کد خبر: ۹۲۲۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

بیمارستان‌های بحرانی با خدمات ویژه آتشین!

کمتر از یک ماه از حریق مرگبار بیمارستان قائم رشت که با مرگ ۹ بیمار به پایان رسید، می گذرد این بار بیمارستان شریعتی تهران طعمه حریق شد. گرچه این بار آتش‌نشان‌ها با اطفای به موقع حریق، از وقوع یک تراژدی تلخ جلوگیری کردند اما بازهم نام بیمارستان‌های ناایمن پایتخت در رأس خبرها قرار گرفت. به گفته مسئولان آتش‌نشانی، وضعیت ایمنی ۵ بیمارستان در شهر تهران بحرانی است.
بیمارستان‌های بحرانی با خدمات ویژه آتشین!
آفتاب‌‌نیوز :

نورنیوز در گزارشی به بهانه حریق اخیر در بیمارستان شریعتی تهران به بررسی وضعیت بیمارستانهای ناایمن پایتخت و ادامه حریق در آنها پرداخته است:  سریال حریق در بیمارستان ها همچنان ادامه دارد. بیمارستان هایی که با وجود دریافت اخطار از سوی سازمان آتش نشانی و معرفی آنها به عنوان ساختمان های ناایمن از سوی قوه قضاییه همچنان به فعالیت ادامه می دهند. ۴ ماه بعد از حریق بیمارستان گاندی تهران بامداد ۲۹ خرداد بیمارستان قائم رشت طعمه حریق شد. حریق از اتاق یو. پی. اس و تأسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان شروع شد و به سرعت گسترش پیدا کرد. دراین حادثه مرگبار ۹ بیمار که در بخش آی سی یو بستری بودند جان باختند .

 اما این پایان حریق در بیمارستان ها نبود و کمتر از یک ماه پنج شنبه گذشته بیمارستان شریعتی تهران که بارها از سوی آتش نشانی اخطار گرفته بود دچار حریق شد . خوشبختانه این بار با سرعت عمل آتش نشانی حریق اطفاء و از بروز حادثه مرگبار مشابه حادثه بیمارستان قائم رشت جلوگیری شد. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پایان عملیات اطفای حریق بیمارستان شریعتی گفت: کانون حریق اتاقک مخابرات در طبقک همکف یکی از ساختمان‌های این بیمارستان بود. این اتاقک کاملا شعله‌ور شده و شعله‌های آتش درحال سرایت به بخش‌های دیگر بود که با اقدام به موقع آتش‌نشانان از گسترش حریق جلوگیری شده و مدتی بعد نیز آتش به طورکامل مهار و اطفاء شد.  وی با انتقاد از بی‌توجهی به توصیه‌ها و اخطارهای آتش‌نشانی گفت:« این مرکز نیز پیش از این چندین بار مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته و موارد نقص ایمنی به مدیران آن اطلاع داده شده بود که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده بود.»

هرچند رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران درباره حریق پنجشنبه شب بیمارستان شریعتی گفت این مکان جزو ساختمان‌های با وضعیت بحرانی نبود، اما بهمن ماه پارسال،‌ مسئول مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران،‌پس از آتش سوزی بیمارستان گاندی گفته بود:« به حدود ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی بزرگ مثل بیمارستان امام خمینی و شریعتی که در سطح منطقه هستند، هشدار داده ایم؛ هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده و با مسوولان آنها جلسات متعددی برای حل مشکلات شان برگزار کرده ایم.»

 هزار ساختمان ناایمن در پایتخت

۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد و وضعیت حدود ۷۱ ساختمان بحرانی است. در این میان اسامی ۸ بیمارستان وجود دارد که ساختمان های آنها بارها از آتش نشانی اخطار دریافت کرده و به عنوان ساختمان های ناایمن معرفی شده اند. به دلیل وجود تعداد زیادی ساختمان ناایمن احتمال بروز حادثه در تهران بسیار زیاد است و هر چند وقت یک بار باید منتظر حادثه‌ای مثل حریق در پلاسکو، حادثه در مرکز درمانی سینا اطهر و بیمارستان گاندی و قائم رشت باشیم. موضوعی که متاسفانه بعد از مدت کوتاهی فراموش می شود.  

مهدی بستانچی عضو هیأت مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران، چندی پیش گفت که بسیاری از کارفرماها و سازندگان ساختمان، مسأله ایمنی را کار فانتزی می‌بینند. بنابراین باید فرهنگ سازی شود و تقاضا میان مردم ایجاد شود. قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز با ارایه گزارش تکان دهنده ای از آخرین وضعیت ایمنی ساختمان‌های تهران گفت:  «بیش از ۵۴ هزار ساختمان را در تهران پایش کردیم و نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها نمای کامپوزیت دارد که طی ۳ دقیقه می‌تواند با حریق نابود شود. روزانه ۱۵۰ حادثه حریق در تهران داریم که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان این آمار را کاهش داد. پیشگیری در کاهش حوادث بسیار مؤثر است به طوری که اگر پلاسکو عایق حریق داشت حداقل مدت بیشتری دوام می‌آورد و ۱۶ آتش نشان جان خود را از دست نمی‌دادند.»

محمدی با بیان اینکه ساختمان‌ها از نظر ایمنی به ۴ دسته بسیار پرخطر یا بحرانی، پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم می‌شوند، گفت ما بدون کمک دستگاه قضائی نمی‌توانستیم به مساله ساختمان‌های ناایمن رسیدگی کنیم. از دستگاه قضا درخواست دارم همین روند همکاری را با ادامه دهد و از دستگاه‌های دیگر نیز می‌خواهم دستگاه قضا را الگوی خود قرار دهند تا شاهد نتیجه همکاری خوب که بسیار به نفع شهروندان است، باشیم.

 بیمارستان‌های ناایمن پایتخت

سوم خرداد ماه سال گذشته بود که  دادستانی کل کشور نام ساختمان‌های ناایمن تهران را منتشر کرد .در لیست اعلام شده از سوی دادستانی نام تعداد زیادی از مراکز خرید و پاساژها به همراه ساختمان های مهم اداری ، خوابگاه های دانشجویی و همچنین مراکز درمانی و بیمارستان ها به چشم می خورد. ۸ بیمارستان دولتی که هر روز تعداد زیادی بیمار به آنجا مراجعه می کنند جزو ساختمان های ناایمن قرار داشتند. با وجود اخطارهای متعددی که آتش نشانی به این بیمارستان ها داده اما اقدام چندانی در جهت ایمن سازی انجام نشد. بعد از حریق پنج شنبه شب بیمارستان شریعتی ، سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بیمارستان های ناایمن گفت: ۸ بیمارستان شامل حضرت رسول اکرم، امام خمینی (ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش به عنوان ساختمان ناایمن معرفی شده اند. برخی از بیمارستان ها نیز دارای نواقص ایمنی بودند اما نام آنها در این فهرست نیست و اخطارهای ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کردند که بیمارستان گاندی که سال گذشته دچار آتش سوزی شد و همچنین بیمارستان شریعتی شامل این بیمارستان ها هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: با پیگیری های کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران برخی از این ساختمان های اعلام شده استانداردهای لازم را کسب کردند و ناایمنی آنها رفع شده است اما تعدادی از آن ها هنوز ناایمن هستند و علاوه بر آن ساختمان های زیادی در شهر تهران وجود دارد که اخطارهای مربوط به ایمنی را دریافت کردند اما مالک یا مالکان آنها هیچ توجه ای به آن نمی کنند.

سوده نجفی با بیان اینکه بیمارستان ها و مراکز درمانی از جمله مکان هایی است که باید دارای ایمنی لازم باشند گفت: آنچه که در لیست اعلام شده دیده می شود بیمارستان های دولتی بیش از بیمارستان های خصوصی دارای مشکلات ایمنی می باشند علاوه بر این بیمارستان های دولتی به دلیل هزینه های درمانی پایین تر نسبت به بیمارستان های خصوصی مراجعه کننده بیشتری دارند لذا در صورت وقوع هرگونه حادثه احتمالی شهروندان ممکن است شهروندان بیشتری دچار سانحه شوند.

قدرت الله محمدی،‌ مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر تهران هم دیروز با اشاره به ایمنی بیمارستان‌ها گفت:« پس از حوادثی مانند ریزش ساختمان متروپل، تحولی در نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها ایجاد شد و سختگیری توسط همه نهادها در دستورکار قرار گرفت اما معتقدم که هنوز این اقدامات کافی نیست. ما در آتش‌نشانی تهران در عرض دو سه سال اخیر توانستیم ۵۴ هزار ساختمان را یک به یک مورد ارزیابی ایمنی قرار دهیم و از ساختمان‌ها براساس میزان خطرشان، یک فهرست منسجم ایجاد کردیم. در این فهرست ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر داشتیم که با اقدامات قضایی توانستیم این عدد را به ۷۱ ساختمان در سال‌جاری کاهش دهیم یعنی برخی از این ساختمان‌ها موارد ایمنی را رعایت کردند و از فهرست ساختمان‌های خطرناک خط خوردند و ان‌شالله تا پایان سال این رقم به صفر می‌رسد.» 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود:« متاسفانه هنوز پنج بیمارستان در پایتخت ناایمن بوده و شرایط بحرانی دارند که تذکرات لازم را دریافت کرده‌اند اما هنوز اقدامات موثری از سوی آنها صورت نگرفته است. اگر تا پایان امسال ایمن سازی را آغاز نکنند در خطر تخلیه یا پلمب قرار خواهند گرفت.»

 حریق بیمارستان ها و ساختمان های ناایمن، بی اثر بودن اخطارهای آتش نشانی و عدم اهتمام صاحبان آنها را نشان می دهد. انتشار لیست بلند بالای ساختمان‌های ناایمن، نگرانی از تردد در مکان‌های پرتردد و پرخطر را گوشزد می‌کند؛ لیستی که در آن از بیمارستان گرفته تا مراکز دولتی و مراکز تجاری و آموزشی خودنمایی می‌کنند و معلوم نیست اگر بازهم حادثه‌ای مشابه رخ دهد، چه اتفاقاتی در کمین ساکنان آنها خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین