کد خبر: ۹۲۱۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

سیب‌زمینی روی دست کشاورزان گلستان ماند

رییس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان از خریده‌نشدن محصول کشاورزان این استان در روز‌های پایانی برداشت محصول توسط مدیریت تعاون روستایی گلایه کرد و گفت: خرید این محصول توسط این دستگاه دارای مجوز است.
سیب‌زمینی روی دست کشاورزان گلستان ماند
آفتاب‌‌نیوز :

رمضان مقصودلو روز چهارشنبه اظهار کرد: امسال سازمان تعاون روستایی کشور مجوز خرید سیب زمینی از کشاورزان گلستان به میزان ۱۰ هزار تُن در سال زراعی صادر کرده است.

وی گفت: هزار و ۳۰۰ تُن سیب زمینی روی دست کشاورزان استان گلستان باقی مانده و خریده نشدن این محصول توسط تعاون روستایی استان، خسارت به کشاورزان منطقه وارد می‌کند.

وی افزود: نداشتن اعتبار و کمبود محل ذخیره از مهم‌ترین دلایل خرید نکردن سیب زمینی کشاورزان گلستان توسط مدیریت مدیریت تعاون روستایی استان اعلام می‌شود.

مقصودلو خواستار ورود مسوولان ارشد استان برای مجاب کردن مدیریت تعاون روستایی گلستان در خرید سیب زمینی مانده روی دست کشاورزان منطقه شد.

رییس انجمن سیب زمینی کاران گلستان یادآور شد: تاکنون مدیریت تعاون روستایی گلستان ۶ هزار و ۷۰۰ تُن سیب زمینی را از کشاورزان این استان به صورت حمایتی و توافقی خریده است.

خرید حمایتی و توافقی سیب‌زمینی از بهره‌برداران گلستان توسط دولت از سوم خرداد ماه امسال با قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار ریال در این استان آغاز شد.

مدیر تعاون روستایی گلستان نیز گفت: این مدیریت طبق ابلاغیه تا ۱۵ تیرماه سال جاری مجوز داشت خرید حمایتی را برای سیب زمینی تولیدی استان انجام دهد که طی این مدت، توانست ۶ هزار و ۸۰۰ تُن محصول را از کشاورزان استان با تدارک هفت سردخانه خریداری کند.

محمدرضا جامی به خبرنگار ایرنا افزود: باوجود پایان زمان تعیین شده خرید حمایتی سیب زمینی از کشاورزان گلستان، از طریق رییس جهادکشاورزی استان پیگیر دریافت ابلاغیه خرید حمایتی سیب زمینی باقی‌مانده منطقه هستیم که در صورت دریافت ابلاغیه، مقدمات تهیه سردخانه و خرید انجام خواهد شد.

امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان به زیر کشت بهاره سیب زمینی رفته و برداشت محصول نیز از ابتدای خرداد آغاز شده و تا میانه تیر ادامه می‌یابد.

برآورد کارشناسان کشاورزی گلستان از تولید سیب زمینی در سال کشاورزی جاری ۱۲۰ هزار تن بود که بخش عمده این تولید به صورت مصرف تازه‌خوری می‌رسد.

رونق صادرات سیب زمینی

مقصودلو از صادرات ۵۰۰ تُن سیب زمینی تولیدی کشاورزان گلستان به کشور‌های آسیای میانه و حوزه خلیج فارس از گمرکات کشور در سال جاری خبر داد و گفت: آزادشدن صادرات سیب زمینی همزمان با برداشت محصول نقش به‌سزایی در کاهش دغدغه بازاریابی این محصول برای کشاورزان دارد.

وی یادآور شد: سال قبل نیز به دلیل صادر نشدن مجوز صادرات ۱۰ هزار تن سیب زمینی تولیدی گلستان، کشاورزان و تجار این خطه از مزایای آن و کمک در ایجاد ارزش اقتصادی برای استان محروم ماندند، ولی در سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ با صدور مجوز بعد از برداشت محصول، تجار این استان موفق به صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ تُن از محصول تولیدی بهره‌برداران این خطه شدند.

گلستان از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود که هر ساله حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های این استان در بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می‌رود، اما کاهش شدید قیمت در فصل برداشت، مشکل سالیان اخیر کشاورزان گلستانی است.

سیب زمینی‌کاران و تجار استان گلستان با وجود نقش‌آفرینی در تامین سیب‌زمینی موردنیاز بازار کشور از کاهش قیمت این محصول در رنج هستند و به توجه ویژه در برنامه‌ریزی برای بازاریابی این محصول نیاز دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین