کد خبر: ۹۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۰

حجاریان به زودی آزاد می‌شود؛‌ تاج‌زاده و نبوی نه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه جرائم تاج زاده و نبوی امنیتی و بسیار مهم است از آزادی قریب الوقوع سعید حجاریان خبر داد.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص جلسه عصر امروز این کمیسیون با دادستان کل کشور گفت: «روز گذشته از آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، ‌آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران و مرتضوی، دادستان عمومی انقلاب تهران برای حضور در جلسه امروز دعوت شده بود اما تنها دادستان کل کشور در این جلسه حاضر شد.

وی ادامه داد: «مرتضوی اعلام کرده بود که امکان حضور در این جلسه را ندارد و می‌تواند روز چهارشنبه حضور یابد اما به دلیل اینکه کمیسیون در روز چهارشنبه جلسه‌ای ندارد موکول به زمان دیگری شد».

این عضو کمیته رسیدگی‌کننده به وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر افزود: «دادستان کل کشور از اقداماتی که در خصوص رفع مشکل و حل معضل افراد بازداشت‌شدگان که بعد ازانتخابات پیش‌ آمد توضیحات جامعی را ارائه دادند که کمیسیون هم از زحمات ایشان تقدیر و تشکر به عمل آورد».

تجری در پاسخ به این پرسش که به عقیده وکلای بازداشت‌شدگان قوه قضائیه در بازداشت موکلانشان هیچ نقشی نداشته است،‌ گفت: «قوه قضائیه هیچ‌گاه کسی را بازداشت نمی‌کند روز گذشته که با داستان عمومی و انقلاب تهران صحبت کردیم اعلام کرد که شخصی وجود ندارد که طی 24 ساعت اولیه که بازداشت شدند، برای آن قراری صادرنشده باشد».

وی با بیان اینکه معتقدم دستگاه قضایی برای چنین شرایط حادی آمادگی نداشته است، اظهار داشت: «به خاطر مسائل و درگیری‌هایی که پس از انتخابات رخ داد، تعدادی دستگیر شدند به همین دلیل رسیدگی به اتهامات آنها و نوع اتهام آنها و صدور قرار زمان‌بر بود».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید حضورش در مسائل اخیر بیشتر از این می‌بود، ادامه داد: «به فرمایش رهبر انقلاب، قوه قضائیه ملجاء و پناهگاه مردم ستم‌دیده است به همین دلیل این وظیفه خطیر دستگاه قضایی است که در قانون اساسی نیز آمده و به همین دلیل باید بیشتر مورد توجه مسوولین دستگاه قضایی قرار می‌گرفت».

وی در خصوص صدور قرارهای سنگین برای برخی از بازداشت‌شدگان وقایع اخیر گفت: «در آیین دادرسی کیفری اخذ تامین با قاضی پرونده است و قاضی بر اساس نوع اتهام و امکان فرار و یا تبانی قرار مناسب را صادر می‌کند».

تجری با بیان اینکه در خصوص قرارهای بازداشت متاسفانه ساز و کاری برای اعتراض وجود ندارد، گفت: «متاسفانه صدور قرارهای وثیقه حالت سلیقه‌ای دارد و در مورد افراد و شأن و شخصیت آنها میزان وثیقه‌ای که قاضی اعلام می‌کند فرق می‌کند».

عضو کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه امروز با دادستان در مورد بازداشتگاه کهریزک نیز صحبت شد اظهار داشت: «دادستان کل کشور در خصوص این بازداشتگاه توضیحاتی را به ما دادند که به نظر می‌رسد ماحصل گزارش تیم رسیدگی‌کننده قوه قضائیه به مقام معظم رهبری منتهی به تعطیلی این بازداشتگاه شده است».

وی تصریح کرد: «از قبل قرار بود این بازداشتگاه تعطیل شود اما به دلیل شرایط پیش آمده بعد از انتخابات قرار بر استفاده از این بازداشتگاه شد. اما به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی و ایجاد مشکلاتی برای بازداشت‌شدگان، هنگامی که مقام معظم رهبری از این موضوع باخبر شدند، دستور تعطیلی آن را صادر کردند».

تجری در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه در مورد تعداد دقیق بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان حوادث اخیر صحبت شد،‌ اظهار کرد: «در خصوص تعداد کشته‌شدگان تعداد معینی اعلام نشد اما شواهد امر حاکی از آن است که در درگیری‌های خونین بعد از انتخابات نهایتاً 30 نفر کشته شده‌اند».

وی خاطر نشان کرد: «در مورد تعداد بازداشت‌شدگان نیز تعداد مشخصی ارائه نشده و به دلیل اینکه بازداشت‌شدگان دراختیار ارگان‌های مختلفی هستند، تعداد دقیقی نمی‌توان اعلام کرد اما قطعاَ تعداد بازداشت‌شدگان کمتر از هزار نفر است».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: «دادستان در این جلسه از آزادی قریب‌الوقوع حجاریان خبر داد و اعلام کرد که از قبل نیز زمینه آزادی حجاریان فراهم بوده است».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چهره‌های سیاسی از جمله تاج‌زاده و نبوی نیز به زودی آزاد خواهند شد، اظهار داشت: «جرائم این افراد امنیتی و بسیار مهم است و یقیناَ چون جرائم دارایی با اهمیتی است آزادی آنان زمان‌بر است و امیدواریم با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه بر تعیین تکلیف وضعیت بازداشت‌شدگان طی یک هفته این اشخاص نیز با قرار مناسب آزاد شوند».

تجری در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسه امروز با دادستان کل کشور در خصوص پخش اعتراف بازداشت‌شدگان از صدا و سیما صحبت شد، گفت: «به دلیل اینکه هم ما و هم دادستان به موضوع به صورت حقوقی نگاه می‌‌کنیم باید بگوییم تا زمانی که موضوعی به اثبات نرسد پخش آن خلاف قانون و وجاهت قانونی ندارد. این مسائل باید در دادگاه مطرح و پس از قطعیت حکم و با نظر دادگاه پخش شود که در حال حاضر نیز امکان آن فراهم نیست و پخش این اعترافات و بیان آن را قانونی نمی‌دانیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۶
0
0
«در درگیری‌های خونین بعد از انتخابات نهایتاَ 30 نفر کشته شده‌اند.»

فقط 30 نفر؟ مگه در مورد گوسفند داری حرف می‌زنی که می‌گی فقط 30 نفر؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۷
0
0
از نظر این دوستمون احتمالا 30 نفر کشته شده ( بر فرض محال) کم بوده و هنوز جا داره که بکشن .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین