کد خبر: ۹۲۱۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
تبلیغات

ترمو وود چیست؛ ۹ کاربرد طلایی ترمو وود، مزایا و مشخصات فنی

ترمو وود یک محصول چوبی زیبا و پایدار است که اخیراً به صورت گسترده‌ای در ساختمان‌سازی و تولید انواع مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار گرفته است.
ترمو وود چیست؛ ۹ کاربرد طلایی ترمو وود، مزایا و مشخصات فنی
آفتاب‌‌نیوز :

ترمو وود چیست؟ به صورت مختصر و مفید، ترمو وود نوعی از چوب است که رطوبت آن در معرض روش‌های کاملاً طبیعی مانند حرارت و بخار بالا به صفر نزدیک می‌شود و در مقابل طول عمر و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی افزایش پیدا می‌کند. " این عملیات حرارتی باعث بهبود خواص چوب شده و آن را برای مصارف و کاربرد‌های مختلف آماده می‌کند.

ترمو وود (Thermally Modified Wood) چیست؟

معمولاً انتخاب و خرید بهترین چوب برای مبل، باکیفیت‌ترین انواع چوب روسی، راش و گردو با ارزانترین قیمت عمده در بازار کمی دشوار است؛ بنابراین ترمو وود به عنوان یک گزینه عالی به حساب می‌آید. ترمو وود نوعی چوب مصنوعی است که برای افزایش مقاومت، پایداری و دوام طی یک سری فرآیند‌های خاص با گرمای بسیار بالا پردازش می‌شود. در این عملیات‌ها معمولاً چوب مدت زمانی طولانی در دمای شدید (حدود ۲۰۰ درجه سلسیوس) قرار می‌گیرد و تمام رطوبت‌های داخل بافت چوب طی فرآیند‌های کاملاً طبیعی از بین می‌رود.

مقاومت و دوام چوب بعد از این عملیات حرارتی بسیار افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ترمو وود به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در ساخت‌وساز‌ها و مبلمان چوبی فضای باز شناخته می‌شود. از آنجایی که مقاومت ترمو وود در برابر گرما، رطوبت، فرسایش، تغییرات جوی و عوامل مخرب محیطی مانند قارچ و کپک بسیار زیاد است، به همین دلیل طول عمر بیشتری نیز دارد. برای تولید ترمو وود از چوب‌های درخت کاج و صنوبر در جنگل‌های محافظت‌شده و با بالاترین کیفیت استفاده می‌شود.

ترمو وود چیست؛ ۹ کاربرد طلایی ترمو وود، مزایا و مشخصات فنی

مشخصات فنی و ویژگی‌های ترمو وود چیست؟

چوب‌های ترمو وود دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود هستند که آشنایی با این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا از این چوب در بهترین حالت و نهایت استفاده را ببرید.

ویژگی‌ها

توضیحات

کاربرد

روکش داخلی و خارجی سقف/ تولیدات صنعتی مانند نازک‌کاری / تولید درب و پنجره

روند عملیات حرارتی

دو مرحله استاندارد اصلاح حرارتی Thermo-D و Thermo-S

ابعاد و اندازه استاندارد

طول ترمو وود بین 2 تا 6 متر/ ضخامت بین 15 تا 150 میلی‌متر / عرض چوب بین 120 تا 200 میلی‌متر / امکان سفارش در ابعاد و اندازه سفارشی نیز وجود دارد

شست‌وشو با مواد شوینده

از آنجایی که در مراحل تولید ترمووود هیچ ماده‌ای اضافه نمی‌شود، بنابراین شستشوی شیمیایی نیز اتفاق نمی‌افتد.

ثبات ابعادی

عملیات حرارتی در طول فرآیند تولید باعث کاهش میزان پیچ‌خوردگی، بادکردن یا جمع‌شدن چوب می‌شود. 

ترمو وود چگونه تشکیل می‌شود؟

ترمو وود زمانی ایجاد می‌شود که تمام رطوبت داخل بافت چوب از بین می‌رود. همین کار باعث می‌شود تا مقاومت و دوام ترمو وود افزایش یافته و به راحتی تا حدود ۳۰ سال عمر کند. از آنجایی که تمامی رطوبت چوب در سطح مولکولی طی فرآیند پردازش از بین می‌رود، بنابراین ترمو وود‌ها احتیاجی به مراقبت و نگهداری مداوم ندارند.

در طول این فرآیند، تمام مولکول‌های OH (هیدروکسیل) و H۲O (آب) به صورت کامل از بافت چوب خارج می‌شوند. مولکول‌های هیدروکسیل در بافت چوب باعث جذب مولکول‌های آب آزاد در هوا می‌شوند و در نهایت به بافت چوب آسیب می‌رسانند. زمانی که این مولکول‌ها به صورت کامل تبخیر می‌شوند، دیگر مولکول‌های آب به بافت چوب جذب نمی‌شوند و بافت چوب را ناپایدار نمی‌کنند.

روند تولید ترمو وود:

  • قرارگیری چوب در معرض حرارت شدید (دمای ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) به مدت ۹۶ تا ۱۱۰ ساعت
  • خنک‌سازی چوب بلافاصله بعد از گرما
  • اضافه کردن مقدار کم و کنترل‌شده‌ای از رطوبت به چوب به منظور جلوگیری از ترک‌خوردن چوب
  • کنترل رطوبت ترمو وود و تنظیم رطوبت بین ۴ تا ۷ درصد به منظور افزایش طول عمر چوب

ترمو وود چیست؛ ۹ کاربرد طلایی ترمو وود، مزایا و مشخصات فنی

مزایای استفاده از ترمو وود چیست؟

  • خواص چوب پس از پردازش به کلی تغییر می‌کند و چوب ترمو وود دارای ساختار منعطف‌تر، مقاومت بیشتر و ظاهری بهبودیافته و زیباتر است. همین مدل از پردازش چوب باعث می‌شود تا ترمو وود در انواع پروژه‌های ساختمانی و اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.
  • چوب ترمو وود در برابر رطوبت و تغییرات دما بسیار مقاوم است و در محیط‌های ۱۰۰ درصد مرطوب در نهایت فقط ۱۲ درصد رطوبت به خود جذب می‌کند.
  • این چوب‌ها در برابر آسیب‌های کپک، قارچ و پوسیدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. 
  • چوب ترمو وود شکل و حالت خود را در بازه طولانی مدت حفظ می‌کند و احتمال باد‌کردن، ترک‌خوردن و انقباض آن بسیار پایین است.
  • ساختار و بافت چوب ترمو وود پس از قرارگیری در برابر حرارت بالا بسیار متخلخل‌تر می‌شود و به عنوان یک عایق نیز عمل می‌کند.
  • رنگ ترمو وود در مقایسه با چوب‌های طبیعی اندکی تیره‌تر است. به همین دلیل با دکوراسیون اکثر فضا‌ها و سلیقه بیشتر افراد هماهنگی دارد.
  • از آنجایی که آب اضافی در بافت ترمو وود وجود ندارد، بنابراین وزن آن بسیار کمتر و سبکتر از سایر انواع چوب است. این موضوع در پروژه‌های بزرگ یا ساخت سونا و جکوزی یک مزیت بزرگ است.
  • طول عمر ترمو وود در مقایسه با چوب‌های عادی بسیار بیشتر است و به همین دلیل تا مدت زمانی طولانی احتیاج به تعویض و تعمیر ترمو وود ندارید. همین امر به حفظ جنگل‌های طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف چوب کمک می‌کند.

موارد استفاده از ترمو وود چیست؟

پس از اینکه جواب سوال خود را در مورد "ترمو وود چیست" به صورت کامل دریافت کردید، حالا نوبت به بررسی موارد استفاده و کاربرد چوب ترمو وود می‌رسد. موارد استفاده از ترمو وود عبارت است از:

  • اجرای روکش داخلی
  • ایوان چوبی
  • اجرای روکش خارجی
  • محوطه سالن سونا و حمام
  • انواع مبلمان فضای باز
  • کفپوش داخلی و خارجی ساختمان
  • انواع دیوارپوش
  • انواع نرده‌های کنار پله
  • آلاچیق و پرگولا

چگونه بهترین ترمو وود را تشخیص دهیم؟

ترمو وود‌ها با توجه به نوع چوب و فرآیند تولید به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. چوب‌ها معمولاً از درختان مختلفی مانند صنوبر، بلوط و افرا تهیه و فرآیند تولید نیز به دو گروه اصلی ترمو S و ترمو D طبقه‌بندی می‌شود. هرکدام از انواع ترمو وود دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصربه فرد خود هستند و شما به راحتی می‌توانید با توجه به اولویت‌بندی و نیاز خود بهترین و مناسب‌ترین ترمو وود را انتخاب کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین