کد خبر: ۹۲۰۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷

انگلیس: جنگ اوکراین مساله مهم امنیتی است

معاون وزیر کشور انگلیس در واکنش به تهدید روسیه درباره تبعات چراغ سبز لندن به کی‌یف برای استفاده از موشک‌های ساخت بریتانیا در حمله به خاک روسیه گفت که جنگ اوکراین یک مساله بسیار مهم به لحاظ امنیتی است اما باید از تقابل مستقیم با مسکو جلوگیری کرد.
انگلیس: جنگ اوکراین مساله مهم امنیتی است
آفتاب‌‌نیوز :

دن جاروس معاون امور امنیتی وزیر کشور انگلیس در گفتگو با شبکه خبری اسکای عنوان کرد: ما از طریق همکاری با شرکای خود در تلاش هستیم تا به جبهه کی‌یف کمک کنیم و ابزار لازم را در اختیار اوکراین قرار دهیم تا به تجاوز روسیه پاسخ دهد.

او در پاسخ به این سوال که انگلیس تا چه اندازه باید در برابر احتمال اقدام تلافی‌جویانه روسیه نگران باشد، گفت: باید فوق‌العاده مراقب باشیم، اما مهم است که با متحدان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای حمایت از اوکراین تلاش کنیم. این یک تجاوز غیرقانونی و تبعات آن برای جهان زیاد است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ائتلاف نظامی ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشور‌های عضو ناتو با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده‌اند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

در این میان انگلیس نیز به بازیگر فعالی در عرصه این جنگ تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین و اعمال تحریم علیه روسیه به تنش و درگیری‌ها دامن زده است.

کی‌یر استارمر نخست وزیر جدید انگلیس که برای شرکت در اجلاس سران ناتو به واشنگتن سفر کرده است، روز گذشته با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و اعلام کرد که این کشور می‌تواند از موشک‌های انگلیسی موسوم به سایه توفان برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

در همین حال جان هیلی، وزیر دفاع انگلیس نیز که به همراه شماری از اعضای هیات دولت لندن در واشنگتن به سر می‌برد به خبرنگاران گفت که انگلیس از هر کمکی به اوکراین برای دفاع از خود دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: «ما تاجایی که بتوانیم تسلیحات لازم را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم تا از خود دفاع کند».

در مقابل سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه هشدار داد که تصمیم انگلیس در زمینه موشک‌های سایه توفان غیرمسئولانه است.

دیمیتری پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: این یک اقدام غیرمسئولانه دیگر از سوی لندن در راستای افزایش تنش و تشدید جدی اوضاع است. اینگونه اظهارات و اقدامات را با دقت ثبت خواهیم کرد و اقدامات مناسب را در واکنش به آن‌ها انجام خواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین