کد خبر: ۹۲۱۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
تبلیغات

آموزش اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف کاملا اصولی

سیستم گرمایش از کف زیر کفپوش قرار دارد و از قسمت کف ساختمان تولید حرارت و گرما می‌کند. در اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف، تولید حرارت به دو روش انجام می‌شود.
آموزش اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف کاملا اصولی
آفتاب‌‌نیوز :

از جمله روش‌های مطلوب تأمین گرمای ساختمان‌ها اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف است. این روش می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌ای مصرف انرژی را کاهش دهد. در این مطلب به بررسی شیوه اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف می‌پردازیم.

اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف چیست؟

در اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف ابتدا عایق‌های حرارتی در کف را می‌پوشانند و اقدام به نصب سرامیک می‌کنند. در این روش کفپوش رسانایی گرمایی خوبی دارد؛ به همین دلیل یک روش مناسب برای تامین گرمای ساختمان به شمار می‌رود. همچنین مانع از هدر رفت گرمای تولید شده در کف می‌شود و می‌تواند به خوبی گرمای دریافت شده را به محیط اطراف انتقال دهد.

انواع اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف زیر کفپوش قرار دارد و از قسمت کف ساختمان تولید حرارت و گرما می‌کند. در اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف، تولید حرارت به دو روش انجام می‌شود.

۱. روش خیس یا گرمایش به وسیله گردش آب داغ

در این روش زمانی که هوای بیرون از هوای داخل ساختمان سردتر است ساختمان گرمای خود را از دست می‌دهد و به وسیله ترموستات، سیستم گرمایش از کف فعال می‌گردد. آب توسط بویلر داخل موتورخانه گرم شده و به وسیله پمپ به سمت لوله‌های تعبیه شده در کف ساختمان هدایت می‌شود.

۲. روش خشک یا گرمایش به وسیله جریان الکتریسیته

در این روش تامین گرمایش، گرما توسط المنت‌ها تولید می‌شود. در سیستم گرمایش از کف برقی ابتدا کابل‌های برق را به یک تور پلاستیکی متصل کرده و سپس آن را مانند فرش روی کف ساختمان پهن می‌کنند.

در مرحله بعد باید روی این تور پلاستیکی با کفپوش مناسبی پوشانده شود؛ برای مثال در منازل می‌توان از جدیدترین مدل سرامیک کف پذیرایی به عنوان کفپوش استفاده کرد. در اجرای سرامیک روی گرمایش از کف بخشی از گرمای تولید شده از طریق تابش به فضای ساختمان منتقل می‌شود و بخش دیگر آن با رسانش به هوا انتقال می‌یابد.

اجرای گرمایش از کف روی سرامیک

نکات مهم اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف

  • در هنگام نصب و اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف باید نکات مهمی را مدنظر داشت.
  • در سیستم لوله کشی مذکور نباید در کف ساختمان از اتصالاتی مثل سه راهی استفاده کرد.
  • در لوله کشی نباید لوله‌ها از روی هم یا زیر دیوار عبور داده شوند.
  • در هر مدار باید گردش آب گرم به صورت جداگانه باشد.
  • بعد از عملیات بتن ریزی نباید تا مدت دو روز دما به زیر پنج درجه سانتیگراد برسد.
  • لایه بتنی باید بطور کامل خشک شود و تا یک هفته نباید بار‌های سنگین روی آن قرار داده شود.
  • لوله‌های سبز یا لوله‌های پلی پروپیلن ممکن است دچار ترک خوردگی و یا نشتی شوند؛ بنابراین برای تامین گرمایش از کف گزینه مناسبی نیستند.
  • دمای آب سیستم گرمایش از کف در زمان راه اندازی نباید بیشتر از ۲۵ درجه سانتیگراد باشد؛ همچنین باید دمای آب به صورت روزانه فقط ۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد.
  • همه مدار‌های سیستم باید دارای یک شیر مستقل باشند.
  • پکیج تامین انرژی در اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف برای کنترل دمای آب باید دارای کنترل دو منظور باشد. در این صورت هم امکان کنترل دمای آب گرم مصرفی وجود دارد و هم می‌توان دمای آب سیسم گرمایشی را تنظیم نمود.
  • طرح کلی موتورخانه به منظور راه اندازی سیستم گرمایش از کف باید توسط مهندس متخصص انجام شود.
  • طراحی و اجرای سیستم حرارت از کف باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود؛ بنابراین باید توسط یک مجری ماهر اجرا گردد.
  • در اجرای سیستم گرمایش از کف باید تمام پارامتر‌های لازم بررسی شده و استاندارد‌های مورد نیاز رعایت شوند.

نکات مهم اجرای سرامیک روی گرمایش از کف

شیوه اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف

قبل از اجرای سیستم گرمایش از کف باید مواردی را مشخص کرد تا کار به درستی و به صورت استاندارد انجام شود. برای مثال در هنگام اجرای این روش باید به نحوه برش کاشی و سرامیک دقت کرد؛ زیرا در صورتی که برش به درستی انجام نشود باعث افزایش پرتی کاشی شده و کف جلوه‌ای نامناسب و نازیبا می‌گیرد.

1. محاسبات: مواردی شامل طول لوله‌های عبوری از کف، فاصله میان لوله‌ها و دمای ورودی و خروجی به سیستم از عوامل مهم در تعیین میزان گرم کنندگی محیط هستند. بار حرارتی ساختمان، دمای سیستم، تعداد مدار‌ها از موارد دیگری هستند که در اجرای گرمایش از کف روی سرامیک باید مورد محاسبه قرار گیرند.

2. طراحی و نقشه کشی: در این مرحله از اجرای سرامیک روی گرمایش از کف باید مواردی همچون محل عبور لوله‌ها، تراکم لوله در سطح، مدل چینش لوله‌ها در کف، تعیین محل قرارگیری کلکتور، تعیین محل عبور لوله‌ها اصلی ورودی به کلکتور، ترسیم نقشه‌های لوله کشی، تعیین محل نصب ترموستات‌های کنترل دما نشانه گذاری و نصب لوله‌ها توسط طراح تعیین و ترسیم شوند.

3. تست نشتی: بعد از اتمام عملیات لوله کشی سیستم گرمایش، بایستی بطور کامل تست نشتی انجام شود. چنانچه هیچ گونه کاهش فشاری در سیستم مشاهده نشد می‌توان مرحله بتن ریزی را شروع کرد.

4. بتن ریزی: در این مرحله با بتن روی لوله‌ها را می‌پوشانند. در این روش تامین گرمایش ساختمان بایدبه ازای هر ۱۰۰ کیلو گرم بتن، یک کیلو روان کننده استفاده کرد. روان کننده باعث می‌شود تمام دور لوله گرفته شود و از ایجاد حباب در بتن هنگام انتقال حرارت از همه قسمت‌های لوله به بتن جلوگیری گردد.

5. درز انبساط گرمایش کفی: در مرحله نهایی اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف باید یک درز انبساطی ایجاد شود. وجود این درز می‌تواند از ترک خوردگی و آسیب به کف سازی در هنگام انبساط و انقباض بتن جلوگیری کند.

قیمت اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف

قیمت اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف به عوامل متعددی بستگی دارد؛ یکی از موارد مهم دراین زمینه قیمت و نوع سرامیک مورد استفاده در این روش است. یکی از بهترین انواع سرامیک ها، سرامیک پرسلان است. قیمت سرامیک پرسلان گران است، ولی با توجه به مقاومت و نفوذناپذیری بالایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای کفپوش ساختمان باشد. از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت اجرای سرامیک روی سیستم گرمایش از کف می‌توان به نوع سیستم کنترل گرمایش از کف، نوع کاربری ساختمان، محل جغرافیایی ساختمان و میزان عایق بندی ساختمان اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین