کد خبر: ۹۲۳۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳

سعید راد؛ وطن دوستی که هنرمند بود

او در عرصه هنر؛ سرباز وطن بود. هیچگاه به وطن و ملت خود پشت نکرد و برای خوشآمد غربی‌ها از ایران و ایرانی بد نگفت. روحش شاد و یادش گرامی باد.
سعید راد؛ وطن دوستی که هنرمند بود
آفتاب‌‌نیوز :

در توانایی بازیگری و هنرمند بودن سعید راد هیچ شکی نیست، اما برای کسانی که کمی با خصوصیات اخلاقی او آشنا بوده و حتی یک‌بار با او همکلام شده بودند، وطن دوستی و عرق به ایران و وطن را می‌توان شاخصه بزرگ اخلاقی این بازیگر توانای سینمای ایران دانست. 

سعید راد در دهه ۶۰ و در آن دورانی که هیچگاه و هیچکس دلیل ممنوع التصویری او، زنده یاد فردین و زنده یاد ناصر ملک مطیعی و… برای کسی روشن نشد؛ و فقط به دلیل نگاه شخصی و سلیقه‌ای مدیران فرهنگی آن دهه از سینما دور ماند و مجبور به ترک وطن و مهاجرت شد. 

او در طول دوران مهاجرت و یا حتی بعد از بازگشت به ایران، هیچگاه کشور‌های غربی را مدینه فاضله جلوه نداد و همیشه از ایران به نیکی یاد کرد و با افتخار از ایرانی بودن خود حرف زد. 

راد، بازیگری بی‌حاشیه‌ای بود که کمتر دوست داشت حرف‌هایی بزند که به قول امروزی‌ها وایرال شود. اما در برخی موارد حتی نوع انتخاب نقش‌های خودش را نقد میکرد، که چرا در فلان سریال که فقط جنبه تجاری داشته، ایفای نقش کرده است. 

این بازیگر فقید در آخرین مصاحبه‌های خود به این نکته اشاره کرد که نباید مخاطب را فریب داد و سریال‌هایی ساخت که فقط جیب مردم را نشانه گرفته است. او از ساخت و پخش این نوع سریال‌ها که امروزه در پلتفرم‌ها به وفور یافت می‌شود انتقاد کرده بود. 

سعید راد هنرمند را؛ مردم به عنوان یک پرسپولیسی متعصب و دو آتیشه می‌شناختند، اما این هنرمند هیچگاه به خود اجازه نداد که درباره تیم رقیب به ناحق و با بی‌ادبی صحبت کند. او در کمال احترام و ادب از تیم خود حمایت می‌کرد و مورد وثوق طرفداران تیم رقیب هم بود. 

این بازیگر پیشکسوت و فقید سینما، با کارگردانان بزرگی، چون امیر نادری، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و دیگر کارگردانان مولف و به نام ایرانی کار کرده بود و اتفاقا یکی از بهترین بازیگرانی بود که به ایفای نقش در سینمای ایران پرداخته بود. 

راد یک بازیگر کاریزماتیک بود، که به دلیل نوع گفتار، چهره و هنری که داشت مردم او را دوست داشتند. او که در اوج دوران بازیگری خود و بنا به سلیقه برخی مدیران ممنوع‌الکار شده بود، هیچگاه لب به گلایه از حکومت و نظام نگشود و فقط با تاسف از دورانی که ناخواسته مجبور به مهاجرت شده بود، سخن می‌گفت. 

سعید راد، در زمان شهادت حاج قاسم با حضور روی آنتن برنامه‌ای در تلویزیون از حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از مفاخر و سرداران ایرانی نام برده بود و در همان دوران و توسط افرادی معلوم‌الحال مورد هجمه قرار گرفته بود. اما این بازیگر هیچگاه نظر خود را درباره رشادت‌های سردار سلیمانی تغییر نداد و بر این باور بود که هر کس با هر دیدگاهی اگر بتواند باعث عزت ملی ایرانیان شود، سعید راد او را از صمیم قلب دوست خواهد داشت. او همیشه درباره شهدای ایران اسلامی و خصوصا حاج قاسم سلیمانی با علاقه و محبت صحبت می‌کرد و این شهدا را مایه افتخار ایران می‌دانست. 

«احمد سعید حق‌پرست راد» با قریب به ۵۰ سال فعالیت هنری و ایفای نقش در فیلم‌های مهمی همچون «صادق کرده»، «خداحافظ رفیق»، «تنگنا»، «چ» و «دوئل» و… یکی از بزرگترین و ماندگارترین بازیگران سینمای ایران بود، اما باز هم باید گفت که ما باید سعید راد را با وطن‌پرستی‌اش بشناسیم و به او احترام بگذاریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین