کد خبر: ۹۲۲۵۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

هشدار نارنجی هواشناسی؛ تشدید باران تابستانه در برخی مناطق

مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی، اعلام‌کرد: فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق شمال غرب کشور در روز‌های شنبه و یکشنبه تشدید می‌شود.
هشدار نارنجی هواشناسی؛ تشدید باران تابستانه در برخی مناطق
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس این هشدار عمده فعالیت سامانه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در شمال آذربایجان غربی و نوار شمالی آذربایجان شرقی است که علاوه رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت نیز به همراه دارد.

به گزارش سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه اثرات مخاطره آمیزی همچون آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی در پی دارد.

سازمان هواشناسی توصیه کرد افراد در دوره فعالیت سامانه بارشی از سفر در جاده‌های کوهستانی خودداری کنند و همچنین نسبت به عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع اقدام شود.

این سازمان همچنین توصیه کرد نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی اقدام شود.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا در بخش‌هایی از دریای عمان و تنگه هرمز خبر داد.

بر اساس این هشدار از شنبه تا دوشنبه سرعت وزش باد‌های جنوب شرقی در بخش‌هایی از دریای عمان و تنگه هرمز به محدوده ۲۶ نات یعنی ۴۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ارتفاع امواج تا ۱.۸ متر افزایش می‌یابد.

این شرایط مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثرات مخاطره آمیزی همچون غرق شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌های دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی، احتمال اختلال در تردد شناور‌های مسافربری و کشتی‌های تجاری در پی دارد.

سازمان هواشناسی توصیه کرد برای مواجهه مناسب با شرایط پیش رو نسبت به منع شنا و فعالیت‌های تفریحی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و اتخاذ تمهیدات لازم برای تردد ایمن شناور‌های مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحلی اقدام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین