کد خبر: ۹۲۳۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

رویای خانه دارشدن به کابوس تبدیل شد!

در پی حذف دو متقاضی مسکن ملی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران، مشخص شد که حدود 50 نفر دیگر از سال گذشته تا امروز از پروژه حذف شده اند. این در حالی است که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، حذف متقاضیان مسکن ملی مورد تایید این وزارتخانه نیست.
رویای خانه دارشدن به کابوس تبدیل شد!
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی وزارت راه و شهرسازی بار‌ها بر عدم تایید حذف متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرده است، خبر‌های عجیبی از حذف بیش از ۵۰ نفر از این متقاضیان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران به گوش می‌رسد. این تناقض گویی آشکار و سرنوشت نامعلوم این افراد، زخمی عمیق بر پیکره نهضت ملی مسکن و رویای خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه وارد کرده است.

حذف متقاضیان مسکن ملی، داستانی تکراری است که بار‌ها در نقاط مختلف کشور به گوش رسیده است. این افراد که با هزار امید و آرزو برای صاحبخانه شدن در این طرح ثبت نام کرده‌اند، ناگهان با اخطار حذف روبرو می‌شوند. اما دلیل این حذف‌ها چیست؟

مسئولان وزارت راه و شهرسازی بار‌ها اعلام کرده‌اند که حذف متقاضیان مسکن ملی مورد تایید این وزارتخانه نیست. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفته است: "هیچ متقاضی نباید به علت عدم پرداخت آورده خود حذف شود، ولی جابجایی در پروژه‌ها امکان دارد".

در مقابل، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران صراحتا عنوان کرده است که طبق دستورالعمل و ضوابط وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان بعد از ۱۵ روز تاخیر در پرداخت سهم آورده خود باید حذف شوند.

این تناقض گویی آشکار بین مسئولان، متقاضیان مسکن ملی را در بلاتکلیفی مطلق قرار داده است. از یک سو، وزارت راه و شهرسازی از عدم تایید حذف متقاضیان سخن می‌گوید و از سوی دیگر، بنیاد مسکن در استان تهران اقدام به حذف این افراد می‌کند.

ماجرا چیست؟

در پی حذف ۲ متقاضی مسکن ملی، پروژه محک یک دماوند (لینک خبر اینجا و اینجا) توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران و پیگیری خبرنگار رکنا، هادی عباسی اصل، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان در نشست خبری روز سه شنبه ۱۲ تیر ماه در پاسخ به خبرنگار اعلام کرد: ما اصلا بنایی بر حذف نداریم و اگر کسی جایی حذف شده است، مراجعه کند و ما او را به پروژه باز می‌گردانیم و متقاضیان حذف شده به دفتر سیداحمد خادمیان، مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند تا ما آن‌ها را به پروژه‌ها بازگردانیم.

در همان نشست خبری داریوش بلدی، معاون توسعه و عمران روستایی مسکن انقلاب اسلامی قول پیگیری و بازگرداندن این دو متقاضی به پروژه مسکن ملی دماوند را داد و در تماس تلفنی با مهندس زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران، قرار بر این شد که بنیاد با متقاضیان تماس بگیرد و آن‌ها را به پروژه بازگرداند.

همچنین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری شنبه ۳۰ تیر ماه درخصوص حذف متقاضیان مسکن ملی گفت: هیچ متقاضی نباید به علت عدم پرداخت آورده خود حذف شود، ولی جابجایی در پروژه‌ها امکان دارد، زیرا از عدالت به دور است که اغلب اعضای یک پروژه به موقع اقساط خود را پرداخت کنند، اما به علت دیرکرد پرداختی چند نفر پروژه با مشکل روبرو و تمام اعضای پروژه متضرر شوند. به همین دلیل اعضایی که در پرداخت‌های خود تعلل کنند جریمه شده و به پروژه‌هایی با پیشرفت کمتر منتقل می‌شوند، اما کسی نباید کاملا از پروژه‌های مسکن ملی حذف شود و اگر چنین مواردی هست اعلام کنید تا پیگیری شود.

برای حذف متقاضی دستورالعمل داریم / برای متقاضی حذف شده کاری نمی‌توانیم بکنیم

این درحالی است که مهندس زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا صراحتا عنوان کرد: طبق دستورالعمل و ضوابط وزارت راه و شهرسازی، متقاضی بعد از ۱۵ روز زمان دیرکرد آورده باید برای متقاضی اخطار حذف ارسال شود، اما ما با رعایت حال متقاضیان بعد از حدود ۲ ماه و ارسال دو تا سه پیام اخطار، متقاضی را حذف میکنیم

زمانی در ادامه گفت: فقط این دو نفر نیستند. ما اردیبهشت امسال ۲۲ نفر و سال گذشت بیش از ۳۰ نفر را حذف کردیم و اگر کسی حذف شود، دیگر نمی‌توانیم برای او کاری انجام دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در پاسخ به رکنا که چرا هنوز بعد از چند سال و باتوجه به متقاضیان حذف شده، پروژه تحویل متقاضیان نشده است، گفت: واحد‌ها آماده تحویل است و پروژه معطل سازمان‌های خدمات رسان مرتبط برای نصب انشعابات است.

بنیاد مسکن توضیح دهد چرا متقاضیان حذف شده اند

در پی اظهارات مهندس زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران که متقاضیان طبق دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی حذف می‌شوند، سیداحمد خادمیان، مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن به خبرنگار رکنا گفت: طبق دستورالعمل و ضوابط وزارت راه و شهرسازی، هیچ کدام از ادارات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهر‌های جدید اجازه حذف متقاضیان را ندارند. زیرا این متقاضیان واجد شرایط دریافت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن یا زمین هستند و در مواردی که متقاضیان به تعهدات خود عمل نکنند، جابه جایی انجام می‌شود و به پروژه دیگر منتقل می‌شوند.

خادمیان در ادامه گفت: طی نامه‌ای به مهندس سهرابی، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خواستار شدیم که دلیل حذف متقاضیان را اعلام کنند. از نظر وزارت راه و شهرسازی حذف متقاضی مورد تایید نیست و فقط جابه جایی مورد تایید است.

مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن در پاسخ به خبرنگار رکنا که متقاضیان حذف شده به کجا مراجعه کنند؟ گفت: متقاضیان حذف شده به دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند، زیرا این متقاضیان باید به پروژه بازگردانده شوند.

مسئولان باید پاسخگو باشند!

متقاضیان حذف شده مسکن ملی در تهران، پس از صرف هزینه‌ها و گذراندن مراحل مختلف ثبت‌نام و انتظار، اکنون با از دست رفتن خانه رؤیایی خود روبرو شده‌اند. سرنوشت این افراد چه خواهد شد؟ آیا به پروژه باز خواهند گشت یا باید برای همیشه قید خانه‌دار شدن را بزنند؟

این تناقض‌گویی‌ها و بلاتکلیفی متقاضیان مسکن ملی، نشان‌دهنده ضعف مدیریت و عدم نظارت کافی در اجرای این طرح است. مسئولان مربوطه باید در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کرده و پاسخگوی ابهامات و سوالات متقاضیان باشند.

نهضت ملی مسکن، طرحی است که با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه به اجرا درآمده است. اما این طرح با چالش‌های متعددی روبرو بوده است که حذف متقاضیان یکی از این چالش‌هاست.

امیدواریم مسئولان با تدبیر و درایت خود، مشکلات این طرح را حل کرده و نهضت ملی مسکن را به مسیر اصلی خود بازگردانند.

منبع: فرتاک نیوز 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین