کد خبر: ۹۲۰۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

گرما و گرد و خاک شدید در راه ایران

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار گفت: با توجه به تشدید گرمای هوا پیش‌بینی می‌شود که امسال نسبت به سال گذشته، گردوغبار بیشتری داشته باشیم.
گرما و گرد و خاک شدید در راه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی می‌شود که متوسط دمای هوا در تابستان جاری، ۱.۵ درجه از متوسط درازمدت بیشتر است و به‌نظر می‌رسد که این موضوع بر افزایش توفان‌های گردوغبار نیز تأثیرگذار باشد.

در رابطه با این موضوع، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی؛ مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار کشور به تسنیم گفت: تغییرات شدید دمای هوا با توفان‌های گردوغبار رابطه مستقیم دارد و در دو سه روز اخیر هم به‌دلیل تغییرات دمایی شدید در استان‌های قم، مرکزی، همدان، سمنان و اصفهان شاهد توفان‌های گردوغبار بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که تغییرات دمایی خیلی شدید باشد، اختلاف فشار به وجود می‌آید و اختلاف فشار هم باعث برخاستن گردوغبار می‌شود. نوسانات درجه حرارت، خشکسالی و استمرار آن مسائلی هستند که منجر به تشدید گردوغبار می‌شوند ـ که به ما آسیب می‌زند ـ لذا پیش‌بینی می‌شود که امسال نسبت به سال گذشته، گردوغبار بیشتری داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با همکاری با سوریه و عراق برای کاهش کانون‌های گردوغبار متأثر بر کشورمان توضیح داد: حدود یک ماه و نیم پیش تمام اقدامات لازم را برای میزبانی از آن‌ها انجام دادیم و برنامه‌ریزی بازدید‌ها و اسکان آن‌ها را نیز انجام دادیم تا به ایران بیایند. طبق پروتکلی که وجود دارد، هزینه رفت‌وآمد با کشور‌های مهمان و هزینه اسکان و غذا را کشور میزبان پرداخت می‌کند، متأسفانه این‌ها در آخرین لحظه گفتند؛ "تأمین اعتبار برای گرفتن بلیت انجام نشده است. "، و برنامه همکاری را یک روز مانده به سفر به هم زدند.

طهماسبی بیرگانی اضافه کرد: ما همچنان به‌صورت دائم به وزارت امور خارجه نامه می‌دهیم و وزارت امور خارجه نیز با این کشور‌ها نامه‌نگاری می‌کند، اما متأسفانه کارشکنی می‌کنند و پای کار نمی‌آیند.

وی با یادآوری اینکه "در آستانه روز جهانی مقابله با گردوغبار هستیم. "، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه پیشگام بوده‌ایم و پیشنهاد دادیم تا ۱۲ جولای به‌عنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار تعیین شود و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری کردند و سرانجام در خرداد ماه ۱۴۰۲ این روز که سالگرد برگزاری اجلاس منطقه‌ای مقابله با گردوغبار به‌پیشنهاد ایران بود، تحت عنوان «روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» به تصویب اعضای سازمان ملل متحد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین