کد خبر: ۹۲۱۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

چرا مصرف نان سبوس دار اهمیت دارد؟

سبوس گندم سرشار از فیبر و موادی همچون منگنز، منیزیم و اسیدفولیک است؛ فیبر‌ها مواد غیر قابل هضمی است که فواید بسیاری از جمله تسهیل حرکت مواد غذایی در اندام‌های گوارشی و جذب بهتر مواد غذایی را به همراه دارد، همچنین سرعت گوارش را کند و احساس سیری را طولانی‌تر می‌کند.
چرا مصرف نان سبوس دار اهمیت دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف غلات کامل و افزودن سبوس به غذا تاثیر مستقیمی در ثابت نگه داشتن وزن دارد و حتی می‌تواند موجب کاهش آن شود. فیبر از طریق مکانیسم‌های گوناگونی بر کنترل وزن موثر است، احساس سیری را زودتر و پایدارتر از سایر مواد غذایی به ارمغان می‌آورد و همچنین موجب کاهش جذب انرژی از مواد هضم شده و افزایش دفع انرژی از بدن می‌شود.

فیبر موجود در سبوس تاثیر بسزایی بر تنظیم و تعادل سیستم گوارشی و وضع مزاجی دارد؛ از مهمترین خواص فیبر این است که حرکت غذا را بعد از معده در طول مسیر گوارش پیوسته و منظم نگه می‌دارد، که این عمل موجب عدم ابتلا به ناراحتی‌های رایج سیستم گوارش می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف غلات با سبوس و فیبر بالا موجب کاهش استرس و احساس خستگی در افراد می‌شود.

سبوس در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است و با وجود ویتامین B۳ یا همان «نیاسین» موجود در سبوس، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

سبوس دارای درصد بالایی منیزیم و برای عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم عصبی بسیار مهم است که موجب تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

همچنین آهن موجود در نان سبوسدار به شرط وجود شرایط مناسب برای جذب، سبب رشد مغزی، شناختی و رفتاری در کودکان می‌شود و در بزرگسالان با افزایش تمرکز ذهنی و بازدهی کاری، توان عملکرد فکری و جسمی را افزایش می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین