کد خبر: ۹۰۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰

پورمحمدی: پرونده‌های استفاده از امکانات دولتی در انتخابات به دادگاه ارسال شده است

حاشیه امن انتقاد برای رسانه‌ها ایجاد می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که طبق قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور دنبال راهی هستیم که یک حاشیه امنی را برای رسانه‌ها جهت انتقاد کردن فراهم کنیم تا رسانه‌ها بتوانند با قدرت بیشتری نقش نظارتی‌شان را اعمال کنند.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور که عصر یکشنبه 21 تیر در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد با اشاره به شرح وظایف و جایگاه قانونی سازمان بازرسی کل کشور گفت: «سال قبل 960 برنامه بازرسی داشتیم و امسال 1200 برنامه بازرسی داریم و همچنین سالانه به همین تعداد نیز بازرسی موردی داریم».

وی افزود: «در طول مدت یک سالی که در سازمان بازرسی کل کشور هستم سعی کردیم تحول و نگاه جدیدی را در این سازمان متناسب نیازهای کشور در اهداف، رویکردها و ابزار ایجاد کنیم. به عنوان مثال، جهت‌گیری‌مان را روی موضوعات اصلی و کلان کشور قرار دادیم. حدود 120 برنامه فقط به نظارت بر اصل 44 قانون اساسی اختصاص دادیم و حدود دو پنجم نظارت‌های سازمان بازرسی نظارت‌های اقتصادی است و این یعنی این‌که ثقل نظارت‌های سازمان بازرسی کل کشور را نظارت‌های اقتصادی تشکیل می‌دهد».

پورمحمدی خاطرنشان کرد: «در طول یکسالی که در سازمان بازرسی بودم، 56 گزارش مبسوط همراه ارزیابی تحلیلی مفصل از نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های مختلف که عمدتاً اقتصادی بود به همراه پیشنهادهای قانونی و راهگشا برای رئیس‌جمهور فرستاده شد».

رییس سازمان بازرسی کل کشور بر دقیق بودن گزارش‌های این سازمان تأکید و اظهار کرد: «حرفی که سازمان بازرسی می‌زند باید کامل و تمام باشد. نباید گزارشی از سازمان بازرسی بیرون بیاید مگر اینکه هیچ‌کس نتواند بالاتر از آن حرفی بزند».

وی ادامه داد: «حرفی نمی‌زنیم که بعداً پس بگیریم و این را نقطه ضعفی برای سازمان می‌دانیم که حرفی را بزنیم و بعد بخواهیم آن را جرح و تعدیل یا اصلاح کنیم».

پورمحمدی لزوم توجه به مقررات و قانون‌گرایی را یادآور شد و افزود: «سازمان بازرسی کل کشور اجازه نمی‌دهد از مرز قانون، کوچکترین عدولی به وجود بیاید. حال قانون می‌خواهد خوب باشد یا بد. به سود دستگاه یا شهروند باشد یا علیه آن».

وی تصریح کرد: «از این جهت سخت‌گیری را اعمال کردیم و برخی این را به مزاحمت، آزار و یا گزندی به فعالیت‌های دولت تعبیر کردند».

رییس سازمان بازرسی در ادامه لزوم توجه و احترام به قانون اظهار کرد: «اگر تمام دولت و مجلس علیه تصمیمات سازمان بازرسی کل کشور تبلیغ کنند، ما از مرز قانون فراتر یا عقب‌تر نمی‌رویم و مصلحت‌سنجی نمی‌کنیم. ما نظارت می‌کنیم تا قانون، خوب اجرا شود».

پورمحمدی با بیان این‌که برخی اشکالات ساختاری و فرهنگی در کشور وجود دارد گفت: «چیزی که به کشور آسیب جدی می‌زند این است که قانون از حرمت جدی برخوردار نیست. منافع فوق‌العاده‌ای از انضباط قانونی نصیب ملت‌ها می‌شود هرچند که قانون، ضعیف یا ناقص باشد».

وی تصریح کرد: «ما در سازمان بازرسی کل کشور به جد دنبال این هستیم که جایگاه قانون در کشور تثبیت شود. حتی از مجلس هم در چند مورد انتقاد جدی کردیم، چیزی خلاف قانون وضع کردند و به دولت اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی دادند. وقتی حرف قانون پیش می‌آید همه باید در قبال آن متعهد و مستلزم باشند».

رییس سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد به نگاه کارشناسی را از دیگر سیاست این سازمان عنوان کرد و گفت: «در شرایطی که همه به خود حق می‌دهند که هرگونه نقد، اعتراض و اشکال‌گیری غیرکارشناسی و غیرمستند ارائه کنند ما به شدت به نگاه کارشناسی معتقد و پای‌بند هستیم و به دقت و وسواس در هر موضوع که به لحاظ قانونی با سازمان بازرسی کل کشور مرتبط است سعی می‌کنیم از ظرفیت کارشناسی کشور استفاده شود».

وی تصریح کرد: «این موضوع با توجه به رشد سریع شایعه که یکی از آسیب‌های روانی جامعه است از اهمیت زیادی برخوردار است».

رییس سازمان بازرسی کل کشور با ارائه مثالی در این زمینه اظهار کرد: «در موضوع دوشغله‌ها با همه توان ایستادیم و دیدیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد».

پورمحمدی ارتقای فرهنگ نظارت‌پذیری را از دیگر برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور برشمرد و افزود: «مجموعه کارکنان و دستگاه دیوانی و اداری کشور، خیلی نظارت‌پذیر نیستند. البته این که می‌گویم نسبی است یعنی در سطح مطلوب نیستیم باید صمیمانه، جدی و واقع‌بینانه اشکالات را ببنیم و اگر نخواهیم آنها را متوجه شویم دیر زمانی نخواهد شد که کار از کار گذشته باشد».

وی ادامه داد: «نظارت‌گریزی موضوع قابل توجهی است. لذا ترویج فرهنگ نظارت‌پذیری هم رویکرد جدید ماست».

رییس سازمان بازرسی کل کشور لزوم به کارگیری روش‌های نوین نظارتی را مورد توجه قرار داد و گفت: «روش‌های سنتی نظارت، دیگر جوابگو نیست و باید به سمت روش‌های نوین برویم. هر چند برای دستیابی به این مهم دستورالعمل‌های زیادی داریم اما هنوز در دستگاه‌های اداری، این روش‌های نوین عملیاتی نشد».

وی گفت: «نگاه‌های جدیدی را هم در ابزار و هم در امکان‌یابی داریم».

پورمحمدی برای کارآمد شدن نظارت اظهار کرد: «نظارت را باید عمومی کرد و ابزار و قابلیت گسترده‌تر مردمی را به خدمت گرفت».

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در این زمینه گفت: «رسانه‌ها هم خیلی در خدمت اصلاح و نظارت عمومی به کارگیری نمی‌شوند. ما اگر خوب کار کنیم 20 الی 30 درصد می‌توانیم نظارت را اجرا کنیم ولی اگر رسانه‌ها بخواهند نظارت را خوب اعمال کنند می‌توانند تا 50 درصد، نظارت و کنترل را انجام دهند. همچنین خیلی از افرادی که قصد تخلف دارند از ترس افکار عمومی، این کار را انجام نمی‌دهند».

وی همچنین اظهار کرد: «طبق قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور دنبال راهی هستیم که یک حاشیه امنی را برای رسانه‌ها جهت انتقاد کردن فراهم کنیم تا رسانه‌ها بتوانند با قدرت بیشتری نقش نظارتی شان را اعمال کنند».

رییس سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت ارتقای شاخص‌های سلامت اداری و اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: «سازمان بازرسی در این زمینه برنامه پنج‌ساله‌ای را با هدف ارتقای کارآمدی نظام اداری؛ تقویت حقوق شهروندی و ارتقای سلامت اداری؛ و مبارزه محوری با فساد مالی و اقتصادی تدوین کرده است».

وی از دانشجویان خارج از کشور نیز درخواست کرد تا راه‌هایی که برای سلامت اداری، اجرا و پیگیری قانون و نوع اطلاع‌رسانی در خارج از کشور مشاهده می‌کنند در قالب یک تجربه و یا به عنوان بازرس افتخاری به سازمان بازرسی کل کشور منتقل کنند.

پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت سازمان بازرسی کل کشور در انتخابات اخیر اظهار کرد: «طبق تفسیر شورای نگهبان، سازمان بازرسی کل کشور هیچ وظیفه‌ای در موضوع انتخابات ندارد و این البته فقط مربوط به انتخابات اخیر نبود بلکه شامل انتخابات قبل هم می‌شد. البته یک بخش در حاشیه انتخابات است که موضوع استفاده از امکانات دولتی له یا علیه کاندیداهاست که این جرم است و در این مورد پرونده‌هایی را به دادگاه فرستادیم و برخی هم پس از تکمیل خواهیم فرستاد».

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به اینکه «شما می‌خواهید کار کنید اما مافیایی در کشور مانع از پیشبرد اهداف شما و سایرین می‌باشد»، اظهار کرد: «ملت و انقلاب ایران را کسی کوچک فرض نکند. باند مافیا را قبول ندارم. اگر قوی عمل نکنم خلافکار آماتور هم می‌تواند خلل وارد کند. این ضعف ماست نه قوت آنها. نظارت دقیق، برنامه‌ریزی صحیح و اراده جدی می‌خواهیم. باید با انگیزه و با روحیه باشیم و این فراز و فرودهای اجتماعی در هر جامعه‌ای وجود دارد. هنر جامعه موفق، آن است که با تدبیر، قدرت عبور از موانع را دارد و به تعبیر شهید بهشتی(ره) سعی کنید اگر با موانع مواجه می‌شوید متوقف نشوید».

پورمحمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص ترانزیت مواد مخدر از ایران و سود گروه‌های پ ک ک و پژاک از تجارت این مواد، اظهار کرد: «ایران کشور بزرگی است که راه‌ها و معابر رسمی و غیررسمی زیادی دارد. دومین کشور مهاجرپذیر دنیا و بزرگ‌ترین کشور دارای اتباع غیرقانونی در دنیا هستیم. حدود 8هزار کیلومتر مرز داریم و با 15 کشور همجواریم. بزرگترین معبر انتقال مواد مخدر جهان هستیم چون افغانستان در همسایگی ایران است. راه حل اصلی در این زمینه نظارت همه جانبه بر مرزها است. البته روش‌های سنتی را قبول ندارم. باید از روش‌های جدید که در دنیا اعمال می‌شود و هزینه‌های کمتر و قابلیت‌های بیشتری دارد استفاده کرد».

رییس سازمان بازرسی‌کل کشور در پاسخ به این سؤال که نظر شما در قبال مدیران ناکارآمد که آسیب بیشتری به جامعه می‌زنند چیست؟ گفت: «کشور ما بیش از آنکه از تخلف‌ها، سوء استفاده‌ها و میل‌ها آسیب ببیند از ناکارآمدی و ضعف توانایی کارمند یا مدیر آسیب می‌بیند. اینکه گفته می‌شود اگر حیفی صورت گیرد قابل تحمل است اما میل‌ها قابل تحمل نیست غلط است. چه بسیار حیف‌ها که از بسیاری از میل‌ها آسیب‌زننده‌تر است. در این زمینه مجلس باید مدیر ناکارآمد و کسی که قدرت فعالیت ندارد جابجا کند و ما در این بخش قدرت الزام‌آور نداریم».

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد یک‌میلیارد دلار که معلوم نشد چی شد؟ گفت: «با دیوان محاسبات تقسیم کار کردیم و در کار هم دخالت نمی‌کنیم. این موضوع را دیوان محاسبات تعقیب می‌کند و ما هم کمک می‌کنیم».

رییس سازمان‌ بازرسی‌کل کشور در پاسخ به این سؤال که آیا اگر تخلفی از مسوولان یا یکی از خانواده‌های آنان ببیند چشم‌پوشی می‌کنید؟ گفت: «بنای ما این است که به صورت جدی آن را تعقیب کنیم و همین حالا هم چند پرونده بزرگ از منسوبین را در دست تکمیل داریم که پس از تکمیل به دادگاه می‌فرستیم».

وی همچنین خاطرنشان کرد: «ما دنبال تخلف‌گیری و جرم‌گیری نیستیم. ما به دنبال پیشگیری هستیم به خاطر همین، یکی از مهم‌ترین کارها شفاف‌سازی سیستم اداری است که بخشی از آن با تسهیل قوانین اتفاق می‌افتد و بخش دیگر با الکترونیکی شدن کارها انجام می‌شود».

پورمحمدی در پایان بر ضرورت حفظ وحدت، همبستگی و روحیه تأکید کرد و گفت: «این موضوع، به خصوص در بین نخبگان کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و از مشکلاتی که برای کشور پیش می‌آید باید در جهت ارتقا استفاده کرد».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین