کد خبر: ۹۱۲۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵

ایران: قطعنامه آژانس اتمی عجولانه و نابخردانه بود

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل قطعنامه توبیخی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اقدامی «عجولانه و نابخردانه» توصیف کرد.
ایران: قطعنامه آژانس اتمی عجولانه و نابخردانه بود
آفتاب‌‌نیوز :

وبگاه المانیتور به نقل از دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نوشت قطعنامه ضد ایرانی آژانس اتمی علیه ایران بر تعاملات آتی «اثرات زیان‌بار» خواهد داشت. 

در این بیانیه آمده است: «تصمیم اتخاذشده توسط کشور‌های غربی هم عجولانه و هم نابخردانه بود و بدون شک بر فرایند تعاملات دیپلماتیک و همکاری‌های سازنده آثار زیان‌باری خواهد داشت.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌ای در روز چهارشنبه از ایران خواست همکاری با این نهاد بین‌المللی را افزایش دهد. 

این قطعنامه همچنین از ایران خواسته تصمیم خود در لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه را به عقب برگرداند. 

قطعنامه تویبخی آژانس اتمی با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسیده است. یک عضو شورای حکام رأی نداده است. روسیه و چین دو کشور مخالف قطعنامه ضدایرانی بودند. 

این قطعنامه با حمایت‌های کمتری نسبت به قطعنامه پیشین این نهاد بین‌المللی مواجه شده است. قطعنامه‌های توبیخی آژانس از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیستند. 

شورای حکام آژانس بین‌المللی پیش از این در نوامبر ۲۰۲۲ با حمایت ۲۶ کشور قطعنامه دیگری علیه ایران به تصویب رسانده بود. جمهوری اسلامی ایران با آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در «فرودو» به آن قطعنامه پاسخ داد.

 

نشست اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شده است. 

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای گفته بودند که متن قطعنامه لحن ملایمی دارد، اما باز هم ممکن است با پاسخ شدیدی از سوی ایران مواجه شود.

 

در بخشی از این قطعنامه تصریح شده در صورت امتناع ایران از «همکاری‌های لازم کامل و شفاف» با آژانس اتمی ممکن است لازم باشد که مدیر کل آژانس اقدام به تهیه «یک ارزیابی جامع و به روز» از مسائل حل‌نشده پیرامون برنامه هسته‌ای ایران کند.

بامداد امروز چهارشنبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت از توافق هسته‌ای و پایبندی به تعهدات برجامی تاکید کرده بودند.

در آن بیانیه سه‌جانبه آمده بود: «متاسفانه مابقی کشور‌های درگیر در برجام، یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا راه دیگری را انتخاب کردند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین