کد خبر: ۹۱۵۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷

افزایش خروجی سد زاینده‌رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از بامداد امروز جمعه خروجی سد زاینده‌رود و رهاسازی آب به منظور تامین و توزیع آب باغات و اشجار در شبکه‌های آبیاری و انهار سنتی غرب زاینده‌رود افزایش می‌یابد.
افزایش خروجی سد زاینده‌رود
آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: از بامداد امروز جمعه خروجی سد زاینده‌رود و رهاسازی آب به‌منظور تأمین و توزیع آب باغات و اشجار در شبکه‌های آبیاری و انهار سنتی غرب زاینده‌رود افزایش می‌یابد.

وی افزود: مدیریت بحران استان در خصوص عدم شنا در کانال‌های انتقال آب و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی، رودخانه‌ها در مناطق غرب و جنوب و بالادست زاینده‌رود و نیز دریاچه سد‌های مخزنی استان به لحاظ خطرپذیر بودن این منابع آبی هشدار می‌دهد.

شیشه‌فروش گفت: کانال‌های انتقال آب به علت شدت‌جریان آب شیب و لغزندگی دیواره و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی به علت عمق زیاد شیب دیواره و لایه پوششی لغزنده ژئوممبران محل ایمنی برای شنا نیستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: شدت جریان آب، ناپایداری بستر، سردی آب و جریان گردابی در رودخانه‌ها باعث بروز حوادث غرق شدن افراد در مسیر رودخانه‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ مورد حادثه در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی و داخل باغات شخصی در سطح استان به وقوع پیوسته که منجر به غرق شدن ۱۴ نفر و امدادرسانی سرپایی و انتقال مصدومین به مراکز درمانی توسط عوامل آتش‌نشانی و اورژانس شده است.

افزایش حوادث غرق شدگی در اصفهان

شیشه‌فروش افزود: با افزایش دما و حضور گردشگران در عرصه‌های طبیعی و مجاور منابع آبی حوادث غرق‌شدگی بخصوص روز‌های تعطیل و پایان هفته افزایش‌یافته است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع حوادث به شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، جمعیت هلال‌احمر، میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغ شد با استقرار تیم‌های امدادی مجهز به امکانات امداد در آب و گشت و نظارت در مسیر کانال‌ها و رودخانه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان و گردشگران در مناطق خطرپذیر اقدامات پیشگیرانه از وقوع حوادث را اجرایی کنند.

وی عنوان کرد: رودخانه‌های خرسان، آب ملخ، ونک در شهرستان سمیرم، رودخانه‌های گوکان، یلان و چشمه لنگان در فریدون‌شهر، رودخانه زاینده‌رود در مناطق غرب استان و باغبهادران و کانال‌های انتقال آب شبکه نکوآباد و سد‌های باغکل خوانسار، ونک و قره قاچ سمیرم، گلپایگان و کوچری، خمیران و سد زاینده‌رود از جمله مناطقی است که باید طرح‌های کاهش خطر نصب حفاظ اطراف کانال‌ها در مقاطع پر خطر اجرایی شود.

شیشه‌فروش تصریح کرد: تاکید شد با نظارت سازمان جهاد کشاورزی نصب حفاظ و تابلوی هشدار و تعبیه طناب نجات در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی توسط بهره‌برداران اجرایی شود و دراین‌رابطه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم ارائه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مالکان باغات شخصی نیز باید در راستای ایمن کردن استخر‌های داخل باغات اقدام کنند.

رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان سال قبل به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی شده بود و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد.

خروجی سد زاینده‌رود سوم فروردین امسال برای نوبت دوم آبیاری مزارع افزایش یافت و آب در زاینده‌رود جاری شد، اما پس از اتمام دوره آبیاری، این رودخانه بازهم رنگ خشکی به خود دید.

در نوبت سوم آبیاری، ۲۸ فروردین امسال خروجی سد افزایش یافت و آب در بخش‌های خشک زاینده‌رود و کلانشهر اصفهان جریان یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین