کد خبر: ۹۲۳۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷

سازمان فضایی ایران: امسال ۸ ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد

 سازمان فضایی ایران برنامه‌های خود در سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد که می‌توان به پرتاب ماهواره‌های کوثر، ظفر۲ و طلوع۳ توسط ماهواره بر خارجی و چند ماهواره داخلی با پرتابگر‌های بومی اشاره کرد که مجموع پرتاب ۶ تا ۸ ماهواره برای سال جاری برنامه‌ریزی شده است.
سازمان فضایی ایران: امسال ۸ ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران برگزار و جزئیات برنامه فضایی کشور در سال ۱۴۰۳ تشریح شد.

برگزاری مناقصه فاز دوم و تکمیل طراحی و ساخت نمونه‌های کیفی منظومه باریک باند iot پروژه شهید سلیمانی، تامین ماهواره آزمایشی با ساخت طراحی و ساخت ماهواره‌های پژوهش ۴، ۵ و ۶، خرید تصاویر ماهواره‌های بومی با عقد قرارداد با منظومه میکرو ماهواره با دقت بهتر از ۳ متر که این مسائل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، بخشی از برنامه امسال سازمان فضایی ایران است.

در بخش دیگر شرح پروژه‌های دولتی گنجانده شده است که از این بین می‌توان به تکمیل پروژه‌های جاری مانند نمونه دوم ماهواره پارس۱ و پیشبرد پروژه‌های تعریف شده در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که ساخت و آغاز تست‌های زیرسیستمی ماهواره پارس۲، ساخت نمونه مهندسی ماهواره ناهید۳، تکمیل طراحی و آغاز ساخت نمونه مهندسی ماهواره پارس۳، تکمیل طراحی و ساخت نمونه مهندسی محموله سار ۲۰ متری و ساخت نمونه مهندسی محموله ساز ۵۰ متری در بخشی از این برنامه‌ها قرار دارد.

همچنین در بخش برنامه‌های توسعه کاربرد‌های فضایی می‌توان به اجرای تفاهمنامه با سازمان نقشه برداری به منظور تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور، تفاهمنامه با وزارت جهاد کشاورزی برای در پایش محصولات گندم، جو، برنج و... است.

توسعه کاربرد‌ها و خدمات فضایی، واحد زمین پنجره واحد، همکاری در پروژه ملی GNAF از طریق بخش خصوصی و سایر کاربرد‌های و سامانه‌های ارزش افزوده اشاره کرد.

بخش دیگر مربوط به توسعه صنعت فضایی در بخش بین الملل است که قرارداد برای طراحی و ساخت نمونه‌های بعدی ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری بهتر از خیام، تامین ماهواره مخابراتی با همکاری بخش خصوصی، مذاکره جهت انعقاد قرارداد انتقال دانش طراحی و ساخت ماهواره در کلاس‌هایی که توان داخلی آن فراهم نیست.

برنامه‌های بخش بومی را می‌توان به پرتاب دو ماهواره با پرتابگر سیمرغ، پرتاب ماهواره بر سیمرغ بهینه، پرتاب ماهواره بر ذوالجناح، پرتاب دو ماهواره بر قائم ۱۰۰، پرتاب ماهواره پر فائبر ۱۰۵، پرتاب ماهواره بر قاصد، طراحی ماهواره بر قائم ۱۲۰، پیشبرد طراحی و ساخت نمونه مهندسی پلوک انتقال مداری سامان ۲ پیشبرد طراحی، ساخت و تست‌های اولیه ماهواره بر سریر اشاره کرد.

پرتاب ماهواره‌های کوثر، ظفر۲ و توسعه صنعت پرتاب و مدارگذاری طلوع۳ توسط ماهواره بر خارجی جزو برنامه‌های بین المللی توسعه صنعت پرتاب و مدارگذاری قرار گرفته است.

در بخش توسعه علوم و اکتشافات فضایی بین المللی می‌توان به پیگیری برنامه‌های اکتشافات فضایی (ماه) اشاره کرد. در بخش بومی نیز طراحی و ساخت کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی با قابلیت GNC، طراحی و ساخت کپسول ۱۵۰۰ کیلوگرمی با قابلیت GNC و طراحی و ساخت نمونه جرمی ماه نورد، ماه گرد و محموله اکتشافی ماه اشاره کرد.

سازمان فضایی ایران امسال همچنین ایجاد سامانه رصد فضایی، پایگاه پرتاب، تکمیل ایستگاه‌های زمینی سلماس و چناران، طراحی و ساخت ایستگاه دریایی مربوط به توسعه زیرساخت‌های فضایی را در برنامه خود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین