کد خبر: ۹۱۳۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
سخنگوی دستگاه قضا توضیح داد؛

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و سرقت از بانک ملی

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های سرقت از بانک ملی، فرش‌های سعدآباد و کوروش کمپانی را تشریح کرد.
آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و سرقت از بانک ملی
آفتاب‌‌نیوز :

نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 

جهانگیر در این نشست گفت: نکته اول آنکه در راستای موضوع دیپلماسی قضایی یکی از سیاست‌های دستگاه قضایی این بود که روابط قضایی با کشور‌های دوست را توسعه دهد. وقتی روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه توسعه پیدا می‌کند بحث قضایی هم توسعه پیدا می‌کند. در طول مدت هئیت‌هایی به کشور‌های همسایه سفر داشتند و قرار است رئیس قوه قضاییه هم به قطر سفر کنند تا در مورد مسائل حقوقی گفتگو کنند. 

 وی افزود: نکته دیگر استفاده ابزاری از حقوق بشر است که برخورد دوگانه حقوق بشر در کشور فرانسه از جمله آن است که یکی از روزنامه‌نگاران هموطن ما در کشور فرانسه تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و ما بی قید و شرط خواستار آزادی این هموطن هستیم. 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: موضوع دیگر جنایات رژیم صهیونیستی در النصیرات فلسطین است که امیدواریم ملت‌های آگاه جهان و دولت‌های مستقل نسبت به جنایات ددمنشانه ساکت نباشند و تلاش کنند رژیم صهیونیستی زا سر جایش بنشانند تا این جنایات استمرار پیدا نکند. 

جهانگیر درباره پرونده سرقت از بانک ملی گفت: در این پرونده ۱۹ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و کیفرخواست صادر شد. نیاز بود کارشناسی‌هایی جداگانه صورت گیرد. دو مطلب وجود داشت یکی اصل راستی آزمایی که افراد مالباخته داشتند. از طرف دیگر با توجه به اینکه طرف پرونده بانک ملی بود و مصوبه‌ای بود که مصالحه با مالباختگان انجام شود و با پیگیری صورت گرفته تاکنون ۱۴۵ نفر تسویه حساب شده و وجوه آنان بازگردانده شده است. برای مابقی پیگیری وصول اموال ادامه دارد و پرونده هم در حال پیگیری در شعبه ۱ دادگاه کیفری است.

جهانگیر درباره افدام قوه قضاییه برای مقابله با بی اخلاقی انتخاباتی گفت: بابت اضهار نظر نامزد‌ها و منتسبین آنان کمیته ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی بررسی خواهد شد و این موضوع‌ها رصد خواهد شد و اگر تخلفی صورت بگیرد در بحث اخلاق انتخاباتی برابر قانون اقدام قانونی خود را عملیاتی خواهد کرد.

جهانگیر درباره آخرین پیگیری فرش‌های سرقت کاخ سعد آباد چند نکته وجود دارد پرونده‌ای در این خصوص تشکیل سده و احراز شدند و تحقیقات به عمل امده است. برخی از فرش‌هایی که ادعای سرقت بوده در دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و بحث سرقت نبوده و بدون تشریفات قانونی به محل دستگاه‌های دیگر منتقل شدند. امیدواریم با پیگیری صورت می‌گیرد فرش‌های دیگر هم تعیین تکلیف شوند پرونده قضایی هم در حال پیگیری است و اگر سهل انگاری صورت بگیرد نتیجه آن هم اطلاع رسانی خواهد شد.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت کوروش کمپانی گفت: اول نکته این است که مردم مراقبت کنند که پول‌هایشان را در اختیار افرادی که نمی‌شناسند و اطلاعی از سوابق نداریم ندهیم. دومین نکته این است که دستگاه قضایی تاکید دارد که اگر مردم در جریان کلاه برداری ضرر کردند در کوتاه‌ترین زمان حقوق آنان را استیفا کنند. نکته‌ای که وجود دارد معمولا کسانی که به صورت هدفمند پول مردم را می‌گیرند ان میزان اموالی که از او به دست می‌آید جبران حقوق مالباخته مردم نمی‌شود. یکی از روش‌ها این است به نسبت مالی که مردم از دست دادند استیفا شود. در خصوص کورو کمپانی بیش از ۷۱۰۰ نفر با مطالبه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان شکایت خود را تسلیم کردند. با پیگیری صورت گرفته املاکی در اصفهان ار متهم شناسایی تعدادی خودرو مدل بالا در امارات و کیش توقیف شده و با هماهنگی پلیس اینترپل موضوع دستگیری او را به جدی دنبال می‌کند.

جهانگیر درباره دادستان از صدرو کیفرخواست برای یک شبکه سازمان یافته جعل فاکتور در موضوع دارو گفت: دستگاه قضایی نسبت به کالا‌های سلامت محور حساسیت بالایی دارد تا اخلالی در نظام دارویی به وجود نیاید. بر اساس گزارش اخد شده برای ۸ نفر کیفرخواست صادر شده و در مرحله پیگیری مسائلی به دادگاه گزار شده و در وقت مقتضی اطلاعات انتشار خواهد شد. اطمینان می‌دهیم در حوزه سلامت دارو کوشش می‌کنند که از لحاظ جعل اسناد سلامت مردم به خطر نیافتد. 

جهانگیر درباره استرداد مجرمین از سایر کشور‌ها گفت: بر اساس موافقت‌های چندجانبه و دو جانبه از سوی مرجع قضایی تنظیم و از سوی معاونت بین‌الملل به وزارت خارجه منتقل و به کشور مقتضی ارسال خواهد شد. تا کنون ۲۵ نفر از محکومان در پرونده‌های مختلف دستگیر و به کشور منتقل شدند. در خصوص استرداد اموال مجرمین فعالیت شایانی ادنجام داده که نمونه ان در پرونده بابک زنجانی بود که همه ان چیزی که به خارج از کشور منتقل شده بود به کشور استرداد شد. 

جهانگیر درباره مرز نقد و تخریب در تبلیغات انتخاباتی گفت: انتشار مطالب هتک حرمت، تشویش اذعان عمومی جرم انگاری شده است. در خصوص نقد و تخریب است نقد انگیزه‌های اصلاحی دارد، اما تخریب با اهداف گروهی و جناحی رویکرد غیر اصلاحی دارد. دستگاه قضایی وظیفه دارد که برخورد قانونی با شخصیت‌هایی که به دنبال تخریب افراد دیگر هستند انجام دهد. 

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره پرونده امیر تتلو گفت: حکم اولیه صادر شده و با توجه به اینکه متهم در موعد مقرر نسبت به حکم اعتراض کرده و پرونده در مرحله دادگاه تجدیدنظر است و با توجه به آنکه پرونده در این مرحله است انتشار حکم جایز نیست و بعد از تعیین تکلیف در دادگاه تجدید نظر حکم نهایی اعلام خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین