آفتابنیوز : آفتاب: شرکتهای تاکسی خصوصی از حدود دو سال پیش در کنار تاکسیهای کهنه و قدیمی متولد شدند، اما تولدشان از ابتدا با هماهنگی شورای شهر تهران و رعایت نظر آنها نبود و پس از آن هم چندین بار اقدام برای عمل جراحی روی این نوزاد تازه متولد شده جواب نداده است و به نظر میرسد مشکلات در این خصوص ادامه دارد به شکلی که معاون شهردار تهران با اشاره به تدوین آییننامه انضباطی برای کنترل رفتار سلیقهای تاکسی خصوصیها میگوید: «اصلاحاتی در بحث تاکسیرانیهای خصوصی لازم است».مهندس تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، مسایل و مشکلات مرتبط با تاکسیرانیهای خصوصی را مربوط به دو گروه مجزا دانست و در توضیح این تقسیمبندی خود گفت: «بخشی از این شرایط به شرکتها، تاکسیدارها و تاکسیرانهای خصوصی باز میگردد که از مصوبات شورای شهر تهران عدول کردهاند و عموماً در رابطه با حقشارژها و خدمات و وسایل ارائه شده به تاکسیها یا شاکی هستند یا متخلف و ما نیز نسبت به این تخلفات و حقوق پایمال شده اذعان کافی داریم».
وی افزود: «با تاکیدی که به سازمان تاکسیرانی صورت گرفته، بسیاری از این تخلفات شناسایی و در حال فراخوان و برخورد با شرکتها و رانندگان متخلف هستیم و پس از رسیدگی کامل تعداد و سایل مسایل مرتبط با آن را اعلام میکنیم».
معاون ترافیک شهردار تهران در توضیح گروه دیگر گفت: «این گروه افرادی هستند که مصوبه شورای شهر تهران به ذائقهشان خوش نیامده و گاها در جایگاه قانونگذاری قرارگرفتند و اظهار نظرهای عجیب میکنند»!
تشکری هاشمی با بیان این که پاسخی برای گروه دوم نداریم، تصریح کرد: «اگر این افراد ناراضی هستند، میتوانند به شورای شهر تهران و یا مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند، اما منطقی نیست که شروع به تحریک رانندهها کرد و سعی کنند که نظرات شخصی خود که فراتر از قانون است را تحمیل کنند».
وی در پاسخ به این سوال که بهتر نیست شفافتر صحبت کنید؟ گفت: «شفاف گفتم! افرادی هستند که با تحریک رانندگان و استفاده از اعتراض آنها به دنبال اهداف سیاسی هستند که قطعا حساب این افراد از گروه اول جداست».
مدارایی وجود ندارد
تدوین آییننامه انضباطی برای کنترل رفتار سلیقهای
تشکیل کارگروه ویژه بررسی اشکالات ساختاری تاکسیرانی با دستور شهردار تهرانمعاون شهردار تهران با تاکید بر این که با توجه به تخلفات صورت گرفته قصد مدارا با متخلفان را نداریم، گفت: «تخلفات محرز شده از شرکت، تاکسیدار و تاکسیران بدون هیچ اغماضی بررسی میشود و وضع معیشتی فرد یا شرایط شرکت در تنبیه درنظر گرفته نخواهد شد».
تشکری همچنین از تدوین آییننامه انضباطی توسط هیات عامل تاکسیرانی خبر داد و گفت: «این آییننامه برای شورای شهر تهران ارسال شده است و پس از تصویب کارهای سلیقهای و برخی افراط و تفریطها کنترل خواهد شد».
وی اضافه کرد: «همچنین کارگروهی با دستور ویژه شهردار تهران تشکیل شده تا اشکالات ساختاری و سیستمی تاکسیرانی را بررسی و علتیابی کند، چرا که بسیاری از مسایل به اشخاص باز نمیگردد و در عین حال اگر بخواهیم به افراد بپردازیم، به تعداد هر فردی ایراد پیدا میشود».
مسیر را اشتباه نرفتهایم که بخواهیم باز گردیم، ولی اصلاحاتی لازم استمعاون شهردار تهران با اذعان به این که تاکسیرانیهای خصوصی با هدف اولیه فاصله زیادی دارند، تاکید کرد: «قطعاً مسیر را اشتباه نرفتهایم که بخواهیم باز گردیم، ولی لازم است اصلاحاتی صورت گیرد».
وی در پاسخ به این سوال که آیا منتظر تایید این آییننامه توسط شورای شهر میمانید و بعد اقدامات خود را آغاز میکنید، یا نه؟ اظهار کرد: «هر کاری را که تاکنون شروع کردهایم قطعاً خطا نبوده، ولی بین هیچ و رها کردن امور و شروع کار حتی با درصدی از آثار مثبت، قطعاً راه دوم را انتخاب میکنیم».
تشکری هاشمی اضافه کرد: «چارچوبهای مورد نظر شورای شهر تهران را میدانیم و متناسب با مصوبات و نیز در نظر گرفتن احتمال انعطافپذیری جلو میرویم تا امکان اعمال نظر شورای شهر تهران و طرح دیدگاههای آنها هم فراهم باشد».
بر اساس این گزارش، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران پس از اولین نمودهای تخلفات تاکسیرانیهای خصوصی چندین بار اعلام کردهاند که این شرکتها بدون مصوبه شورا تشکیل شده و حتماً باید در ساختار آنها بازنگری شود که این اتفاق تاکنون روی نداده است.