کد خبر: ۹۰۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
روزنامه بریتیش مدیکال جورنال منتشر کرد:

آمار مربوط به قربانیان و مبتلایان آنفلوانزای خوکی فاقد اعتبار است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس نتایج تحقیقات جدیدی که روز چهار شنبه در روزنامه بریتیش مدیکال جورنال منتشر شد آمار و ارقامی ‌که درباره مبتلایان یا قربانیان ویروس آنفلوانزای خوکی در جهان منتشر می‌شود فاقد اعتبار است.

بر اساس تازه‌ترین آماری که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده است بیماری مهلک و همه گیر آنفلوانزای خوکی تا کنون 94 هزار و 500 و دوازده نفر را در جهان مبتلا کرده و 429 نفر را به کام مرگ کشانده است.

طبق این آمار، حدود پنج دهم درصد از افراد مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند به همین خاطر این ویروس نسبت به ویروسهای آنفلوانزای فصلی که غالبا زمستان هر سال شیوع پیدا می‌کند خطرناک‌تر و مهلک‌تر است.

با این وجود متخصصان بیماریهای همه گیر در موسسه کالج سلطنتی لندن معتقدند نباید به تعابیر ساده انگارانه و آمار و ارقام پردازش نشده‌ای که از قربانیان و مبتلایان به این بیماری در جهان منتشر می‌شود کاملا اعتماد کرد چرا که در جمع‌آوری آمار در این زمینه واسطه‌های زیادی نیز وجود دارد بنابراین نمی‌توان آمار و ارقام دقیقی به دست آورد.

یکی از مشکلات موجود در این زمینه این است که در محاسبه آمار مربوط به مبتلایان، شمار افرادی که به ویروس این بیماری همه گیر آلوده می‌شوند اما بیمار نمی‌شوند یا اینکه به علت وخیم نبودن شرایط جسمانی خود به پزشک مراجعه نمی‌کنند، محاسبه نمی‌شود.

محققان همچنین درباره اختلاف زیادی که درباره میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشورهای مختلف وجود دارد تردید دارند. در مکزیک که وزارت بهداشت ان تا کنون از مرگ یکصد و نوزده نفر از مجموع ده هزار و دویست و بیست و نه مورد مبتلا به این بیماری خبر داده است، نرخ مرگ و میر دو برابر از نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در کانادا، امریکا یا اروپا بیشتر است.

بیماری آنفلوانزای خوکی که بر اثر آلودگی به ویروس جهش یافته و مختلط ژنهای انسان، مرغ و خوک به وجود می‌آید دهها قربانی در مکزیک و آمریکا گرفته است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌اند بیماری آنفلوانزای خوكی برای همه خطرناک است چرا كه ویروس آن می‌تواند از انسان به انسان و حتی از انسان به حیوان انتقال یابد. در میان کشورهای جهان مکزیک و امریکا بیشترین لطمه را از این بیماری متحمل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان معتقدند شاید نوع ویروس آنفلوانزای خوکی که در مکزیک شایع شده است به مراتب شدیدتر از دیگر کشورها است اما در این زمینه باید این نکته را نیز در نظر داشت که مسئولان بهداشتی مکزیک روی موارد بسیار وخیم این بیماری متمرکز می‌شوند بنابراین می‌توان گفت که موارد ابتلا به این بیماری در مکزیک به مراتب بالاتر از آمار و ارقامی ‌است که منابع رسمی ‌منتشر می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین