کد خبر: ۹۱۰۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۸ - ۲۲:۴۴
زنگ‌های هشدار به صدا در آمد؛

مجهز شدن یکی از فقیرترین کشورهای جهان به سلاح‌های هسته‌ای؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تحرکات مشکوک یک کشتی باری کره شمالی در روزهای اخیر، عکس‌های تونل‌های وسیع و ملاقات‌های فوق محرمانه، زنگ‌های هشدار را به صدا در آورده‌ است؛ چرا که احتمال می‌رود یکی از فقیرترین کشورهای جهان – با کمک دوستان خود در پیونگ یانگ - درصدد دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باشد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، هیچ کس انتظار ندارد کشور میانمار که با نام «برمه» نیز مشهور است، در آینده نزدیک به بمب اتمی دست پیدا کند؛ اما کارشناسان، این کشور آسیای جنوب شرقی را به دقت زیر نظر گرفته‌اند.

«دیوید آلبرایت» رییس موسسه علوم و امنیت بین الملل - یک مرکز تحقیقاتی مستقر در واشنگتن - می‌گوید: «ظن‌هایی وجود دارد مبنی بر آن که اتفاقاتی در حال وقوع است. در پشت پرده همکاری [میانمار] با کره شمالی ممکن است توافقاتی هسته‌ای در جریان باشد. ما در حال بررسی جدی این موضوع هستیم».

این در حالی است که انتظار می‌رود موضوع همکاری‌های احتمالی کره شمالی و میانمار، در حاشیه نشست این هفته آ.سه.آن که به میزبانی تایلند برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. از افرادی که در نشست مورد نظر حضور دارند می‌توان به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و نمایندگانی از کره شمالی و میانمار اشاره کرد.

آژیرهای خطر زمانی به صدا در آمد که یک کشتی باری کره شمالی با محموله‌ای نامشخص به سمت میانمار حرکت کرد. زمانی که نیروی دریایی آمریکا در اوایل این ماه کشتی باری کره شمالی را تعقیب کرد، کشتی مورد نظر مسیر خود را تغییر داد و به کشور بازگشت.

هنوز مشخص نیست محموله کشتی کره شمالی چه بوده است. مقامات آمریکا و کره جنوبی احتمال می‌دهند این محموله شامل مهمات و سایر سلاح‌های غیر هسته‌ای بوده است.

اما یک کارشناس اطلاعاتی کره جنوبی با اشاره به عکس‌های ماهواره‌ای می‌گوید به نظر می‌رسد ماموریت کشتی با برنامه هسته‌ای میانمار ارتباط داشته است. به گفته این فرد، کشتی همچنین موشک‌های اسکاد با خود حمل می‌کرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که افسران ارشد ارتش میانمار، اواخر سال گذشته ملاقاتی فوق محرمانه با مقامات کره شمالی داشته‌‌اند و توافقاتی میان آن‌ها صورت گرفته است.

در ماه ژوئن، عکس‌ها، فیلم و گزارشات حکایت از آن داشت که حدود 800 تونل با همکاری کره شمالی در میانمار حفر شده‌اند.

یک مقام آگاه در این زمینه می‌گوید: «شکی نیست که ژنرال‌های میانمار علاقه دارند یک بمب در اختیار داشته باشند تا با استفاده از آن بتوانند آمریکایی‌ها و سایر جهان را به چالش بکشند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین