کد خبر: ۹۱۹۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳

مهریه زن در صورت ترک منزل؛ عواقبت تمکین نکردن

استفاده خدمات مشاوره‌ای به کمک وکیل تنها به زمانی محدود نمی‌شود که قصد مطالبه مهریه خود را دارید و می‌خواهید از قوانین ناظر بر آن مطلع شوید بلکه پیش از ازدواج و در هنگام تعیین مهریه هم مراجعه به یک وکیل برای دریافت مشاوره در خصوص مهریه می‌تواند به هر دو طرف کمک کند تا متضرر نشوند و بی‌توجهی به این امر مهم در ازدواج باعث نشود که در آینده دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی شوند.
مهریه زن در صورت ترک منزل؛ عواقبت تمکین نکردن
آفتاب‌‌نیوز :

ازدواج و زندگی زن و مرد در کنار هم ممکن است به نظر بسیاری از افراد بیشتر یک مقوله احساسی به نظر برسد تا یک داستان حقوقی و قانونی. هرچند این نکته هم نباید از ذهن دور بماند که اگر لازم باشد افراد در چارچوب خانواده و زندگی مشترک خود تنها جنبه‌های حقوقی ازدواج خود را در نظر بگیرند، زندگی مشترک شکل و شمایلی ناخوشایند، سرد و دوست نداشتنی به خود خواهند گرفت.

با این حال دانستن قوانین جاری در نظام حقوقی خانواده کشورمان برای هر یک از افرادی که ازدواج کرده‌اند یا قصد ازدواج دارند لازم است. دانستن این قوانین می‌تواند به شما کمک کند تا در صورتی که در زندگی مشترک خود دچار مشکلی شوید و به بن‌بست برسید، بتوانید از حق و حقوق خود به خوبی دفاع کنید و با توجه به قوانین راه‌حلی را برای گریز از شرایط خود و تبدیل آن به شرایطی بهتر پیدا کنید. مقوله‌هایی مانند مهریه، عدم تمکین و نفقه نیز از مواردی هستند که در زندگی مشترک اهمیت بسیار زیادی دارند. ما در این مطلب به مقوله عدم تمکین و تأثیرات آن بر دریافت حق و حقوق زوجه خواهیم پرداخت پس با ما در این مطلب همراه باشید.

قوانین کلی ناظر بر خانواده

توجه کنید که در زندگی مشترک و قوانین حاکم بر آن اصطلاحات رایجی وجود دارند. برخی از این اصطلاحات مانند مهریه برای ما آشناتر هستند و برخی دیگر مانند عدم تمکین یا نفقه و مواردی از این دست ممکن است تعریف روشنی در ذهن ما نداشته باشند.

در واقع هر یک از این موارد بخشی از پازل به هم پیوسته هستند که به صورت متقابل عمل می‌کنند و عدم رعایت هر یک از موارد آن توسط یکی از طرفین می‌تواند بخشی از معادلات این پازل را در هم بریزد.

به طور کلی مهریه حق زوجه است که بنا بر توافق دو طرفه تعیین شده و باید در زمان درخواست زن به او پرداخته شود. از سوی دیگر اصطلاحاتی مانند عدم تمکین خود به دو بخش تقسیم می‌شوند: عدم تمکین خاص و عدم تمکین عام. عدم تمکین خاص به شرایطی اشاره دارد که زوجه از رابطه جنسی با همسر خود امتناع می‌کند. عدم تمکین عام، اما می‌تواند گستره وسیع‌تری را در بربگیرد و در صورتی که زوجه از زندگی در خانه مشترک با همسرش هم امتناع کند شامل عدم تمکین عام خواهد شد.

مهریه زن در صورت عدم تمکین

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد هر بخش از این قوانین درست مانند یک پازل در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. به همین دلیل تصور و توقع عموم افراد این است که در صورتی که زن منزل خود را ترک کند و مرتکب عدم تمکین خاص یا عام شود، پرداخت مهریه به او دچار مشکل شود.

لازم به ذکر است که این تصور یک تصور رایج و غلط است. بنا بر قوانین ناظر بر ازدواج در اسلام مهریه حق زوجه است و در هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از همسر خود طلب کند. دریافت یا عدم دریافت این حق هیچ ارتباطی با تمکین یا عدم تمکین ندارد و مهریه زن در صورت عدم تمکین هم باید به طور کامل پرداخت شود.

شاید در این شرایط این پرسش برای شما ایجاد شود که در صورت عدم تمکین چه عواقبی شامل حال زوجه خواهد شد. لازم به ذکر است که تنها حق و حقوقی که از زوجه در صورت عدم تمکین سلب خواهد شد، حق نفقه همسر خواهد بود و هیچ مشکلی در روند مربوط به دریافت مهریه به وجود نخواهد آمد.

مهریه زن ناشزه

با این حال قوانین مختلفی در حوزه اخذ مهریه توسط زوجه وجود دارد که ممکن است باعث شود زوجه نتواند مهریه خود را به صورت تمام و کمال دریافت کند و این مهریه به صورت اقساطی استیفا شود.

در صورتی که قصد مطالبه مهریه خود را دارید و نمی‌دانید که چگونه می‌توانید مهریه نقدی خود را به نرخ روز محاسبه کنید و یا این که مهریه خود را دریافت کنید، مرتضی حلیمی به عنوان وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل مهریه در تهران انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

زن ناشزه کیست؟

اصطلاحاً به زنی که مرتکب عدم تمکین می‌شود زن ناشزه گفته می‌شود و قوانین متنوعی برای زن ناشزه و حق و حقوق او وضع شده است. البته همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد مهریه زن ناشزه کاملاً مشابه با زن غیر ناشزه است و در صورت اثبات عدم تمکین تنها حق دریافت نفقه از زن سلب خواهد شد. به بیان دیگر در صورتی که زنی در چنین شرایطی قرار بگیرد و زندگی مشترک خود را در بن‌بست ببیند همچنان می‌توانند مهریه خود را به طور کامل طلب کرده و دریافت کند.

بهترین وکیل مهریه تهران

با این وجود مهریه دارای هیچ شرطی نیست و بعد از ازدواج پرداخت آن تحت هر شرایطی تکلیف مرد خواهد بود. با توجه به این موضوع این تصور که زن ناشزه از مهریه محروم خواهد شد تصوری کاملاً اشتباه است.

سخن آخر

قوانین ناظر بر خانواده قوانینی پیچیده و دشوار و همواره در حال به‌روزرسانی هستند. با توجه به این موضوع برای بسیاری از افراد این پرسش وجود دارد که چگونه می‌توانند به طور کامل از حق و حقوق خود مطلع شوند و از آن دفاع کنند؟ توصیه ما به شما این است که در این مسیر پر پیج و خم از یک وکیل مجرب کمک بگیرید تا در این پروسه حقی از شما ضایع نشود. خصوصاً در حوزه مربوط به مهریه با توجه به قوانین جدید و متغیری که وضع می‌شود ممکن است لازم باشد برای دریافت این حق خود از حمایت، راهنمایی و مشاوره یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

استفاده خدمات مشاوره‌ای به کمک وکیل تنها به زمانی محدود نمی‌شود که قصد مطالبه مهریه خود را دارید و می‌خواهید از قوانین ناظر بر آن مطلع شوید بلکه پیش از ازدواج و در هنگام تعیین مهریه هم مراجعه به یک وکیل برای دریافت مشاوره در خصوص مهریه می‌تواند به هر دو طرف کمک کند تا متضرر نشوند و بی‌توجهی به این امر مهم در ازدواج باعث نشود که در آینده دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین