کد خبر: ۹۱۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۳

رهبر ایغورهای چین نامه منسوب به خانواده‌اش را جعلی خواند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «ربیعه قدیر» رهبر ایغورهای معترض چین نامه‌ای را که رسانه‌های دولتی چین ادعا می‌کنند اعضای خانواده‌اش خطاب به او نوشته‌اند مجعول خواند.

جدیدترین حربه دولت چین برای افزایش فشار بر رهبر ایغورها [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، ربیعه قدیر که برای حضور در جشنواره فیلم سیدنی به استرالیا سفر کرده است در گفتگو با رادیو آسیا آزاد صحت این نامه را زیر سئوال برد.

پیش از این خبرگزاری دولتی «ژینهوا» دو نامه منسوب به 12 عضو خانواده خانم ربیعه قدیر را منتشر کرده بود. به ادعای این رسانه دولتی چین، برادر خانم قدیر و دو تن از فرزندان او از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

یکی از این نامه‌ها خطاب به مردم سین جیان (سین کیانگ) نوشته شده و در آن از قربانیان ناآرامی‌های اخیر عذرخواهی شده است. مخاطب نامه دوم خانم «ربیعه قدیر» رهبر ایغورهای معترض است. این نامه خانم قدیر را به دلیل وقوع خشونت‌ها سرزنش نموده و گناهکار می‌داند.

بلافاصله برخی از نزدیکان ربیعه قدیر اعلام کرده بودند اعضای خانواده وی تحت فشار دولت چین ناچار به امضای این نامه‌ها شده‌اند.

ربیعه قدیر در گفتگو با رادیو آسیا آزاد با مجعول خواندن این نامه‌ها اظهار داشت: «چین قدرت دارد. آن‌ها می‌توانند سخنان و گفته‌های فرزندان مرا علیه من تغییر دهند اما قادر نخواهد بود عشقی را که خداوند بین من و فرزندانم قرار داده به کنترل خود درآورند».

خانم قدیر افزود انتشار چنین نامه‌هایی از سوی دولت چین به قصد تغییر وجهه او نزد ایغورها و ضربه زدن به اعتبار جهانی وی صورت پذیرفته است.

رهبر ایغورها گفت: «من از همه روش‌های قدیمی و جدید مقامات چینی برای مقابله با دشمنانشان اطلاع دارم. این نخستین باری نیست که چنین موضوعی برای من پیش می‌آید».

ربیعه قدیر هم‌اکنون برای حضور در جشنواره فیلم سیدنی در این شهر حضور دارد. قرار است در این جشنواره فیلم مستندی از زندگی او به نمایش درآید. این در حالی است که نمایش این فیلم با انتقاد شدید مقامات دولت چین مواجه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین