کد خبر: ۹۲۲۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶

کمبود اتوبوس در مرز مهران؛ کرایه تاکسی به ۲ میلیون تومان رسید!

با وجود افزایش تعداد زائران کربلا در مرز مهران، در کنار نبود اتوبوس برای بازگشت آن‌ها به شهرهایشان، کرایه تاکسی‌ها ۳ برابر قیمت مصوب شده است.
کمبود اتوبوس در مرز مهران؛ کرایه تاکسی به ۲ میلیون تومان رسید!
آفتاب‌‌نیوز :

«وضعیت مرز مهران از ایام اربعین بدتر شده. بیش از ۴ ساعت است که زیر تیغ آفتاب منتظر اتوبوسیم.» این را زائر کربلا سمانه نوری می‌گوید.

زائران دهه اول محرم به ویژه افرادی که برای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به کربلا رفته بودند، از صبح امروز ۲۹ تیر در حال بازگشت به کشور هستند. فرماندار مهران علی عباس شفیعی با اشاره به موج بازگشت زائران می‌گوید که «در روز گذشته بیش از ۱۸ هزار نفر از مرز مهران وارد عراق شده‌اند.» این در حالی است که در روز‌های گذشته تعداد زائرانی که از این مرز به عراق رفتند به ۲۴ هزار نفر رسید.

سال گذشته نیز بسیاری از زائران پس از بازگشت از عزاداری دهه اول محرم در مرز مهران با مشکل وسایل حمل و نقل عمومی مواجه بودند. در آن زمان مسؤولان گفتند که «پیش‌بینی این تعداد زائر را نداشتیم.»

امسال حدود ۴۵ هزار ظرفیت برای کاروان‌های رسمی دهه اول محرم تدارک دیده شد. با توجه به اینکه در عراق عاشورا چهارشنبه (یک روز بعد از ایران) بود، ایرانیان از اول هفته راهی کربلا شدند. گفته می‌شود که «حدود ۶۰ هزار نفر فقط ۳ روز منتهی به عاشورا به صورت انفرادی از مرز مهران به عراق رفتند.» یعنی بیش از ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت کاروان‌های رسمی در ۱۰ روز!

هر لحظه بر تعداد زائران در مرز مهران افزوده می‌شود، اما خبری از اتوبوس نیست. البته در شهر مهران تعداد محدودی تاکسی و اتوبوس وجود دارد که کرایه آن‌ها با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود؛ به طوری که قیمت تاکسی به تهران با ۳ مسافر که نفری ۹۰۰ هزار تومان است، با ظرفیت ۴ نفره به قیمت نفری ۲ میلیون تومان عرضه شده است. بلیت اتوبوس ۴۴ نفره هم به قیمت اتوبوس ۲۵ نفره VIP بیش از ۸۵۰ هزار تومان است.

مدیر کل حمل و نقل جاده‌ای ایلام سیدزاهدین خاورچشمه با اشاره به اینکه ما ۳ روز است که آماده‌باش هستیم، می‌گوید که «نه تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس ایلام بلکه طی فراخوانی از استان‌های همجوار هم اتوبوس خواستیم.» در مقابل مدیر کاروان غیرمجاز عتبات محمد فرخی با بیان اینکه باید از اول هفته به فکر موج بازگشت زائران بود، می‌گوید که «علاوه بر نبود اتوبوس برای زائران انفرادی، هیچ نظارتی هم بر قیمت تاکسی و اتوبوس‌های موجود نیست.»

کارشناسان معتقدند که «باید در ایام مناسبتی تعداد اتوبوس‌های مستقر در مرز‌های زمینی عراق به ویژه مهران به عنوان پرترددترین مرز افزایش یابد.» همچنین با توجه به مشخص بودن تعداد زائران خروجی، تدابیری برای «اختصاص اتوبوس برای بازگشت آن‌ها» پیش‌بینی شود. علاوه بر این، «وزارت راه برای پرواز‌هایی که در این ایام لغو می‌شوند، جریمه‌هایی در نظر بگیرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین