کد خبر: ۹۱۸۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

۵ عادت بد که عمر شما را کوتاه‌تر می‌کند

بدون شک عادت‌هایی نظیر سیگار کشیدن، مصرف غذا‌های فرآوری شده حاوی قند و چربی بالا، نشستن طولانی مدت و ورزش نکردن به اندازه کافی در کاهش میانگین عمر متوسط تاثیر دارد.
۵ عادت بد که عمر شما را کوتاه‌تر می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

در کنار این عادت ها، رفتار‌هایی وجود دارد که احتمالا به آن‌ها توجهی نمی‌شود در حالی که می‌تواند سهم زیادی در زوال سلامتی و در نهایت، مرگ زودرس انسان داشته باشد.

«هدر نیوجن» نویسنده زن آمریکایی در مقاله‌ای در سایت «Eat This Not That» با اشاره به این موضوع آورده است: «دکتر تامی میچل پزشک خانواده سرشناس آمریکایی تاکید می‌کند که هرچند برخی از این عادت‌ها در ظاهر بی ضرر به نظر می‌رسند، اما می‌توانند به سلامت ما لطمه بزنند. با این حال، با تغییرات کوچک در سبک زندگی خود می‌توانیم به طور چشمگیری وضعیت سلامتی خود و میانگین عمر خود را افزایش دهیم».

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مرتبط با سرطان در سراسر جهان است. براساس اطلاعات انجمن ملی آمریکا، افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها، ۲۵ بار بیشتر در معرض سرطان ریه قرار دارند.

تعلل

دکتر میچل می‌گوید: تعلل می‌تواند عواقب بسیار منفی داشته باشد. از نمره‌های درسی ضعیف گرفته تا از دست دادن بسیاری از فرصت‌های مفید. تعلل در مسئولیت‌ها و وظایف تاثیر جدی روی زندگی ما دارد. با این حال آیا می‌دانید که تعلل همچنین می‌تواند یک مسئله مرتبط با مرگ و زندگی نیز باشد. مطالعات نشان داده است که بیماران سرطانی که درمان را به تاخیر می‌اندازند، در مقایسه با آن‌هایی که تحت درمان قرار می‌گیرند، احتمال مرگشان بیشتر بوده است.

جلب رضایت دیگران

افرادی که تمایل دارند رضایت مردم را جلب کنند، نیاز‌های خود را نادیده می‌گیرند و همین موضوع منجر به انتخاب یک سبک زندگی ناسالم می‌شود. مثلا ممکن است وعده‌های غذایی خود را حذف کنند یا غذا‌های فرآوری شده را به جای میوه‌ها و سبزیجات سالم انتخاب کنند. همه این عوامل می‌تواندخطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که برای جلب رضایت دیگران تلاش می‌کنند، باید از خطرات پیرامون آن هم واقف باشید و تدابیری را برای مقابله با آن انجام دهید.

افکار و احساسات منفی

دکتر میچل می‌گوید: همان طور که سلول‌های سرطانی می‌تواند در بدن رشد کند و تکثیر شود، افکار و احساسات منفی هم می‌تواند رشد یابد و تکثیر شود. افکار و احساسات منفی همانند سرطان است و می‌تواند تاثیری مضر بر سلامتی جسمی ما داشته باشد، چون مطالعات نشان داده است: افرادی که افکار مثبت و دیدگاه‌های مثبت دارند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. بیماران سرطانی که دارای دید مثبنی هستند هم می‌توانند نسبت به درمان آن، واکنش مثبتتری نشان دهند.

او معتقد است که اولا فکر مثبت می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و بدن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی مقاوم‌تر می‌کند. دوما افراد دارای دید مثبت معمولا عادت‌های بهداشتی سالمی نظیر مصرف غذای مغذی و ورزش کردن منظم دنبال می‌کنند. ثالثا مطالعات نشان داده است که افراد دارای دید مثبت به زندگی طولانی تری نسبت به افراد بدبین تمایل دارند بنابراین لازم است دیدگاهمان به زندگی بهبود یابد و اطراف افرادی پرسه بزنیم که از گفتن حقیقت به ما نمی‌ترسند.

ساعات کار طولانی

کار بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته آسیب‌های دراز مدتی برای جسم و ذهن به همراه دارد وخطر مرگ را افزایش می‌دهد. براساس یک مطالعه جهانی، کار کردن طولانی مدت در هفته می‌تواند کشنده باشد. در این تحقیق آمده است: «کار کردن بیش از ۵۵ ساعت در هفته باعث مرگ ۷۵۴ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی در سال ۲۰۱۶ شد و علاوه بر این خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۳۵ درصد نیز افزایش می‌دهد».

چگونه از نو شروع کنیم؟

در مقاله مذکور آورده است: پس از نگاهی به عادات روزانه‌ای که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گام‌های زیر را برای دستیابی به احساس رضایت و خوشبختی دنبال کنید:

ارتباطات اجتمالی را تقویت کنید: مطالعات عدیده‌ای نشان داده اند و ارتباطات اجتماعلی نقش زیادی در خوشبختی دارد. مطالعه دانشگاه هاروارد در مقدمه این تحقیقات قرار دارد به طوری که پس از پیگیری وضعیت ۸۰ ساله صد‌ها نفر به این نتیجه رسید که روابط نزدیک با خانواده و دوستان و رفقا، عامل اصلی خوشحال ماندن مردم است و به این موضوع باید سیگار نکشیدن، ورزش کردن و ایجاد تعادل بین کار و زندگی را نیز اضافه کرد.

از تعارفات مودبانه روزانه استفاده کنید: خانم سونیا لیوبومبرسکی استاد دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیده است که استفاده عمدی از تعارفات ساده می‌تواند شما را شادتر کند و افسردگی و نگرانی شما را کاهش دهد». سیمون توماس هم گفته است: «چنین تعارفاتی باعث می‌شود احساس رضایت کنید، زیرا باعث می‌شوید فرد مقابل نیز احساس خشنودی کند».

قدردان باشید و قدرانی‌ها را بشمارید: براساس یک پژوهش که در سال ۲۰۰۵ انجام شده، این موضوع باعث شادی و رضایت و کاهش علائم افسردگی می‌شود.

به خودتان رحم کنید:، زیرا انتقاد بیش از حد از خویشتن، دشمن شادی و خوشحالی است و مانعی دربرابر دستیابی به اهداف است و براساس گفته توماس، بهتر است صدایی درونی گرمی به جای صدای خصمانه و انتقادی، داشته باشیم.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین