کد خبر: ۹۱۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵

امام جمعه اردبیل: اینکه ۸۰ نفر نامزد ریاست جمهوری شود در دنیا مرسوم نیست

آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل، در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با اشاره به انتخابات پیش رو و لزوم شرکت پرشور در آن اظهار کرد: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی و عالی‌ترین تکریم ملت ما این است که جمهوری اسلامی زمینه حاکمیت ملی را با انتخابات فراهم کرده است.
امام جمعه اردبیل: اینکه ۸۰ نفر نامزد ریاست جمهوری شود در دنیا مرسوم نیست
آفتاب‌‌نیوز :

عاملی افزود: اراده ملت ما از طریق انتخابات تنفیذ می‌شود و هیچ کرامتی برای ملتی بالاتر از این نیست که خودش برای خودش تصمیم بگیرد این مساله در دنیا مثل کبریت احمر، کمیاب است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه «قدرت‌های استکباری زمینه حاکمیت ملی و اراده ملت‌ها را کاملا از بین برده‌اند»، ادامه داد: وزیر دفاع اسبق آمریکا می‌گوید کلماتی همچون حقوق بشر و سازمان‌هایی از آن قبیل فاقد معنی، محتوا و مفهوم است و امروز جهان ما و کشور‌های آن همانند واگن‌های راه آهن است که نیرو محرکه‌اش دولت آمریکاست و آمریکا هر جا که بخواهد آن‌ها را می‌برد و هرجا که تصمیم داشته باشد متوقفشان می‌سازد.

خطیب جمعه اردبیل گفت: انتخابات باید مانور قدرت و مانور انسجام ملی و ابزار بالا بردن نخبه‌ها باشد و همچنین باید برای ملت ما نعمت باشد نه نقمت؛ انتخاباتی که انسجام ملی را به هم بریزد یا حرکت‌های ضد منافع ملی در آن باشد نقمت است نه نعمت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه «هر دموکراسی که قدرت بالا آوردن نخبه‌ها را نداشته باشد نقمت است نه نعمت»، اضافه کرد: انتخابات آرمانی انتخاباتی است که در آن یک سلیقه آرمانی چهار سال مدیریت کشور را به دست بگیرد و این در اختیار ملت است و روز انتخابات روز نوشتن سرنوشت است و بی‌اعتنایی به سرنوشت، بزرگترین کفران نعمت و سوق دادن کشور به پرتگاه‌ها و گرداب‌های هولناک است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به کثرت و تعدد نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه ۸۰ نفر نامزد ریاست جمهوری شود و ثبت نام نماید از یک جهت خوب است و هر فردی که خود را لایق اداره کشور می‌داند وارد این عرصه و رقابت می‌شود، اما این سبک در دنیا مرسوم نیست و دنیا ما را رمی به ابتدائیت در دموکراسی می‌کند و حتی گاهی استهزاء می‌کند. در کشور ما خود انقلابی‌ها انتقاد می‌کنند مخصوصا بعد از ورود شورای محترم نگهبان و روند تعیین صلاحیت‌ها که اقتضای طبیعی آن محدود شدن نامزد‌ها بر اساس معیار‌های قانونی است، انعکاس بدی در دنیا علیه حاکمیت و علیه جایگاه بین‌المللی کشور عزیز و ملت بزرگ پیدا می‌شود.

عاملی ادامه داد: تجربه جهانی می‌گوید آنچه را که شورای نگهبان انجام می‌دهد می‌توان با تعبیه یک سیستم پیشرفته که حق هیچ کسی ضایع نشود و نخبه‌ها بالا بیایند انجام داد و در نتیجه از اول هر شخص عادی نمی‌تواند ثبت نام نماید و در جایی که می‌توانیم با علمیت و با استفاده از تجربه جهانی مشکل را حل کنیم چرا بی جا و بی‌جهت برای کشور هزینه درست می‌کنیم؟

امام جمعه اردبیل گفت: مسئولین مربوط لطفا فیلمی را که خبرنگار ژاپنی در اوایل انقلاب از این موضوع از باب استهزاء درست کرده بود از یاد نبرند، هر ایرانی که طالب عزت کشور است این موضوع را پیگیری و مطالبه نماید.

عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها با بیان اینکه تمام تلاش آمریکا و اروپا نجات اسرائیل و جلوگیری از سقوط دولت نتانیاهوست، ادامه داد: طرح اخیر بایدن برای آتش‌بس نیز تله‌ای برای فلسطینی‌هاست، چون آتش‌بس بعد از تحویل اسرا را تضمین نمی‌کند و جنایتکار جنگی تاریخ را جری‌تر هم می‌کند.

وی گفت: علت اینکه آمریکا هر روز اعلام می‌کند منتظر جواب حماس برای طرح بایدن است حرص آن‌ها برای حفظ اسرائیل است نه دلسوزی برای فلسطینی‌ها، این چه طرح آتش بس است که هر لحظه اسرائیل به حملات خود ادامه می‌دهد؟ اگر تمایل به آتش‌بس دارد باید نشانه آن دیده شود در حالی که در حمله به مدارس آنروا در ۲ روز گذشته نزدیک به ۷۰ نفر انسان مظلوم بی گناه را به شهادت رساند. دولت غزه اعلام کرد ۱۷ هزار طفل بدون پدر و مادر در غزه سرگردانند و شانزده هزار کودک نیز در جنگ غزه جان خود را از دست داده اند و آمریکا و اروپا در کنار اسرائیل برنامه ریخته اند که جنگ را ادامه دهند تا هر روز نزدیک به صد فلسطینی بی‌گناه کشته شود. نتیجه این رویکرد از دو حال خارج نیست، یا حماس از بین می‌رود یا به شروط اسرائیل در مذاکره تن می‌دهد، یعنی در واقع بزرگترین نسل کشی اتفاق افتاده است، اما آمریکا و اروپا نسل‌کشی را قبول ندارند و با این انکار، اسرائیل را تشویق می‌کنند که هرچه می‌تواند به کشتار خود ادامه دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر امت‌های اسلامی قیام نکنند آمریکا با همکاری دولت‌های اسلامی تا قتل آخرین فلسطینی پیش خواهد رفت و رسول خدا (ص) به طور مکرر از غیرت خود صحبت کرده است؛ من عرض می‌کنم یا رسول‌الله! امت تو فرزندان تو هستند و فرزند باید شباهت به پدر داشته باشد، اما هیچ حرکتی از امت‌های اسلامی دیده نمی‌شود.

امام جمعه اردبیل افزود: ایام، ایام پذیرش حوزه‌های علمیه است و آن دسته از جوانان عزیز که می‌خواهند نقش برجسته در طول عمر خود ایفا کنند، آن دسته از جوانان که می‌خواهند در حد وسیعی خدمت به کشور و به انسان‌ها داشته باشند آن دسته از جوانانی که می‌خواهند پا جای پای انبیا بگذارند و کار تربیتی کنند و خادم مفاهیم عرشی قرآن و خادم علوم اهل بیت باشند و نامشان در تاریخ ماندگار شود حتما حوزه علمیه را انتخاب کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین