کد خبر: ۹۲۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

پذیرایی با طعم مرگ

رواج ساخت و ساز غالبا غیر مجاز مجموعه ها و سالن های پذیرایی در حاشیه راه های روستایی مازندران آن هم در فاصله بسیار کم از یکدیگر چالش نگران کننده در تامین ایمنی راه ها و امنیت جانی مردم در این ‌مسیرها به شمار می رود به طوریکه آمار پزشکی قانونی مبنی بر افزایش چهار درصدی مرگ ومیر براثر تصادفات رانندگی در راه های روستایی می تواند موید این موضوع باشد.
پذیرایی با طعم مرگ
آفتاب‌‌نیوز :

مناظر و چشم انداز‌های طبیعی و جذاب محیط‌های برون شهری بویژه مسیر‌های منتهی به روستا‌های مازندران باعث شده تا این مناطق در نوک پیکان توجه سرمایه گذاران و مجریان طرح‌های خدماتی شود تا با ایجاد فضا‌های پذیرایی به دور از هیاهوی شهرها، اما برخوردار از چشم انداز زیبا و طبیعی محیط مفرح و جذاب برای پذیرایی از مهمانان جشن‌های عروسی و دیگر مراسم شاد ایجاد کنند.

روند رو به رشد ایجاد این نوع سالن‌ها باعث تردد بیشتر خودرو‌ها و افراد در جاده‌های روستایی شده است در حالیکه با افزایش تردد و رعایت نکردن نکات ایمنی در حریم راه‌ها موجب وقوع حوادث جاده‌ای منجر به مصدومیت و فوت افراد در این راه‌ها شده است.

بیش از ۱۰ هزار کیلومتر طول راه‌های استان مازندران شامل آزادراه، بزرگراه، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی است که کمی بیشتر از هفت هزار کیلومتر از آن را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

در این میان همسو با رشد فزاینده زیرساخت‌های خدماتی در راه‌های روستایی مازندران برای ارائه خدمات قشری فراتر از تعداد جمعیت روستاییان ساکن در منطقه، زیرساخت‌های ارتباطی نمی‌تواند جوابگو این حجم از تردد باشد.

غالب راه‌های روستایی مازندران سابقه ایجاد آن‌ها به چند دهه قبل بر می‌گردد؛ که متناسب با جمعیت پایین منطقه است. این راه‌ها غالبا با ویژگی‌های خاص خودشان همراه هستند یعنی مسیر‌هایی باریک و کم عرض که تردد تنها ۲ ماشین در دو لاین امکانپذیر است و یا اینکه مسیر‌ها فاقد علائم رانندگی لازم است.

همین موارد باعث شده تا در این هجوم ساخت و ساز مجموعه‌های خدماتی، راه‌های روستایی نتواند آن امنیت لازم را برخوردار باشند و بروز تصادفات رانندگی جرحی و گا‌ها منجر به فوت در این مسیر‌ها را شاهد باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران در گزارش اخیرش در خصوص وضعیت مرگ و میر براثر حوادث رانندگی به موضوع تصادف رانندگی در راه‌های روستایی و برون شهری اشاره کرد که با وجود کاهش کلی میزان مرگ و میر براثر تصادفات رانندگی در سه ماهه نخست امسال، اما در تصادفات راه‌های روستایی با افزایش چهار درصدی مواجه هستیم.

علی عباسی اعلام کرد: طی سه ماه نخست امسال ۱۴۲ نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشت و براساس آمارها، ۱۱۸ نفر از تلفات تصادفات سه ماهه امسال را مردان و بقیه را نیز زنان تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: شهرستان‌های دارای بیشترین تلفات حوادث رانندگی به‌ترتیب بابل با ۲۴، آمل با ۱۹، قائم‌شهر و سیمرغ با ۱۷ فوتی و این در حالی است که در شهرستان‌های گلوگاه و رامسر فوتی گزارش نشده است.

عباسی یادآور شد: از ۱۴۲ کشته تصادفات سه ماهه، ۱۱۵ نفر در حوادث برون شهری و راه روستایی (با افزایش چهار درصدی) و ۲۷ نفر در حوادث درون شهری، (با کاهش ۴۷ درصدی) گزارش شده است.

وی ادامه داد: سه هزار و ۲۹۳نفر طی سه ماهه اول امسال به‌دلیل مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به استناد تبصره ۴ ماده ۶ قانون ایمنی راه‌ها هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه راه‌ها با ورود نیرو‌های راهداری و انتظامی جلوگیری و تخریب می‌شود.

به دلیل عدم رعایت قوانین و چهارچوب‌ها از سوی مردم و سرمایه گذاران، ساخت و ساز‌هایی بدون انجام مراحل دریافت مجوز و استعلام‌های لازم انجام شد.

اما غالبا به دلیل کمبود نیرو‌های راهداری فعالیت نظارتی کاهش و تخلفات در ساخت و ساز نیز افزایش یافت ...
براساس قانون هر گونه ساخت و ساز در حریم و حاشیه راه‌ها از جمله راه‌های روستایی منوط به اخذ استعلام از دستگاه‌های مختلفی است.

اما در این میان با وجود پاسخ منفی اداره کل راهداری برای برخی ساخت وساز‌ها از جمله مجموعه و سالن‌های پذیرایی در حاشیه راه‌های روستایی، اما این کار انجام می‌شود و دستگاه‌های خدمات رسان نیزخدمات رسانی از قبیل آب، برق، گاز و ... را انجام می‌دهند.

براساس قوانین دستگاه‌های خدمات رسان نباید به ساخت وساز‌های غیر مجاز خدماتدهی بکنند تا جلوی این کار‌ها گرفته شود.

مازندران بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین