کد خبر: ۹۱۷۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

چطور از آسیب‌های ورزشی پیشگیری کنیم؟

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: رعایت برخی اصول مهم علاوه بر اینکه میزان احتمال آسیب دیدگی را در ورزشکاران پایین می‌آورد، راندمان ورزشی آنها را نیز بالا خواهد برد.
چطور از آسیب‌های ورزشی پیشگیری کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مصطفی اکبری با اشاره به شیوع آسیب‌های ورزشی بین ورزشکاران، اظهار کرد: آسیب های ورزشی باعث می شود فرد برای مدتی و حتی گاها برای همیشه از انجام فعالیت‌های حرفه‌ای رشته ورزشی خود دور شود. با اینحال رعایت برخی نکات باعث خواهد شد احتمال آسیب دیدگی در فرد حین انجام تمرینات ورزشی به حداقل ممکن برسد. 

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه داشتن آمادگی جسمی و روحی برای انجام تمرینات ورزشی را یکی از این نکات دانست و گفت: زمانی که یک فرد بصورت منظم و مداوم ورزش می‌إکند، به مرور ورزش کردن برای او تبدیل به یک عادت و وسواس اجباری می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که فرد از نظر روحی کشش انجام تمرینات ورزشی را ندارد، بنابراین باید در این مواقع از انجام هرگونه ورزش سنگین و رقابتی پرهیز کند، چراکه اگر به ورزش کردن بپردازد احتمال آسیب دیدگی او بسیار بالا می‌رود. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن تغذیه مناسب است، بگونه‌ای که باید یک تعادل بین مصرف ویتامین‌ها، کربوهیدارت‌ها و پروتئین‌ها و نیز آب و الکترولیک در فصل گرما ایجاد شود. 

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه ورزشکاران برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی باید به استراحت کافی و علم روز تمرین توجه داشته باشند، عنوان کرد: برای نمونه ورزشکار باید بداند که حین تمرین چه مدت زمان استراحت کند، چگونه تمرین داشته باشد و اینکه با هر دستگاه چگونه تمرین کند. 

وی اضافه کرد: گاها یک ورزشکار در تمرینات قبلی خود دچار یک آسیب دیدگی کوچک شده، اما بدون توجه به این آسیب دیدگی کماکان به تمرینات خود ادامه می دهد که این مسئله می‌تواند به تشدید شدت آسیب دیدگی‌اش منجر شود و گاها به عمل جراحی کشیده می‌شود. 

اکبری خاطرنشان کرد: توجه به مراحل تمرین مانند گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرین به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یکی دیگر از مسائلی است که برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: گاها ورزشکارانی حرفه‌ای داریم که علیرغم اینکه همه اصول تمرینی را رعایت می کنند، اما در هنگام تمرین به یکباره دچار آسیب دیدگی‌هایی مانند پارگی عضلات و یا آسیب مفصلی می‌شوند که این مسئله به دلیل عدم توجه به بالانس عضلانی در اطراف مفاصل ایجاد می شود. به این معنا که هر ورزشکاری بنا به رشته تخصصی خود به تقویت تعدادی از مفاصل و عضلاتش می‌پردازد و از سایر عضلات و مفاصل خود غافل می‌شود، درحالیکه عضلات و مفاصل همانند یک زنجیره به هم پیوسته هستند و ورزشکاران در هر رشته‌ای باید روی تقویت همه عضلات و مفاصل دقت داشته باشند. 

این متخصص پزشکی ورزشی یادآورشد: توجه به عضلات کوچک ثبات دهنده در اطراف مفاصل و دقت و توجه به انعطاف پذیری عضلات از دیگر موضوعات مورد توجه برای پیشگیری از آسیب های ورزشی است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین