کد خبر: ۹۲۱۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲

رفتار پوتین با ایران بسیار وقیحانه و توهین‌آمیز است

بیژن اشتری، مترجم تاریخدانی که طی دو دهه اخیر روی تاریخ شوروی متمرکز شد و در واقع به تاریخ کمونیسم و استبداد در بلوک شرق؛ به سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه و دیدار با پوتین در حاشیه دهمین مجمع پارلمانی بریکس واکنش نشان داد.
رفتار پوتین با ایران بسیار وقیحانه و توهین‌آمیز است
آفتاب‌‌نیوز :

بیژن اشتری، مترجم تاریخدانی که طی دو دهه اخیر روی تاریخ شوروی متمرکز شد و در واقع به تاریخ کمونیسم و استبداد در بلوک شرق؛ به سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه و دیدار با پوتین در حاشیه دهمین مجمع پارلمانی بریکس واکنش نشان داد.

او نوشت: «در این پنجاه روزی که از درگذشت آقای رئیسی سپری شده، حکومت ایران نهایت تلاش خود را کرده که از طریق دیدار‌های حضوری، تماس‌های تلفنی و پیام‌های مکتوب به ولادیمیر پوتین حاکم روسیه اطمینان دهد که دولت بعدی ایران حافظ منافع روسیه خواهد بود و هیچ خللی در روابط «حسنه فی‌مابین» رخ نخواهد داد. آخرین فرستاده ایران به روسیه آقای قالیباف بود که امروز خدمت کدخدا مشرف شد و به او اطمینان داد که در ایران همه ارکان دولتی و حکومتی خواهان تحکیم رابطه با دولت فخیمه روسیه هستند. ظاهرا رئیسی چنان همسوی سیاست‌های ایرانی و منطقه‌ای کرملین بوده که پوتین از دست رفتن وی را یک ضایعه جبران‌ناپذیر (و حتی توطئه آمریکایی‌ها) تلقی می‌کند. اما وقاحت پوتین در این است که آشکارا به حکومت ایران پیام می‌دهد، یا دقیق‌تر بگویم فشار می‌آوردکه رئیس جمهور بعدی هم باید مثل رئیس‌جمهور قبلی تامین‌کننده منافع روسیه باشد.

این طرز رفتار پوتین مرا به یاد دوران شوروی و کشور‌های اقماری اش می‌اندازد. در آن زمان هیچ یک از کشور‌های کمونیست اقماری شوروی بدون کسب اجازه کرملین نمی‌توانست هیچ تغییری در کادر رهبری خود بدهد. رئیس حزب که جای خود داشت حتی وزرا و معاونان وزرا هم فقط پس از کسب نظر مثبت کرملین می‌توانستند عزل و نصب شوند. رفتار پوتین در برخورد با جمهوری اسلامی تداعی‌کننده همین عادت زشت استعماری به جا مانده از دوران کمونیست‌هاست.

البته این نوع روابط دهه‌هاست که منسوخ شده است و حالا کشور‌های بزرگ به خود اجازه چنین دخالت‌های مستقیمی در امور داخلی کشور‌های کوچک‌تر را نمی‌دهند و به همین خاطر معتقدم رفتار پوتین با ایران بسیار جسورانه، وقیحانه و توهین‌آمیز است و متاسفانه مسئولین ایرانی هم به جای برخورد محکم با این نوع دخالت‌های آشکار و پنهان روس‌ها در امور داخلی ایران، صرفا موضعی حقارت‌آمیز اتخاذ کرده‌اند.»

یادآور می‌شود رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه روابط مستحکم ایران و روسیه همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: به‌تازگی در کشور شما انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. می‌خواهم امید و اطمینان خود را بیان کنم که روابط بین ایران و فدراسیون روسیه به همان صورت پیوسته‌ای که در دوران گذشته و در دوران رئیس‌جمهور رئیسی بوده است، ادامه خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین گفت: رئیس دومای دولتی روسیه در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران هدایت هیأت روسی را برعهده خواهد داشت.

محمدباقر قالیباف نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه یک‌جانبه‌گرایی غرب حتماً متوقف خواهد شد، گفت: مصمم هستیم کار‌های حوزه غیرنظامی را به همان سرعت که برنامه‌های دفاعی و امنیتی پیش می‌رود، جلو ببریم.

منبع: توسعه ایرانی 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین