کد خبر: ۹۲۰۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷

قالیباف در سن‌پترزبورگ

رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه با هدف شرکت در دهمین مجمع پارلمانی بریکس وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد.
قالیباف در سن‌پترزبورگ
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف به دعوت رسمی «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای ملی و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال این کشور وارد روسیه شد و در فرودگاه بین‌المللی پولکووا مورد استقبال مقامات ارشد پارلمانی کشور میزبان و همچنین کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو قرار گرفت.

دهمین مجمع پارلمانی بریکس روز‌های پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳) در سن‌پترزبورگ برپا خواهد شد.

موضوع این مجمع نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه است.

در روز نخست این نشست که با حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و رؤسا و دیگر مقامات پارلمانی کشور‌های عضو بریکس برگزار می‌شود، چشم انداز تقویت همکاری‌های بین مجالس کشور‌های عضو بررسی خواهد شد.

این رویداد با اولین جلسه اجلاس عمومی این مجمع در قالبی گسترده با حضور نمایندگان هیأت‌های پارلمانی کشور‌های بریکس، کشور‌های دعوت شده و سازمان‌های بین المجالس ادامه خواهد یافت و تمرکز مباحث درباره نقش مجالس در افزایش کارایی نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیک شدن آن خواهد بود.

روز دوم مجمع پارلمانی بریکس نیز با یک جلسه عمومی در قالب گسترده آغاز می‌شود و در آن شرکت کنندگان در مورد نقش پارلمان‌ها در تجارت چندجانبه و چگونگی غلبه بر تهدیدات ناشی از بحران‌های جهانی بحث خواهند کرد.

همکاری‌های بشردوستانه و فرهنگی بین المجالس موضوع سومین نشست عمومی در این اجلاس خواهد بود.

روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس حدود ۲۵۰ رویداد را در سال ۲۰۲۴ میلادی میزبانی می‌کند. اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت برنامه‌های این گروه در سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

گروه اقتصاد‌های نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و به دنبال پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران همراه با عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین