کد خبر: ۹۲۲۵۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲

ریشه بزرگترین عروسی سال ۲۰۲۴ به محمدرضا پهلوی رسید

به تازگی در هر شبکه اجتماعی که سرک بکشید، تصاویر عروسی فرزند موکش امبانی، ثروتمندترین مرد آسیا به احتمالا چشمتان می‌خورد.
ریشه بزرگترین عروسی سال ۲۰۲۴ به محمدرضا پهلوی رسید
آفتاب‌‌نیوز :

به تازگی در هر شبکه اجتماعی که سرک بکشید، تصاویر عروسی فرزند موکش امبانی، ثروتمندترین مرد آسیا به احتمالا چشمتان می‌خورد. جشن‌های بسیار مجلل عروسی پسر ثروتمندترین مرد آسیا در شهر بمبئی هند آغاز شد. این مراسم با حضور ستارگان موسیقی و سینما و چهره‌های سرشناس از سراسر جهان همراه شد، اما اهالی شهر را به خاطر شلوغی خیابان‌ها شاکی کرده است. گروهی هم ضرورت برگزاری چنین نمایشی عظیم از ثروت را زیرسوال بردند.

ریشه بزرگترین عروسی سال ۲۰۲۴ به محمدرضا پهلوی رسید.

اما این عروسی به قدری بازتاب داشته که حالا توسط برخی کاربران با جشن بزرگ محمدرضا پهلوی در تخت جمشید مقایسه می‌شود. در این مهمانی که با نام رسمی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله برگزار شد، سران نزدیک به هفتاد کشور جهان حضور داشتند.

هزینه‌های بالای برگزاری این جشن‌های مجلل یکی از مهمترین انتقاد‌ها به آن بوده است. مخالفان این جشن‌ها معتقدند با وجود فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی در ایران، لزومی به صرف این همه پول برای یک جشن نبوده است. حتی برخی از تحلیلگران معتقدند که همین جشن‌ها به جریان‌های مخالف با حکومت پهلوی دامن زد و یکی از عوامل مهم انقلاب اسلامی و سقوط شاه شد. این در حالی است که موافقان، برگزاری این جشن‌ها را فرصتی برای نمایش فرهنگ و تمدن این کشور به دنیا می‌دانستند.

در هندوستان هم نیز چنین دیدگاهی وجود دارد. خب ثروت به گونه‌ای که باید تقسیم نشده و فقر بیداد می‌کند منتهی چیزی که قابل کتمان نیست، توجه جهان به هندوستان است و کاربران به این موضوع هم پرداختند. انگار پای نوعی ری‌برندینگ در میان است. برای کشوری در حال توسعه که تلاش می‌کند جدا از دنیای بالیوود یا تصاویر آلوده‌ای که از گوشه کنار خیابان‌های نه چندان خلوت و دلربا وایرال می‌شود، این چنین عرضه شدن به دنیا شاید غنیمت هم به حساب بیاید.

مثلا کاربری به نام مینا نوشته: بچه‌ها مگه این عروسی متعلق به پسر شاه هنده؟ من فکر میکردم یکی از ثروتمندان هند هستن صرفا!

یکی دیگر از ابعاد این موضوع پرداختن به ماجرای کیک مراسم پهلوی بود که ظاهرا از فرانسه آمده بوده و خب مخالفان پهلوی هم منتقد به این بودند که تجمل‌گرایی نیاز نیست و موافقان به فکر ابعاد تبلیغاتی بودند. غلامحسین ساعدی، روشنفکر مخالف رژیم پهلوی که فیلمنامه دو اثر شاخص و جریان‌ساز "گاو" و "آرامش در حضور دیگران" را نوشته معتقد بود که هر روز مهمانی در این مملکت ضرورتی ندارد. اما آیا چنین نگاهی برای نقد یک سیستم سیاسی درست و کافی‌ست؟ 

حاشیه‌های مراسم

از زمان نامزدی این زوج حالا دوسال گذشته وپس از چند مراسم، مهمانی باشکوه بمبئی آخرین جشن این زوج بود. 

نکته دیگری که مورد توجه قرار گرفته، تعداد مهمانان همچنین سابقه این افراد است. حضور حدود ۲۰۰۰ مهمان اصلی، از تونی بلر و بوریس جانسون تا جان سینا و خواهران کارداشیان و حتی دختر ترامپ. البته سلبریتی‌های هندی هم مثل عالیا بهات و شاهرخ خان و آمیتاب باچان حاضران ویژه این فستیوال بزرگ بودند.

البته خاندان امبانی تدارک یک شام ۵۱هرارنفری هم دادند. ظاهرا این خانواده شادی‌ها را با مردم عادی قسمت می‌کنند و خب شاید بهترین بعد این ماجرا هم همین باشد. این خانواده که هندو هستند، چند مراسم مذهبی و غیرمذهبی از جمله حنابندان هم در این سه روز برگزار کردند. تاریخ مراسم را هم "پوجاری" یا همان فرد مذهبی خانواده تعیین کرده است.

نکته جالب دیگر مراسم هم برمی‌گردد به حضور همزمان سه خان مشهور هندی پس از ده سال. این سه نفر که برای اولین و آخرین بار در برنامه اپکی عدالت به طور غیرمنتظره مقابل چشم مردم ظاهر شده بودند حالا با قدرت‌نمایی و نفوذ خاندان امبانی بار دیگر روی استیج رفتند و ساعت‌ها در کنار هم اجرا کردند.

واکنش کاربران چیست؟ 

کاربری به نام آنا نوشته: دوره زمونه این سبک مهمونی گرفتن‌ها سر اومده. اون‌وقت این استثمارگر‌ها با اون فقر گسترده در هند و میلیون میلیون بی‌خانمان اینجوری ولخرجی می‌کنن. ملت هند هم از اینا دل خوشی ندارن، ولی جرات و قدرت اعتراض ندارن.

حمید درباره ثروت نظر قابل تاملی دارد: میبینین تو عکساشون چقد از ته دل دارن میخندن؟ پول همیشه خوشبختی میاره.

ریحانه: خواستم بگم یک هفته‌ست که بهترین تفریحم شده دنبال کردن عروسی این دو نفر!

و فدریکو: پولدار بودن هندی‌ها منو یاد پولدار بودن بعضی‌ها می‌ندازه. می‌دونید چی میگم؟ هیچ پولی اون هویت رو عوض نمی‌کنه.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین