کد خبر: ۹۱۰۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷

​ پیچ تند اشتغال اتباع بیگانه و سبقت پیری

تصویری از یک شهر پُر از افراد پیر؛ پیرزنان و پیرمردهایی به‌روز و مطابق آخرین معیارهای دنیا؛ شهری که باید در آن چشم بدوانید تا از لابه‌لای کهنسالانی کند و آرام و شاید با چشم‌هایی نگران یکی دو جوان را بیرون بکشید؛ این تصویر آینده ایران است؛ تصویری که سی‌ام اردیبهشت به‌عنوان دیوارنگاره میدان انقلاب تهران هم تحت عنوانِ «هشدار: داریم پیر می‌شویم» با موضوع جمعیت و تهدید خطر سالخوردگی کشور، حکایت از احساس خطر مسئولان می‌کرد چراکه دیوارنگاره‌های شهر بدون دلیل منطق و تنها توسط کارکنان سیستم‌های شهری بر در و دیوار نصب نمی‌شوند و پسِ پشت آن‌ها حکایاتی دیگر دارد ازجمله همین حکایت نگرانی از این‌که داریم پیر می‌شویم.
​ پیچ تند اشتغال اتباع بیگانه و سبقت پیری
آفتاب‌‌نیوز :

با سخت‌تر شدن شرایط زندگی که دلیل عمده آن مشکلات اقتصادی به‌حساب می‌آید، طبیعتا میل به ازدواج یا بهتر است بگوییم توانایی ازدواج در دختران و پسران جوان بسیار کمتر شده و خانواده‌ای شکل نمی‌گیرد تا مابه‌ازای آن فرزندی متولد شود. سیستم‌های مشوق ازدواج و فرزندآوری هم نظیر وام‌های ازدواج نظیر مسکن‌های موقتی عمل کرده و به‌نظر نمی‌توان روی آن‌ها برای یک عمر تکیه کرد؛ بنابراین پیرشدن جامعه امری کاملا طبیعی خواهد بود.

ازطرفی در کشور ما زاد و ولد وجود دارد؛ به‌وفور هم وجود دارد، اما نه مرتبط با ایرانی‌ها که افغان‌ها یا همان اتباع بیگانه مقیم ایران. از قرار معلوم و با توجه به افزایش روزافزون این اتباع در همه شهر‌های کشور؛ مشغول شدن آن‌ها به کار‌های گوناگون و در سطوح مختلف و نداشتن سیاست واحد برای ساماندهی وضعیت آن‌ها به زودی جمعیت ساکنانِ ایران با حضور این مهاجران چندین برابر هم خواهد شد منتها با اصالتی دیگرگونه.

در این گزارش در گفتگو با روسای اتحادیه دو صنف متفاوت به افزایش حضور اتباع افغان و حتی اشغال کار توسط آن‌ها و بیکاری و کسادی بازار ایرانیان اشاره‌ای خواهیم کرد و نیز نگاهی خواهیم انداخت به پای لرزان نظام مراقبت از سالمندان.

واحد‌های صنفی ما بیکار؛ افغان‌ها و واحد‌های غیرمجاز سرِ کار

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل کالا‌های شهری تهران در گفت‌وگویی کوتاه با ما ضمن اشاره به کسادی بازار واحد‌های صنفی خود و افزایش باربری‌های غیرمجازی که جا و مکانی نداشته و از اعتماد شهروندان سوءاستفاده می‌کنند به کارکردن اتباع افغان که اکثرا به‌صورت غیرمجاز هم وارد ایران شده‌اند، در همان باربری‌ها اشاره می‌کند.

عارف مرادی ضمن اشاره به خطراتی که در استفاده از باربری‌های غیرمجاز در اسباب‌کشی‌ها برای امنیت جان و مال شهروندان پیش می‌آید به این نکته هم اشاره می‌کند که آن‌ها در ابتدا با ارقامی کمتر از واحد‌های صنفی مجاز با شما قرار می‌گذارند و در نهایت ارقام نجومی از شما گرفته و دستتان برای شکایت به هیچ جا بند نیست.

یکی دیگر از روسای اتحادیه‌های صنوف، علی مرادی، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ظروف آلومینیوم است که او هم به ما از تولید گسترده آلومینیوم در تهران به دست اتباع افغان خبر می‌دهد؛ مهاجرانی که از مالیات معافند و بی‌هیچ زحمت و نظارت و هزینه‌ای بازار آلومینیوم را از دست واحد‌های صنفی مجاز ایرانی در کشور خارج کرده و واحد‌های صنفی ما درگیر و دار پرداخت مالیات و هزینه‌های کمرشکن دیگر در کسادی مطلق بازار به سر می‌برند!

در واقع به‌گفته مرادی یکی از عوامل بیکاری واحد‌های صنفی حضور قارچ‌گونه اتباع افغان و دست‌گذاشتن آن‌ها روی این صنف است که این افراد خیلی آزادانه و بی‌آنکه هیچگونه مالیاتی پرداخت کنند در سطح وسیع دست به تولید زده؛ تولیدات خود را بارِ کامیون کرده، به مشهد و زاهدان برده و آن‌جا می‌فروشند. این درحالی است که به‌گفته رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ظروف آلومینیوم، بسیاری از واحد‌های صنفی درحال تعطیل‌شدن هستند و سخت‌گیری‌های مالیاتی، آن‌چه اتباع از پرداخت آن معافند، یکی از دلایل فشار وارده به هزاران واحد صنفی گرفتارشده در چنبره تورم و فشار‌های اقتصادی است.

نظام فعلی مراقبت از سالمندان پاسخگوی نیاز‌های سالمندان نیست

به شرایط زیست شهروندان خود برمی‌گردیم و این نکته که اگر شرایطی که در خصوص مراقبت و حمایت از سالمندان در کشور وجود دارد بخواهد تداوم داشته باشد و حتی وضع بدتر شود، بسیاری از جوانان و افراد میانسال حتی به سن پیری هم نمی‌رسند و ایران دچار افت شدید جمعیت خواهد شد. خبرگزاری ایرنا، روز گذشته در گزارشی نوشته بود: نظام فعلی مراقبت از سالمندان در ایران پاسخگوی نیاز‌های سلامت سالمندان نیست و در هر شش بلوک ساختاری سازمان جهانی سلامت با چالش‌های متعددی مواجه است. با توجه به وضعیت موجود و رشد سریع سالمندی در کشور، اصلاح و بازطراحی نظام مراقبت سالمندی برای پاسخگویی به نیاز‌های سالمندان امری ضروری و فوری است. از این رو ضرورت دارد قبل از آنکه پدیده سالمندی جمعیت در کشور به یک مشکل لاینحل و بحران تبدیل شود به آن پرداخته شود.

همچنین داشتن درک روشن از چالش‌ها و ضعف‌های موجود سیستم مراقبت سالمندان در کشور برای طراحی مداخلات موثر ضروری است.

در این گزارش با اشاره به نتایج برخی از مطالعات، ذکر شده بود که «نظام مراقبت از سالمندان با چالش‌هایی همچون یکپارچه نبودن ارائه خدمات به سالمندان، کمبود یا توزیع نامناسب نیروی انسانی متخصص، نداشتن پوشش بیمه‌ای خدمات منزل، نبود سیستم ریجستری یا بانک اطلاعاتی برای سالمندان و فقدان یا ضعف در فعالیت‌های دوستدار سالمند در مراکز ارائه خدمت مواجه است.»

چالش‌های نظام سلامت در ایران، اما به گزارش ایرنا عبارتند از حاکمیت، ارائه خدمت، نیروی انسانی سلامت، تامین مالی، سیستم اطلاعات سلامت و دسترسی به دارو‌های اساسی که در اینجا و در پایان گزارش نگاهی می‌اندازیم به بخش مالی و مصائب اقتصادی و مشکلات بسیاری که از آن ناشی می‌شوند؛ بسیاری از مشارکت کنندگان عقیده داشتند تامین مالی ارائه خدمات به سالمندان با چالش‌هایی از قبیل تحت پوشش بیمه نبودن بسیاری از خدمات مرتبط با سالمندان از جمله مراقبت در منزل، مراقبت در خانه سالمندان و برخی مراقبت‌های توانبخشی، سهم پایین سلامت سالمندان از بودجه عمومی کشور و مشارکت پایین خیرین در ارائه خدمات به سالمندان روبه‌رو است.

این چالش‌ها می‌توانند دسترسی اقتصادی و مالی سالمندان به مراقبت‌های سلامت مورد نیاز را کاهش داده و یا باعث بروز هزینه‌های کمرشکن در سالمندان شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین