کد خبر: ۹۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰

بانویی که جانشین بایدن می‌شود

برخی معتقدند معاون رئیس جمهوری آمریکا بهترین گزینه برای شکست ترامپ است و برخی دیگر مدعی اند، وضعیت سیاسی هریس از بایدن هم بدتر است و نقص های او به حدی زیاد است که شکست او از رقیب گردن کلفت و جمهوری خواهش قطعی است.
بانویی که جانشین بایدن می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌های اخیر تقاضا‌ها در رابطه با انصراف جو بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بیشتر شده است. بسیاری معتقدند اگر دموکرات‌ها بتوانند رئیس جمهور آمریکا را راضی کنند که به خاطر وضعیت جسمانی اش از نامزدی این حزب در انتخابات کناره گیری کند، کامالا هریس، معاون بایدن، بیشترین شانس را برای جانشینی او و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و رقابت با دونالد ترامپ جمهوری خواه خواهد داشت.

در مورد کفایت یا عدم کفایت کامالا هریس برای مقابله با ترامپ بحث‌های فراوانی مطرح است. برخی معتقدند معاون رئیس جمهوری آمریکا بهترین گزینه برای شکست ترامپ است و برخی دیگر مدعی اند، وضعیت سیاسی هریس از بایدن هم بدتر است و نقص‌های او به حدی زیاد است که شکست او از رقیب گردن کلفت و جمهوری خواهش قطعی است و به همین دلیل، بهتر است هریس به جای بایدن راهی رقابت نهایی نشود.

کامالا هریس از جهات مختلف یک گزینه مناسب برای دموکرات‌ها است. هریس یک آمریکایی هندی – جاماییکایی الاصل است و از این جهت می‌تواند نقش وسیعی در جذب آراء اقلیت‌های نژادی و مهاجران داشته باشد؛ مهاجران و اقلیت‌هایی که دل خوشی از ترامپ نداشته و به شدت نگران آینده خود در آمریکا هستند. آن‌ها منتقد بایدن نیز هستند و طبق نظرسنجی‌ها علاقه زیادی به او ندارند. به همین دلیل، کامالا هریس می‌تواند این نقیصه را جبران کرده و سبد رای خاموش آنان را به دلیل شباهت و قرابت فرهنگی و نژادی، جذب کند.

به جز این، کامالا هریس یک سیاستمدار برجسته و حقوق دانی خبره است. هریس از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان بیست و هفتمین دادستان ناحیه سانفرانسیسکو فعالیت کرده است. او سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان سی و دومین دادستان کل ایالت کالیفرنیا فعالیت کرد. فعالیت او در دادستانی سانفرانسیسکو و کالیفرنیا فوق العاده بود. قدرت او در اجرای قانون، مختومه کردن پرونده‌های پیچیده و اقرار گرفتن از مجرمان باعث شهرت او گردید و باعث شد به عنوان دومین زن سیاه‌پوست و نخستین زن جنوب آسیایی - آمریکایی به سنا راه یابد. بسیاری معتقدند قدرت حقوقی و دیسیپلین هریس می‌تواند به او در مقابله با ترامپ کمک کند. دونالد ترامپ مشکلات حقوقی زیادی دارد و یک حقوق دان می‌تواند از این شکاف‌های قانونی کمال بهره را برده و او را در مناظره‌های انتخاباتی به چالش بکشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت کامالا هریس «زن بودن» اوست. هریس می‌تواند کار نیمه تمام هیلاری کلینتون را تمام کند. آمریکایی‌های زیادی به دنبال این هستند که سرانجام تابوی رئیس جمهور شدن زنان در آمریکا را بشکنند. در حال حاضر، کامالا هریس بیشترین شانس را برای شکستن این تابو دارد و اگر بتواند از حمایت اعضاء ارشد حزب دموکرات برخوردار گردد، می‌تواند راهی نبرد نهایی با دونالد ترامپ شود و در این راه، حمایت زنان آمریکایی را هم جلب کند.

در حالیکه موافقان کامالا هریس روی زن بودن، جوانی، قدرت حقوقی و اقلیت بودن او تاکید دارند، مخالفان او نیز بیکار ننشسته و طوماری از مشکلات او را بیان کرده اند. چندی پیش بود که نیواستیتسمن در گزارشی تند کامالا هریس را یک «دردسر بزرگ» برای دموکرات‌ها خواند.

این پایگاه در گزارش خود تاکید کرده است که معاون بایدن علی رغم امیدواری‌های زیادی که در ابتدا برای دموکرات‌ها به وجود آورد، در سال‌های اخیر عملکرد بسیار بسیار بدی داشته است. او در هر زمینه‌ای بد عمل کرده و نمره منفی گرفته است. به همین دلیل، در حال حاضر، یکی از منفورترین دموکرات‌های ایالات متحده به شمار می‌آید. نیواستیتسمن در انتهای گزارش خود می‌نویسد: «پیش‌تر اشاره شده بود که "هریس" در مدیریت دفتر معاونت ریاست جمهوری بسیار ناکارآمد بوده است.

در سه ماه گذشته، رئیس دفتر، معاون رئیس دفتر و مشاور امنیت ملی همگی استعفای خود را اعلام کردند. "جان مک کین" سناتور سابق جمهوریخواه زمانی گفته بود: "یکی از وظایف اصلی معاون رئیس‌جمهور این است که روزانه سلامت رئیس جمهور را جویا شود". اکثر دموکرات‌ها مشتاقانه امیدوارند که جانشین محبوب‌تری برای "جو بایدن" فردی که بتواند در سال ۲۰۲۴ میلادی با ترامپ مقابله نماید، ظهور کند. این ممکن است خیال بافی و صرفا یک آرزو باشد. مشکل کامالا بر سر جای خود باقیست.»

عملکرد ضعیف و دور از انتظار کامالا هریس باعث شده پایگاه‌ها و رسانه‌های مختلف آمریکایی به نقد او بپردازند و از دموکرات‌ها بخواهند که جلوی نامزدی او به جای بایدن را بگیرند. پایگاه تگزاس تریبون (Texas Tribune) مدعی شده که طبق نظرسنجی ها، در حال حاضر کامالا هریس محبوبیت کمتری از جو بایدن دارد و اگر به جای بایدن به رقابت با ترامپ بپردازد، صد در صد شکست می‌خورد. همچنین، پایگاه یو اس نیوز (US News) تاکید دارد که «کامالا هریس بدترین اتفاقی است که ممکن است برای آمریکا بیفتد.» این پایگاه در نقد هریس می‌نویسد: «حتی دموکرات‌ها نیز توانایی‌های هریس را زیر سوال برده اند.

یکی از دموکرات‌های میشیگان که نامش فاش نشده است، در مقاله‌ای در نیویورکر به نقد کمپین فاجعه‌بار سال ۲۰۱۹ هریس و فقدان مهارت‌های مبارزاتی او پرداخته است. در ژانویه ۲۰۲۳، هنگامی که از بایدن در مورد باقی ماندن هریس در مقام معاونت ریاست جمهوری در دوره دومش، سوال شد، کمی تعلل کرد و پاسخ صریحی نداد. وضعیت در سال‌های گذشته به حدی بد بود که سخنگوی کاخ سفید مجبور شد بیانیه‌ای صادر کرده و هریس را "یک شریک حیاتی" و "یک رهبر جسور" بخواند {تا جلوی انتقادات داخلی را بگیرد}.»

بسیاری از پایگاه‌های خبری آمریکایی و اعضاء ارشد حزب دموکرات بر عدم قدرت رهبری هریس، سردرگمی او در اجرای قوانین، عدم نفوذ بر سناتور‌ها و نمایندگان پارلمان، عدم نفوذ بر جو بایدن و وزرای کابینه اش، عدم اجرای طرح مبارزه با مهاجرت و ... اشاره دارند و این مسائل را بزرگترین نقاط ضعف او می‌دانند.

آن‌ها معتقدند کامالا هریس قدرت جذب آراء خاموش را ندارد. بسیاری از افرادی که در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند، حالا با او قهر کرده و قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند. بسیاری از آنان هریس را شریک جرم بایدن دانسته و حتی از او نفرت بیشتری دارند. به همین دلیل، بعید است کامالا هریس بتواند این قشر خاکستری و خاموش را جذب کرده و رای شان را بخرد. به همین دلیل، بهتر است قبل از دیر شدن، هریس از نامزدی در انتخابات پشیمان شده و دموکرات‌ها هم روی سیاستمداری دیگر سرمایه گذاری کنند.

منبع: خبرفوری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین