کد خبر: ۹۲۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
تبلیغات

برای سفر با هواپیما محدودیت سنی وجود دارد؟

در این مطلب، قوانین مربوط به سفر کودکان زیر ۱۲ سال و سالمندان را مطرح کردیم.
برای سفر با هواپیما محدودیت سنی وجود دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مزایای مختلف سفر با هواپیما باعث شده مسافران از هر سن و با هر شرایطی پرواز را اولویت خود بدانند. سرعت بالای سفر هوایی، راحتی بیشتر هنگام سفر، امکانات بیشتر برای افراد دارای معلولیت و... از مهم‌ترین این مزایا به‌حساب می‌آیند. این سوال پیش می‌آید که آیا برای سفر هوایی محدودیت سنی خاصی وجود دارد؟ آیا افراد با شرایط ویژه می‌توانند پرواز را تجربه کنند؟ بهتر است پیش از خرید اینترنتی بلیط هواپیما درباره این موضوعات اطلاعات کافی به‌دست آورید تا مجبور به استرداد آن نشوید. در ادامه می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و درباره محدودیت‌های سفر با هواپیما اطلاعاتی ارائه دهیم.

سفر کودکان با هواپیما

اگر قصد دارید در سفرتان کودکی را همراه ببرید، بهتر است از شرایط محدودیت سنی سفر هوایی خبر داشته باشید. اگر کودک در سفر هوایی همراه یک فرد بزرگسال باشد، هیچ محدودیتی برای حضورش در پرواز وجود ندارد. نوزادان برای تجربه سفر هوایی نیازی به صندلی جداگانه ندارند و باید در آغوش فرد بزرگسال همراهشان باشند. البته برای ورود به هواپیما حتما باید شماره بلیط داشته باشند. از آنجا که ممکن است حضور نوزاد دیگر مسافران را آزار دهد، ترجیحا ساعتی را برای پرواز انتخاب کنید که با زمان خواب و استراحت نوزاد همزمان باشد.

والدین برای سفر هوایی کودک می‌توانند بار بیشتری (بدون پرداخت نرخ اضافه بار) را به کابین ببرند. این بار معمولا شامل وسایل ضروری کیف کودک مانند پتو، پوشک، غذای آماده، شیرخشک، وسایل بازی و... می‌شود. با توجه به ضروری بودن شماره بلیط، والدین باید بلیطی جداگانه برای کودک زیر دو سال تهیه کنند. در بیشتر موارد قیمت بلیط کودک زیر دو سال برابر با ۱۰ درصد قیمت بلیط مسافران عادی برآورد می‌شود. مهماندار‌ها پکیج‌های ویژه کودکان زیر دو سال را دراختیارتان می‌گذارند تا آن‌ها را سرگرم کنید.

در سفر کودکان بین دو تا ۱۲ سال کمی قوانین فرق می‌کند. این کودکان حتما نیاز به صندلی دارند؛ به‌همین علت قیمت بلیط‌شان هم کمی گران‌تر خواهد بود. برای سفر با کودکان بین دو تا ۱۲ سال باید هزینه‌ای برابر با ۵۰ یا گاهی ۷۵ درصد بلیط بزرگسالان را بپردازید. درطول سفر مهمانداراران بسته‌هایی را برای این کودکان آماده می‌کنند تا سفر لذت‌بخشی برایشان بسازند. در این بسته‌ها یک اسباب‌بازی کوچک و چند خوراکی خوش‌طعم قرار گرفته است.

سفر کودکان با هواپیما

حضور مسافران کودک در پرواز

گاهی به دلایل مختلف والدین امکان سفر را ندارند و باید کودکشان را تنهایی به مقصد بفرستند. در این شرایط قوانین مختلفی برای سفر سولوی کودک درنظر گرفته شده است. کودکان زیر ۱۸ سال فقط با رعایت این قوانین می‌توانند تنهایی و بدون حضور بزرگسال، پرواز را تجربه کنند. در سفر‌های داخلی هیچ کودک زیر ۱۲ سالی اجازه پرواز به‌تن‌هایی و بدون حضور یک بزرگسال را ندارد. هرچه درباره قوانین سفر سولوی کودکان وجود دارد، درباره پرواز‌های خارجی است. با کودکان بین ۱۲ تا ۱۸ سال مانند مسافران بزرگسال رفتار می‌شود. مسئولیت امنیت آن‌ها برعهده خودشان است و ایرلاین هیچ وظیفه‌ای درقبال آن‌ها ندارد.

هرچند این قوانین متناسب با ایرلاین و شرکت هواپیمایی متغیر است؛ اما بعضی از مهم‌ترین موارد را در همه ایرلاین‌ها یکسان درنظر گرفته‌اند. شما می‌توانید این قوانین را به‌طور کامل در صفحه رسمی ایرلاین‌ها و سامانه‌های خرید اینترنتی بلیط هواپیما مانند علی‌بابا بخوانید.

هنگام خرید بلیط حتما باید مدارک کاملی را به ایرلاین تحویل دهید. گواهینامه رضایت والدین و پذیرش مسئولیت‌های این سفر یکی از مدارک ضروری برای خرید بلیط است. شناسنامه و مدارک شناسایی کودک باید همراهش باشد تا مسئولان فرودگاه بتوانند هویت او را بررسی کنند.

قوانین پرواز سولو برای کودکان

کودکانی که به‌شکل سولو سفر می‌کنند، یک مسئول پروازی دارند. باید به کودکتان گوشزد کنید که در هیچ شرایطی از مسئول پروازی‌اش جدا نشود. بهتر است از مسئول پروازی کودکتان بخواهید صندلی را دراختیار او بگذارد که دست‌کم یک صندلی با دیگر مسافران فاصله داشته باشد.

کودکتان را بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زودتر از دیگر مسافران به فرودگاه ببرید تا کار‌های لازم برای تجربه پرواز سولو به‌درستی پیش رود. در این بازه زمانی با مسئول پروازی کودک صحبت کنید تا از امنیت سفرش مطمئن شوید. هرچند مسئول پرواز دربرابر امنیت فرزندتان مسئول است؛ اما ترجیحا کودکتان را با این نوع سفر آماده کنید و درباره جدا نشدن از مسئول پرواز و صحبت‌نکردن با دیگر مسافران ناآشنای هواپیما به او تذکر دهید. با کودک درباره شیوه رفع نیازهایش صحبت کنید. اگر فرزندتان نیاز به صرف خوراکی داشته باشد یا بخواهد به سرویس بهداشتی برود، حتما باید با مسئول پروازی هماهنگ کند.

حضور مسافران سالمند

کودکانی که بین دو تا ۱۲ سال سن دارند، نمی‌توانند در آخرین پرواز روز به‌طور تنهایی سفر کنند. معمولا مسافران کودک زودتر یا دیرتر از همه مسافران بزرگسال وارد هواپیما می‌شوند تا در هرج‌ومرج ورورد اولیه به هواپیما دچار ترس یا آسیب نشوند. یکی دیگر از قوانین مربوط به این نوع پرواز، به مستقیم یا ترانزیت‌بودن پرواز اشاره دارد. مسافران کودک فقط در پرواز‌های مستقیم و بدون توقف اجازه سفر تنهایی را دریافت می‌کنند. با توجه به اهمیت مراقبت و نظارت روی این مسافران، قیمت بلیط آن‌ها کمی با دیگر مسافران کودک متفاوت است که همراه یک بزرگسال سفر می‌کنند. قیمت بلیط هواپیمای آن‌ها با نرخ بلیط یک بزرگسال برابر است.

حضور مسافران سالمند

اگر مسافر سالمندی به‌تن‌هایی سوار هواپیما می‌شود، حتما باید یک مسئول پرواز داشته باشد. شما به‌عنوان همراه سالمند حتما فهرستی از وسایل ضروری همراه سالمند را مانند عصا، واکر، سمعک یا... به مسئول پروازی ارائه دهید. این کار علاوه‌بر راحتی سالمند، فرایند بازرسی بار مسافر را هم راحت‌تر می‌کند. درصورتی‌که مسافر سالمند نیاز به داروی خاصی دارد، حتما آن‌ها را همراه نسخه مهرشده پزشک در کیف دستی سالمند بگذارید.

بهتر است بین یک ساعت تا ۹۰ دقیقه زودتر از حضور دیگر مسافران در فرودگاه حاضر باشید و هماهنگی‌های لازم را با مسئول پرواز درمیان بگذارید. پرسنل فرودگاه مسافران سالمند را زودتر از همه مسافران سوار هواپیما می‌کنند. آن‌ها به کمک ویلچر در فرودگاه تردد خواهند کرد و با بالابر وارد هواپیما می‌شوند.

هرچند همه قوانین مربوط به سفر کودکان زیر ۱۲ سال و سالمندان را در این مطلب مطرح کردیم؛ اما بهتر است نگاهی هم به سایت رسمی ایرلاین بیندازید تا دچار زیان مالی نشوید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین