیری در سراسر کشور گفت: «هنوز معامله‌ای به ثبت نرسیده است که بخواهیم در مورد عملکرد این سامانه قضاوت کنیم، اما به هر حال در شهرستان کوچک افرادی که از نظر مالی ضعیف هستند قادر به خرید رایانه نیستند و همین امر از مشکلات اصلی پیش روی اجرای این طرح است».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین