کد خبر: ۹۲۳۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳

پرسپولیس و تجربه تلخ دروازه‌بان خارجی

با در نظر گرفتن اینکه جانشین بیرانوند در پرسپولیس خارجی خواهد بود این تیم قرار است با یک چالش بزرگ مواجه شود که تجربه چندان درخشانی در آن نداشته است.
پرسپولیس و تجربه تلخ دروازه‌بان خارجی
آفتاب‌‌نیوز :

جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس جدا از دعوا‌های حقوقی و کشمکش‌های بین او و باشگاه، یک حفره بزرگ در اسکواد این تیم ایجاد کرده و حالا درویش و همکارانش باید بهترین گزینه را برای جانشینی گلر یک تیم ملی پیدا کنند که قطعاً کار بسیار دشواری خواهد بود.

باشگاه پرسپولیس از ابتدا به صورت جدی دنبال گلر داخلی نرفت و با اینکه برخی خودشان را گزینه کرده بودند یا در مورد برخی دیگر مثل اخباری و پورحمیدی صحبت‌هایی به میان آمد، هر چه بود در رسانه‌ها بود و باشگاه به صورت جدی پی این قضیه را نگرفت.

در واقع بعد از قطعی شدن مسئله جدایی بیرانوند، باشگاه پرسپولیس دنبال گلر خارجی رفت و در دو هفته اخیر دو سه اسم هم به میان آمده که برخی گمنام، اما برخی نامدار و دارای رزومه هستند.

با این وجود آنچه می‌تواند جالب توجه باشد اینکه پرسپولیس در تمام سال‌های حیاتش خیلی به دنبال گلر خارجی نرفته و در معدود موارد تجربه چندان جالبی از این اتفاق نداشته است.

در تاریخ ۶۱ ساله باشگاه پرسپولیس این باشگاه تنها ۶ دروازه‌بان خارجی داشته که همه مربوط به ۲۰ سال اخیر بوده و با در نظر گرفتن دوران حضور آن‌ها غیر از نیلسون که تا حدودی موفق بود و البته آودوکیچ که گزینه قابلی به نظر می‌رسید بقیه چندان موفق نبودند.

اولین دروازه‌بان خارجی پرسپولیس بعد از انقلاب ساشا ایلیچ مقدونیه‌ای بود که در لیگ سوم به عنوان گلر اصلی سرخ‌ها در ۳۱ بازی به میدان رفت و عملکرد متوسطی داشت. امروز ایلیچ که آن زمان عضو تیم ملی کشورش به حساب می‌آمد را با گل‌های زیبایی که خورد و البته شایعه ضعف بینایی و یکی از چشم‌هایش به‌خاطر می‌آورند.

عجیب اینکه باشگاه پرسپولیس سال بعد از آن در دوره مدیرعاملی حجت‌الله خطیب یک گلر مقدونیه‌ای دیگر به نام یان نیکولفسکی هم جذب کرد که این دروازه‌بان بدون حضور در ترکیب سرخ‌ها از این تیم جدا شد تا فیفا به‌خاطر شکایت او باشگاه پرسپولیس را مبلغ قابل توجهی محکوم کند.

بعد از آن نیلسون کوریا برزیلی در لیگ دوازدهم و تیم تحت مدیریت رویانیان به پرسپولیس آمد که ۷۳ بازی در دو فصل انجام داد و در بین هواداران چهره مقبولی دشت، اما او هم گلر فوق‌العاده‌ای نبود.

در دوران مدیریت رویانیان یک دروازه‌بان خارجی دیگر هم به پرسپولیس آمد. آسمیر آودوکیچ که در جام جهانی ۲۰۱۴ گلر سوم تیم ملی بوسنی بود فقط در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت و با اینکه دروازه‌بان شاخصی به نظر می‌رسید فقط در ۷ بازی آسیایی به میدان رفت.

پرسپولیس در نیم فصل دوم لیگ پانزدهم الکساندر لوبانوف یکی از گلر‌های تیم ملی ازبکستان را به خدمت گرفت که او هم در ۸ بازی به میدان رفت و البته دروازه‌بان شاخصی نبود.

آخرین تجربه پرسپولیس از حضور یک دروازه‌بان خارجی یک تجربه تلخ و شیرین است. بوژیدار رادوشوویچ کروات چهار فصل دروازه‌بان دوم پرسپولیس بود که با بیرانوند و لک رقابت کرد. او در دوره‌ای که کالدرون به بیرانوند بازی نمی‌داد چند بازی خوب برای پرسپولیس انجام داد، اما چیزی که باعث شده تا امروز بیشتر هواداران پرسپولیس از او خاطره‌ای تلخ داشته باشند تمدید قرارداد عجیب و غریب او در دوران مدیریت محمدحسین انصاری‌فرد بود که باعث شد این دروازه‌بان ارزان قیمت چیزی بیش از ۱.۲ میلیون یورو بعد از رفتنش از پرسپولیس پول بگیرد و مشکلاتی اساسی برای این باشگاه ایجاد کند.

با در نظر گرفتن این تجربیات حالا پرسپولیس در شرایطی به سمت گزینه خارجی برای جانشینی بیرانوند می‌رود که حتماً دست و پایش می‌لرزد چرا که اگر سراغ دروازه‌بانی ناآماده، بدون رزومه و ضعیف برود یکی از ستون‌های تیم قهرمان از حالا فروریخته است.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین