برخی از خودروهای تولید داخل، از جمله کلوت با گیربکس اتوماتیک، KMC T۸ و جک J۴، در حال حاضر در بازار با قیمتی کمتر از قیمت کارخانه به فروش میرسند. کارشناسان معتقدند که این روند به دلیل احتمال واردات خودروهای دست دوم خارجی به زودی برای سایر محصولات خودروسازان داخلی نیز اتفاق خواهد افتاد و قیمت کارخانهای آنها از قیمت بازاری گرانتر خواهد شد.
سه خودروی کلوت با گیربکس اتوماتیک، KMC T۸ و جک J۴ در بازار با قیمتی کمتر از قیمت کارخانه به فروش میرسند. بررسیها نشان میدهد که مشتریان میتوانند این خودروها را با قیمتی ارزانتر از بازار تهیه کنند.
برای مثال، کلوت با گیربکس اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ محصول مکث موتور در کارخانه حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما در بازار به قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان موجود است. این به معنای اختلاف ۳۰۰ میلیون تومانی بین قیمت بازار و کارخانه این پیکاپ اتوماتیک است.
پیکاپ KMC T۸ نیز حدود ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارد. قیمت کارخانه این پیکاپ کرمان موتور نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است، در حالی که در بازار به قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان فروخته میشود.
سدان جک J۴ محصول دیگر کرمان موتور نیز فاصله قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار دارد. کرمان موتور این خودرو را به قیمت حدود ۷۹۱ میلیون تومان عرضه میکند، اما در بازار به قیمت حدود ۷۸۰ میلیون تومان موجود است.
بررسیها نشان میدهد که برخی محصولات خودروسازان خصوصی، از جمله کلوت، KMC T۸ و جک J۴، مسیر معکوسی را طی میکنند و قیمت کارخانهای آنها از قیمت بازاری گرانتر است. با توجه به احتمال واردات خودروهای دست دوم خارجی، پیشبینی میشود که این روند برای تعداد بیشتری از محصولات خودروسازان خصوصی نیز ادامه یابد و قیمت کارخانهای آنها از قیمت بازاری گرانتر شود.