کد خبر: ۹۲۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

تب دنگی به اصفهان رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای قطعی یک نفر به بیماری «تب دنگی» در استان خبر داد و گفت: این فرد راننده‌ای است که در مرز پاکستان توسط پشه ناقل گزیده شده بود.
تب دنگی به اصفهان رسید
آفتاب‌‌نیوز :

پژمان عقدک روز شنبه با بیان‌اینکه این فرد با علائم بیماری تب دنگی به مراکز درمانی اصفهان مراجعه کرد و شناسایی شد، افزود: آزمایش‌های مقدماتی وی در اصفهان مثبت بود و پس از ارسال نتایج آزمایش‌ها به تهران، نتیجه قطعی آن نیز اعلام شد.

وی با بیان اینکه مراقبت‌های درمانی برای این فرد در اصفهان انجام شده است، ادامه داد: وضعیت جسمی این فرد در زمان حاضر خوب است.

عقدک خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ نفر دارای علامت و مشکوک به تب دنگی تاکنون در اصفهان شناسایی شده‌اند که این راننده نخستین فردی است که جواب آزمایش او، مثبت قطعی شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پشه «آئدس» بعنوان ناقل بیماری تب دنگی، بومی این استان نیست و تاکنون نیز در این خطه شناسایی نشده است.

عقدک افزود: اکثر افراد مبتلا به تب دنگی در کشور تاکنون در خارج از کشور توسط پشه ناقل گزیده شده‌اند و موارد ابتلای بومی آن کم است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از افرادی که توسط پشه آئدس گزیده می‌شوند علامتی از بیماری تب دنگی ندارند، گفت: شدت علائم این بیماری در حدود پنج درصد از افراد گزیده شده بروز پیدا می‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مردم توصیه کرد که در صورت سفر به استان‌های پرخطر در این زمینه، مراقبت‌های لازم را برای گزیده نشدن توسط پشه انجام دهند.

وی با بیان اینکه این مراقبت‌ها باید در سفر به استان‌های جنوبی و شمالی کشور یعنی هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گلستان، گیلان و مازندران در نظر گرفته شود، اضافه کرد: اگر مردم به این استان‌ها سفر کردند و هنگام بازگشت، با علائم گزیدگی و تب دنگی مانند تب، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد، تهوع و خونریزی از لثه و بینی مواجه بودند، به مراکز جامع سلامت یا درمانی مراجعه کنند.

«تب دنگی» از طریق نیش پشه «آئدس» به انسان منتقل‌می شود و طبق آخرین آمار حدود ۱۵۰ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است که اغلب این افراد، مسافران خارج از کشور بویژه کشور‌های حوزه جنوب خلیج فارس بودند.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، تاکنون استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، اصفهان و گیلان به تب دنگی آلوده شده‌اند.

انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکانپذیر نیست و بروز بیماری فقط بر اثر گزش پشه اتفاق خواهد افتاد.

این بیماری علائم مختلفی از جمله تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، بثورات پوستی و خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین