کد خبر: ۹۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵

خبر آزادی زندانیان تا نیمه شعبان و ادامه ابهام در وضعیت فعالان سیاسی زندانی

دادستان کشور بر تسریع در آزادی زندانیان تاکید کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-گروه سیاسی: دو روز پس از صدور دستورات مهم آیت‌الله هاشمی شاهرودی مبنی بر پی‌گیری حقوق زندانیان و تسریع در آزادی آنان، روند آزادی زندانیان سرعت گرفته و اخبار جدیدی در این زمینه منتشر می‌شود.

روز چهارشنبه، نمایندگان دادستان كل كشور از زندان اوین بازدید به‌عمل آورده و تذكرات لازم را در خصوص رعایت حقوق متهمان یادآور شدند.

در این بازدید كه با حضور معاون سیاسی ـ امنیتی دادستان كل كشور انجام شد، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید شد و روند اقدامات قضایی در زمینه آزادی زندانیان فاقد عنوان مجرمانه، اصدار قرار وثیقه و كفالت و تأمین‌های لازم با رعایت دادرسی منصفانه و تسریع در اقدامات مزبور مورد بررسی و ارائه طریق قرار گرفت.

در همین حال دادستان کل کشور از "آزادی اکثر زندانیان حوادث اخیر تا نیمه شعبان" خبر داد و گفت: «تلاش می‌کنیم تا نیمه شعبان زندانی بلاتکلیف نداشته باشیم».

دری نجف آبادی ضمن تشریح روند اقدامات دادستانی در وقایع اخیر اظهار داشت: «از بدو امر پپگیری در خصوص صیانت از حقوق متهمین و اعمال دادرسی منصفانه داشته‌ایم و در این برهه نیز قاطعانه از مسئولین امر خواسته‌ایم افراد فاقد عنوان مجرمانه را آزاد کرده و متهمینی که جرایمی مرتکب شده‌اند را با صدور قرارهای مناسب به مراجع قضایی بسپارند».

دادستان کل کشور با بیان این‌که بخش عمده زندانیان دیروز آزاده شده و یا طی روزهای آتی آزاد خواهند شد، ابراز امیدواری کرد تا نیمه شعبان نسبت به تعیین تکلیف همه این افراد اقدام شود.

وی با بیان اینکه در صورت هر گونه قصور یا تقصیر توسط ضابطین و کارگزاران امر، مسئولیت مدنی و کیفری متوجه آنها خواهد بود اظهار داشت: «سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادسرای انتظامی قضات و سازمان بازرسی و دادستانی کل و دیگر مجاری قانونی مقتضی تدابیر لازم را در زمینه قانونمندی ضابطین و دستگاه‌های مسئول اتخاذ و نظارت لازم را خواهند داشت و با متخلفین برخورد خواهد شد».

دری نجف آبادی گفت: «اصل حاکمیت قانون، دلالت بر قانونمداری همه مردم و مسئولین در هر جایگاه و رده‌ای دارد و طبق مقررات و قوانین موضوعه باید هر تصمیم و اقدامی برمدار قانون صورت پذیرد و از تخلف و عبور از حریم قانون اجتناب گردد».

وی در خصوص کشته شدگان وقایع اخیر گفت: «پیگیری قضایی جدی در این زمینه در حال انجام است و نظام دادسرایی و دستگاه قضایی به وظایف قانونی خود عمل خواهند کرد و نسبت به اعمال قانون مماشات نخواهند داشت».

دادستان کل کشور با طرح موضوع بازدید از زندانها و نظارت بر شرایط بازداشت شدگان گفت: «انشاالله تا آخر هفته تعداد قابل توجه دیگری از زندانیان آزاد خواهند شد».

وی در خصوص تماس تلفنی و ملاقات زندانیان به تسهیل امور مربوطه و صیانت از حقوق متهیمن در این زمینه تأکید کرد.

دادستان کل کشور افزود: «مطابق نظر رهبری تلاش می‌شود کلیه اقدامات با قید تسریع و در مجاری قانونی پیگیری شود و نسبت به شکایات تدابیر قضائی لازم اتخاذ گردد».

ابهام در ادامه بازداشت زندانیان سیاسی

گرچه امروز به نقل از رییس بازداشتگاه اوین اعلام شد که شب گذشته 90 نفر از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر آزاد شدند و احتمالا امروز 40 نفر دیگر از این بازداشت‌شدگان آزاد خواهند شد، اما هنوز معلوم نیست که سهم آزادی فعالان سیاسی از اقدامات اخیر قوه قضاییه چیست؟

این درحالی که است که بنا به اظهار جلالی نماینده شاهرود و سخنگوی کمیته ویژه مجلس، 50 نفر از فعالان سیاسی در بازداشت هستند که نمایندگان مجلس امکان ملاقات با آنها را پیدا نکرده‌اند.

نماینده شاهرود امروز در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمان‌نیوز در خصوص دیدار روز گذشته کمیته ویژه از زندان اوین و نبود چهره‌های سیاسی در بین زندانیان اوین نیز تصریح کرد: «در دیدار روز گذشته امکان بازدید و ملاقات با 50 رندانی که اکثراً از چهره‌های سیاسی و از روزنامه‌نگاران هستند به ما داده نشد».

وی همچنین درباره شایعات منتشره در خصوص انتقال چهره‌های سیاسی به یکی از زندان‌های سپاه و نیز زندان اصفهان، اظهار داشت: «نمی‌توانم این خبر را تائید کنم، البته ما هم روز گذشته این افراد را در اوین ندیدم اما به ما گفتند که این افراد در اوین نگهداری می‌شوند اما به ما اجازه ملاقات با آنها داده نشد».

از سوی دیگر روز گذشته خبر آزادی محمد توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی و امروز خبر آزادی سعید حجاریان منتشر شد. همچنین گفته می‌شود بهزاد نبوی برای اولین بار پس از 45 روز بازداشت امکان تماس با خانواده را پیدا کرده است در حالی که هنوز از وضعیت مصطفی تاج‌زاده و سایر فعالان سیاسی بازداشت شده خبری در دست نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Austria
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۸
0
0
in[...]javonhaye mardom ra ghair ghanooni zendani kard_and va m_orede azyato azar gharar dad_and hala ham tarikh baraye azadi taiin mikon_and inha ra bayad dar asra vaght va ba jobrane khesarat madi va manavi azad kon_and va obashi ke bachehaye in mamlekat ra be rooz _andakht_and mahakemeh shav_and.hala ghole vasate saban ya akhare shaban midan
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین