کد خبر: ۹۲۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

با فرد گرمازده چه کنیم؟

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح نکات ضروری برای درمان افراد گرمازده پرداخت.
با فرد گرمازده چه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مسعود قلعه سفیدی با اشاره به سیر افزایشی آمار گرمازدگی در فصل تابستان گفت: در همین راستا توصیه می‌شود افراد و بهویژه گروه‌های در معرض خطر حتما نکات لازم در خصوص پیشگیری از گرمازدگی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته در زمینه پیشگیری از گرمازدگی عدم رفتن به فضای باز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ ظهر است، گفت: خورشید در این ساعات روز در اوج تابش خود قرار دارد و تمام افراد و بویژه گروه‌های در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران خاص، بویژه بیماران دیابتی، کلیوی و قلبی حتی المقدور نباید در این فاصله زمانی از خانه خارج شوند.

وی افزود: در ساعات دیگر روز هم توصیه می‌شود افراد هنگام خروج از خانه حتما از کلاه و عینک استفاده کرده و حتما برای مراقبت از پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر مصرف بسیار مایعات جهت پیشگیری از گرمازدگی تاکید و اظهار کرد: گرما موجب کاهش آب بدن می‌شود که به تبع با آسیب‌های بسیاری همراه است، بنابراین توصیه می‌شود در این روزهای گرم سال حتما به میزان کافی مایعات مصرف شود.

قلعه سفیدی در ادامه با اشاره به خطرات گرمازدگی گفت: گرمازدگی در ابتدا با علائمی مانند ضعف و بی‌حالی ظاهر شده و کم کم علائمی مانند سرگیجه و تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد و اگر درمانی صورت نگیرد مشکلات قلبی و کلیوی ظاهر شده و فرد کم کم هوشیاری خود را از دست داده و در نهایت به دلیل کاهش شدید آب بدن جان خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: بنابراین با توجه به خطرات و عوارض گرمازدگی افراد باید به شدت مراقب بوده و در برابر آن از خود محافظت کنند.

قلعه سفیدی با تاکید بر ضرورت درمان سریع افراد گرمازده، گفت: اولین اقدام مهم تماس با شماره ۱۱۵ اورژانس است و تا رسیدن نیروهای اورژانس فرد بیمار باید به محیط مسقف و سایه دار منتقل شود و تا حد امکان لباس‌های او را سبک کرد. در مرحله بعد و در صورت هوشیاری مصدوم باید به او مایعات نسبتا خنک داد. البته اگر بیمار هوشیار نباشد خوراندن مایعات می‌تواند موجب خفگی او شود و باید از این کار امتناع کرد.

قلعه سفیدی گفت: خنک کردن بدن نکته مهم دیگری است که باید در درمان افراد گرمازده به آن توجه شود. برای این کار به جای آب سرد باید از پارچه یا پتویی که خیس شده و نسبتا خنک است استفاده کرد و نقاط حساس بدن بویژه کشاله ران و زیربغل فرد را خنک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین