کد خبر: ۹۲۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

تاثیر منفی اضطراب بر سیستم ایمنی زنان باردار قبل و بعد از زایمان

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که اضطراب در دوران بارداری بر عملکرد سیستم ایمنی قبل و بعد از زایمان تاثیر می‌گذارد.
تاثیر منفی اضطراب بر سیستم ایمنی زنان باردار قبل و بعد از زایمان
آفتاب‌‌نیوز :

زنان مبتلا به اضطراب پیش از زایمان در مقایسه با زنان باردار بدون اضطراب، سیستم ایمنی بدنشان تغییر یافته است. محققان از مرکز پزشکی وایل کرنل(Weill Cornell Medicine) می‌گویند که زنان باردار مبتلا به اضطراب پیش یا بعد از زایمان، سطح سلول‌های T سیتوتوکسیک در بدنشان افزایش یافته است. این سلول‌های ایمنی سلول‌های عفونی یا آسیب دیده را در بدن از بین می‌برند. همچنین تفاوت‌هایی در فعالیت نشانگر ایمنی در جریان خون زنان مبتلا به اضطراب وجود داشت.

به نقل از اس‌اف، یافته‌ها شواهد بیشتری را به این مورد اضافه می‌کنند که اضطراب و تغییرات ایمنی را در طول دوران بارداری زنان به هم مرتبط می‌کند.

داشتن اضطراب در دوران بارداری شایع است. بیش از ۲۰ درصد از زنان در این دوران دچار اضطراب می‌شوند. با این حال، از آنجایی که سلامت روان می‌تواند یک موضوع تابو برای بسیاری باشد، محققان بر این باورند که این تعداد ممکن است حتی بیشتر باشد. این یافته‌ها می‌تواند به تشویق بیشتر بیماران باردار کمک کند تا به دنبال درمان مشکلات سلامت روان خود باشند. همچنین می‌تواند بحث در مورد ایمنی برخی داروهای ضد اضطراب در دوران بارداری را تسهیل کند.

لورن آزبورن(Lauren Osborne)، معاون تحقیقات بالینی در دپارتمان زنان و زایمان در مرکز پزشکی وایل کرنل، می‌گوید: به نظر می‌رسد زنان مبتلا به اضطراب دارای سیستم ایمنی متفاوتی نسبت به زنان سالم در دوران بارداری و پس از زایمان هستند. در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن تغییر می‌کند تا جنین را پس نزند، اما همچنان آنقدر قوی است که از عوامل بیماری‌زای خارجی جلوگیری کند.

اضطراب در دوران بارداری می‌تواند به والدین و جنین در حال رشد آسیب برساند. تحقیقات قبلی، اضطراب را با افزایش خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط دانسته است.

دکتر آزبورن و همکارانش بارداری ۱۰۷ زن را زیر نظر گرفتند. از بین ۱۰۷ شرکت کننده، ۵۶ نفر گزارش کردند که در سه ماهه دوم و سوم بارداری خود و همچنین شش هفته پس از زایمان دچار اضطراب شده‌اند. این گروه نمونه‌های خون را برای اندازه‌گیری فعالیت ایمنی زنان و ارزیابی‌های روان‌شناختی برای تایید علائم اضطراب بالینی جمع‌آوری کردند.

زنان مبتلا به اضطراب در دوران بارداری، سطوح بالایی از سلول‌های T سیتوتوکسیک در دوران بارداری داشتند و سطح سلول‌های T هفته‌ها پس از زایمان کاهش می‌یابد. زنان بدون اضطراب سطوح سلول‌های T سیتوتوکسیک را در دوران بارداری و پس از تولد نشان دادند. علاوه بر این، زنان مبتلا به اضطراب کاهش فعالیت سیتوکین‌های پیش التهابی را نشان دادند که موادی هستند که از سلول‌ها به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی آزاد می‌شوند. این سطوح پس از زایمان افزایش یافت. زنان بدون اضطراب الگوی مخالف را تجربه کردند.

نکته اولیه این است که این اولین شواهد واضح است که نشان می‌دهد فعالیت ایمنی زنان باردار بسته به وضعیت اضطراب آنها متفاوت است. دکتر آزبورن توضیح می‌دهد که دانستن اینکه سیستم ایمنی درگیر است، اولین گام به سوی درک عوامل بیولوژیکی مرتبط با اضطراب در بارداری و اولین گام به سمت توسعه درمان‌های جدید است. ما می‌دانیم که برای اطمینان از نتایج سالم برای مادر و کودک، اضطراب باید درمان شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین