عصر جدید هر روز با یک سورپرایز تازه همه را غافلگیر میکنند! ورود AR و VR هم از آن شگفتانههایی بود که در صنایع زیادی به کار گرفته شدند. نقش AR و VR را در بازاریابی نمیتوان نادیده گرفت. با امکانات ویژه این دو قابلیت میتوانید تحول پررنگی در کسبوکار خودتان ایجاد کنید. در متن زیر نقش این دو و کاربردها را بهطور کامل و با مثال بررسی کردهایم.
فرض کنید فرصت این را دارید که قبل از مراجعه به فروشگاه، لباس موردنظر خود را در خانه امتحان کنید! با کمک واقعیت افزوده یا AR چنین اتفاقی ممکن شده است. کار AR ترکیب تجربیات واقعی با مجازی است. AR با کمک تلفنهای هوشمند، دوربینها و سنسورها این کار را به راحتی انجام میدهد. در مقابل، VR کاربران را به طور کامل در یک محیط شبیهسازیشده غوطهور میکند. این تکنولوژی گاهی باعث تحریک حواس بینایی، شنوایی و گاه لامسه آنها خواهد شد. این کار معمولاً از طریق هدستهای VR انجام میشود که نمایشگرها و سنسورهایی برای ردیابی حرکات سر و بدن کاربر دارند. استفاده از این دو تکنولوژی، ۴ مزیت مهم برای کاربران به ارمغان میآورد.
تکنولوژیهای AR و VR در کنار تمام مزایای گفتهشده، کاربردهای فراوانی در بازاریابی دارند. احتمالاً در آژانس دیجیتال مارکتینگ، راهکارهای زیادی برای افزایش فروش و تعامل با شما در میان گذاشتهاند. هیچکدام از آن راهها به اندازه استفاده از این تکنولوژیها تازه نیست!
شما به وسیله این دو تکنولوژی میتوانید محصولات خود را به راحتی به نمایش بگذارید. برای مثال کفش نایک به وسیلهی AR فرصتی برای ویژه برای مشتریان رقم زده است. مخاطبان این برند قبل از مراجعه حضوری به فروشگاه میتوانند کفشهای مختلف را در خانه امتحان کنند. بسیاری از فروشگاههای پوشاک هم این امکان را به مشتریان میدهند تا لباسها را در تن خود ببینید.
این موضوع فقط متعلق به لباس نیست. ایکیا یک برند مشهور و معروف در حوزه لوازم خانگی است. مخاطبان این برند میتوانند مبلهای مختلف را در خانه خود ببینید! این قابلیت قطعاً تصمیمگیری را راحتتر از بیش خواهد کرد. به عنوان آخرین مثال، باید به قابلیت ویژه در هتلهای معروف اشاره کرد. این هتلها با استفاده از قابلیت و عینکهای VR به مسافر یک تور مجازی در هتل هدیه میدهند. مسافر قبل از تحویل اتاق میتواند دربارهی مناسببودن انتخاب خود تصمیم بگیرد.
بالاتر در قسمت مزایای این تکنولوژیها به یادگیری بهتر اشاره شد. جالب است بدانید که برخی از برندها از این قضیه در بازاریابی هم استفاده کرده اند. جان دیر یک برند مشهور در ارائهی ماشینآلات کشاورزی، با استفاده از قابلیت VR به مشتریان طرز استفاده از ماشینآلات خود را یاد میدهد.
از تکنولوژیهای جدید برای ارتباط عمیق با مخاطب استفاده میکنند. برای مثال، کوکاکولا روی محصولات خودش یک بارکد قرار داده بود. مخاطب هنگام اسکن این بارکد وارد بازی با کوکاکولا میشد. تمام پروسهی این کار را کوکاکولا با استفاده از AR انجام داد.
در جلسات مشاوره دیجیتال مارکتینگ توصیههای زیادی برای ماندگاری برند در ذهن و افزایش آگاهی از برند میشود. استفاده از این دو قابلیت ویژه کمک میکند تا مخاطب شما را در ذهن خود نگهدارد. او کمپینهای منحصر بهفردی که با این دو تکنولوژی انجام دادهاید فراموش نمیکند. در کنار این اتفاق، مخاطب کمپینهای شما را برای دیگران هم میفرستد. این جمله به این معناست که محتوا و کمپین شما در مکانهای مختلف وایرال میشود. به همین دلیل افراد زیادی از وجود برند شما آگاه خواهند شد.
شاید این نکته را در نظر نگیرید که استفاده از این دو ویژگی تا چه اندازه میتواند در فروش شما مؤثر باشد. چند وقت پیش یک فروشگاه موبایل به مشتریان خود اجازه داد که از گوشیهای تلفن همراه به صورت مجازی استفاده کنند. این فروشگاه با قابلیت AR امکانات این کار را فراهم کرد. در پایان ماه، فروش فروشگاه موبایل بیش از ۲۰% افزایش پیدا کرده بود.
همانطور که دیدید نقش AR و VR در بازاریابی بسیار پررنگ است. به حدی که میتوانید در برند آگاهی، افزایش فروش و حتی تعامل با مشتری از این تکنولوژیها کمک بگیرید. اما نکتهای که باید به آن توجه کنید تناسب نحوه استفاده با کسب وکارتان است. در این مرحله، باید از مشاوری متخصص در بازاریابی و آشنا با این تکنولوژیهای جدید کمک بگیرید.
مشاوران آژانس دیدهبان راژکس، با شناخت دقیق کسبوکارهای دیجیتال، ترندها و قابلیتهای جدید و از همه مهمتر توانایی در آنالیز کسبوکار شما و خلق ایدهی متناسب به شما کمک میکنند تا از این قابلیتها هدفمندتر استفاده کنید.