کد خبر: ۹۱۳۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰

تبِ بالای زیبایی و جراحان قلابی

درحالی روز به روز بر آمار جراحی‌های زیبایی اضافه می‌شود که بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.
تبِ بالای زیبایی و جراحان قلابی
آفتاب‌‌نیوز :

«با چاقو و اره و چکش، چهره و اندام انسان را هم تعمیر می‌کنند!» این جمله تیتر یکی از روزنامه‌های حدود هفتاد سال پیش است که هنوز مانند امروز خبری از انجام جراحی‌های بزرگ و پیشرفته در زمینه زیبایی در ایران نبود. 

دلیل اصلی این جراحی‌ها ترمیم نقص‌های پیش‌آمده بر اثر حوادث یا نقص‌های مادرزادی بوده است، اما اکنون متقاضیان برای زیبایی بیشتر زیر تیغ جراحی می‌روند. 

این درحالیست که ۱۹ خرداد یک جراح پلاستیک قلابی که ۱۳ سال غیرقانونی فعالیت داشته، دستگیر شده است. 

این جراح قلابی با مدرک فوق دیپلم در یک کلینیک معروف در منطقه جردن تهران فعالیت می‌کرد. در نهایت بعد از چند شکایت برای فرار از دستگیری، خود را به مردن زد و کفن بر تن کرد. 

این جراح قلابی مدعی شده که روزی ۲ جراحی پلاستیک انجام داده که تقریبا معادل ۱۰ هزار عمل زیبایی در ۱۳ سال گذشته انجام داده است.

مرداد ماه سال گذشته نیز یک پزشک قلابی جراح پلاستیک دستگیر شد که برای جلب اعتماد بیماران از مهر دیگر پزشکان برای ارائه نسخه‌ها استفاده می‌کرد، که بیش از ۵۰ شاکی داشته است.

طبق اعلام انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، از هر ۱۰۰ نفر مراجعه کننده تنها ۳۰ نفر آن‌ها به عمل نیاز دارند و ۷۰ نفر دیگر واقعاً نیازی به عمل ندارند. 

این درحالیست که طبق آمار‌های موجود، در حال حاضر ۴۲۰ جراح فوق تخصص پلاستیک در کشور فعالیت دارند و سالانه ۲۵ تا ۳۰ فوق تخصص نیز به این تعداد اضافه می‌شود، ولی بر اساس برخی از منابع ۳۶۰۰ نفر در شهر تهران و ۸ هزار نفر در کل ایران مشغول جراحی پلاستیک هستند! 

صد‌ها هزار ایرانی صفحات مجازی بلاگر‌های زیبایی را دنبال می‌کنند و حدود ۶ هزار حساب در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ خدمات جراحی پلاستیک مشغولند.

جامعه‌شناسان معتقدند که یکی از ارزش‌هایی که امروز در یک جامعه بصری و به‌طور خاص در زنان تاکید زیادی بر آن می‌شود، زیبایی چهره و اندام است؛ یعنی افراد زمانی که بهره‌مند از این زیبایی هستند، تشویق می‌شوند و از به دست‌آوردن زیبایی و احساس جوانی و نشان‌دادنش به دیگران و طبیعتا بازخورد‌هایی که از دیگران می‌گیرند، لذت می‌برند و حس خوب به آن‌ها دست می‌دهد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی محمدرضا قاضی سعیدی، می‌گوید که «تب زیبایی در جامعه بالاست. در این خصوص فضای مجازی بویژه اینستاگرام آتش این تب را شعله ورتر می‌کند به همین دلیل تقاضا برای عمل زیبایی، تزریق چربی، ژل و بوتاکس و… بسیار بالاست.». 

اما رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران بابک نیکومرام می‌گوید که تبلیغات در فضای مجازی برای عمل زیبایی تنها به کشور ما محدود نمی‌شود، ما شاهد «افزایش تقاضای جهانی برای اعمال جراحی زیبایی هستیم، اما بعضی کشور‌ها آن را مدیریت کرده و قوانین به روز و کارآمد با کمک انجمن‌های مرتبط برای مدیریت اعمال جراحی زیبایی و حفظ سلامت مردم تدوین نموده‌اند که در کشور ما متأسفانه این قوانین وجود ندارد و برای آن برنامه ریزی نشده است.»

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران اعلام کرده است که جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، تنها کسانی هستند که به صورت قانونی می‌توانند انواع جراحی را انجام دهند، چرا که در طول دوره سه‌ساله این آموزش‌ها را دیده‌اند و هر کسی نمی‌تواند بدون داشتن مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک این اعمال جراحی را انجام دهد. 

شهرام وزیری، روان‌شناس، نیز معتقد است که اگر فردی بخواهد یک نقصی را به واسطه انجام عمل‌های زیبایی برطرف کند، مشکلی وجود ندارد، اما اقدامات غیر‌متعارف در این حوزه به سبب وجود یک تمنای روانی در فرد است. با این حال نشخوار فکری از علل تأثیرگذار بر هیجانات و احساسات بوده و زمینه‌ساز افزایش انجام اعمال زیبایی می‌شود. 

«افراد با تقویت مهارت‌های رفتاری باید از بروز نشخوار ذهنی جلوگیری کنند و به نوعی، به خودباوری و پذیرش برسند تا افکار منفی درخصوص ظاهرشان، آنان را به سمت انجام جراحی‌های زیبایی افراطی سوق ندهد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین