کد خبر: ۹۲۱۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸

گرمازدگی؛ درمان و پیشگیری از آن

عضو هیئت‌علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان دربارۀ درمان و پیشگیری بیماری محیطی گرمازدگی گفت: به‌محض اینکه شک کردید به گرمازدگی دچار شده‌اید از محیط گرم فاصله بگیرید یا اگر احساس کردید شخص دیگری مبتلاست، او را به جایی خنک و سایه منتقل کنید.
گرمازدگی؛ درمان و پیشگیری از آن
آفتاب‌‌نیوز :

کریم سهرابی با اشاره به اینکه همواره با شروع فصل گرما شاهد بروز علائمی هستیم که نشان‌دهندۀ شیوع یک بیماری محیطی، یعنی گرمازدگی است، بیان کرد: این بیماری می‌تواند  براساس شدت آن با علائمی خفیف و گاهی شدید  همراه باشد.

او ادامه داد: گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ما به‌طور طبیعی قادر به تنظیم دمای خود نباشد. به‌عبارتی دمای داخلی بدنمان به‌طور خطرناکی بالا برود. در چنین وضعیتی ما با یک مورد اورژانس پزشکی روبه‌رو هستیم که ممکن است منجر به آسیب مغزی، نارسایی ارگان‌های حیاتی بدن و حتی مرگ  شود.

این پزشک با ذکر این موضوع که یکی از علل گرمازدگی به حضور طولانی‌مدت فرد در گرمای شدید برمی‌گردد، توضیح داد: انجام فعالیت بدنی شدید در هوای گرم، کم‌آبی بدن یا دهیدراتاسیون، پوشیدن لباس‌های تیره و ضخیم و همچنین داشتن برخی از بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی، ریوی، دیابت، اضافه‌وزن و چاقی از دیگر علل و عواملی است که احتمال دارد، فرد در تابستان به گرمازدگی مبتلا شود.  

عضو هیئت‌علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان تصریح کرد: یکی از علائم گرمازدگی افزایش دمای بدن تا  ۴۰ درجۀ سانتی‌گراد  یا بالاتر است. افزایش تعریق بدن یا کم‌شدن تعریق، خشک و گرم‌شدن پوست بدن، ضعیف و تندشدن نبض، سرگیجه، گیجی یا ازدست‌دادن هوشیاری و تشنج از دیگر علائمی است که در افراد مبتلا به گرمازدگی پدیدار می‌شود.

سهرابی با تأکید بر این مسئله که کودکان و نوزادان، سالمندان، وزرشکاران و کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، بیش از دیگران در معرض بیماری قرار دارند، خاطرنشان کرد: به‌محض اینکه شک کردید به گرمازدگی دچار شده‌اید از محیط گرم فاصله بگیرد یا اگر احساس کردید شخص دیگری مبتلاست، او را به جایی خنک و سایه منتقل کنید.

 این متخصص اورژانس یادآور شد: پس از فاصله‌گرفتن از گرما و نور مستقیم خورشید، باید  لباس‌های اضافی فرد را از تنش خارج کرد. هم‌زمان آب خنک یا ولرم به او بدهید. با کمپرس سرد یا بردن فرد به حمام و گرفتن دوش با آب سرد تلاش کنید تا دمای بدنش پایین بیاید. اگر فرد هوشیار بود از مایعات حاوی نمک هم می‌توانید استفاده کنید. سپس در کوتاه‌ترین زمان، او را به یک مرکز درمانی منتقل کنید حتی اگر علائمش بهبود یافته بود.

  عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان با اشاره به این نکته که خطر ابتلا به گرمازدگی در اواسط روز  بیشتر است، گفت: در گرمای شدید و مخصوصاً از ساعت ۱۰ صبح تا پنج بعدازظهر، از فعالیت بدنی شدید در فضای باز و در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنید.

او اضافه کرد: کودکان و حتی سایر افراد اگر درون یک خودروی بدون کولر و زیر نور خورشید باشند، خطرناک است. زیرا دمای داخل خودرو به‌سرعت بالا می‌رود و احتمال گرمازدگی افراد حاضر در آن و مخصوصاً کودکان افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص اورژانس با تذکر این نکته که در تابستان آب فراوان بنوشید، خاطرنشان کرد: حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، آب بنوشید. اگر بیماری زمینه‌ای دارید، یعنی شما بیش از دیگران در معرض گرمازدگی قرار دارد. بنابراین، ضروری است که در فصل گرما و پیش از آنکه اتفاقی بیفتد با پزشک خود مشورت کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین