کد خبر: ۹۲۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

خودرو‌های فرسوده حداقل سالی ۴ مرتبه ملزم به دریافت معاینه فنی شوند

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: بررسی نتایج آزمون خودرو‌ها نشان می‌دهد که مردودی خودرو‌ها در آزمون‌های معاینه فنی با بیشتر شدن سن خودرو افزایش می‌یابد. برای انجام معاینه فنی در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) هیچ گونه محدودیت سنی لحاظ نشده و خودرو‌های فرسوده نیز در صورت داشتن شرایط لازم برای گرفتن معاینه فنی موفق به اخذ گواهی معاینه فنی می‌گردند.
خودرو‌های فرسوده حداقل سالی ۴ مرتبه ملزم به دریافت معاینه فنی شوند
آفتاب‌‌نیوز :

سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران درباره معاینه فنی خودرو‌های خارجی و ایرانی گفت: براساس قانون خودرو‌های شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال و خودرو‌های عمومی به مدت یکسال از انجام معاینه فنی معاف هستند. در حال حاضر خودرو‌های شخصی تولید داخل تیر۱۳۹۹ و ما قبل و خودرو‌های وارداتی تولید جولای ۲۰۲۰ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود که فقط ۳۷ تا ۴۰ درصد خودرو‌های پلاک تهران در تهران اقدام به دریافت معاینه فنی می‌کنند و حتی بسیاری از تاکسی‌ها نیز برای دریافت معاینه فنی به اطراف تهران مراجعه می‌کنند علت این امر چیست؟ و میرزایی قمی در پاسخ گفت: بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، مراکز معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق‌تر و ضابطه‌مند‌تری نسبت به پایش خودرو‌ها از منظر آلاینده و ایمنی اقدام می‌کند. در مجموع ۳۰ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودرو‌های مردود دارای چند نقص بوده اند. این آمار نشان می‌دهد میزان مردودی معاینه فنی در تهران بیشتر است. بدون تردید این دقت و سطح پایش نتیجه نظارت‌های مستمری است که ستاد معاینه فنی بر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی تحت پوشش خود دارد. 

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران ادامه داد: بنا بر اظهار شهروندان و گا‌ها اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی متاسفانه شاهد آن هستیم برخی از مراکز در اطراف تهران دارای دقت لازم در انجام معاینه فنی نیستند و به راحتی برای خودرو‌های دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر می‌کند. بدون تردید با وضعیت موجود تدبیر راهکاری توسط شورای اسلامی شهر تهران و یا در سطح بالاتر هیات وزیران برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران یا کلانشهر‌های دارای اولویت آلودگی هوا برای خودرو‌هایی که در پایتخت یا کلانشهر‌ها تردد می‌کند می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

میرزایی قمی خاطرنشان کرد: دریافت گواهی معاینه فنی برای خودرو معیوب در درجه نخست تهدید کننده ایمنی و سلامت راکب و سرنشینان همان خودروست. خرید گواهی معاینه فنی برای خودرو معیوب به منزله خرید گواهی دفن و معامله بر سر سلامت جان خود و خانواده و سایر شهروندان است. همانطوریکه که گفته شد انجام معاینه فنی بصورت صحیح و دقیق از دو رکن و مرتبه دارای کارائی و اهمیت است. رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده و رکن دوم آن مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی ایشان در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است. مراکز معاینه فنی بخش‌های آزمایشگاهی قابل اعتمادی است که شهروندان می‌توانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند. انجام معاینه فنی و دریافت گواهی مربوطه‌ی معتبر از مراکزی که در صحت و سلامت خدمات ارائه می‌دهند پیش نیاز تضمین ایمنی و سلامت شهروندان است. 

وی با تاکید براینکه در ارتباط با معاینه فنی خودرو به هرحال درخواست و انتظار ما از شهروندان این است که خدمات عمومی مراکز دارای صحت عملکرد استفاده کرده و به شدت به عملکرد مراکز حساس باشند، گفت: بدون تردید خارج از الزامات قانونی، انجام معاینه فنی تمام وسایل نقلیه تهران و مراجعه آن‌ها به مراکز معاینه فنی شهرداری تهران نیازمند مشارکت جمعی و احساس مسئولیت تک تک همشهریان گرامی است. به هر حال معاینه فنی به صورت مشخص از دو منظر حائز اهمیت است. کاهش آلودگی هوا و ارتقاء ایمنی تردد. سهم بزرگی از آلودگی هوا ناشی از آلایندگی منابع متحرک است که بی‌شک معاینه فنی به هنگام وسایل نقلیه می‌تواند در پاکیزگی هوای شهر موثر باشد. در بحث ایمنی هم در مراکز معاینه فنی، خودرو‌ها از لحاظ داشتن حداقل ایمنی لازم جهت تردد بررسی و کنترل می‌شوند که قطعا مسئله ایمنی نیز بسیار با اهمیت بوده و خرابی در بخش ایمنی ریسک تصادف و ایجاد حادثه را حداقل برای سرنشینان خودرو به شدت افزایش می‌دهد. افزون بر این دو منظر اصلی معاینه فنی از لحاظ کاهش هزینه‌های تعمیرات خودرو نیز بسیار مهم است. تشخیص به موقع یک ایراد در خودرو از خرابی‌های سایر قسمت‌ها و تحمیل هزینه‌های مضاعف جلوگیری می‌کند. از شهروندان درخواست داریم با گرفتن معاینه فنی بدون اصالت و صحت، جان خود و خانواده و شهروندان را به خطر نیندازند. 

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در پاسخ به این سوال که خودرو‌هایی که سن بیش از ۳۰ سال دارند و باید برای معاینه‌فنی اقدام کنند آیا با توجه به فرسودگی خودرو می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند و چه مشکلاتی درخصوص این صدور معاینه فنی برای این خودرو‌های فرسوده وجود دارد و این خودرو‌ها چه معضلاتی را در خصوص آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، گفت: بررسی نتایج آزمون خودرو‌ها نشان می‌دهد که مردودی خودرو‌ها در آزمون‌های معاینه فنی با بیشتر شدن سن خودرو افزایش می‌یابد. برای انجام معاینه فنی در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) هیچ گونه محدودیت سنی لحاظ نشده و خودرو‌های فرسوده نیز در صورت داشتن شرایط لازم برای گرفتن معاینه فنی موفق به اخذ گواهی معاینه فنی می‌گردند. البته به این مسئله بایستی تاکید شود در خودرو‌های فرسوده به دلیل استهلاک قطعات و نگهداشت ضعیف تر، ثبات درحفظ شرایط خودرو در هنگام اخذ معاینه فنی وجود نداشته و این خودرو‌ها به سرعت از شرایط استاندارد لحاظ شده در هنگام اخذ معاینه فنی خارج می‌شوند. به همین دلیل مکررا به دستگاه‌های تصمیم ساز در این خصوص پیشنهاد گردیده دفعات انجام معاینه فنی این خودرو‌ها در طول سال مانند خودرو‌های عمومی افزایش یابد و این خودرو‌ها حداقل سالی چهار مرتبه ملزم به اخذ معاینه فنی گردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین