کد خبر: ۹۲۳۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

عراق آماده‌باش شد

منابع نظامی در فرماندهی عملیات ارتش عراق که در مرز با سوریه در محور «نینوا - الحسکه» واقع در شمال غربی عراق فعالیت می کند، گفت که نیروهای امنیتی و نظامی عراق از بامداد دوشنبه و با پیش‌بینی احتمال نفوذ عناصر تروریست از خاک سوریه به داخل عراق در حالت آماده باش امنیتی قرار گرفتند.
عراق آماده‌باش شد
آفتاب‌‌نیوز :

منابع امنیتی عراق امروز چهارشنبه از آماده باش نیرو‌های عراقی در مرز سوریه برای مقابله با نفوذ ۴۷۰ نفر از عناصر گروه تروریستی داعش به خاک عراق خبر دادند.

به گفته این منابع، این اقدام پس از آن صورت انجام شد که مزدوران وابسته به آمریکا موسوم به «نیرو‌های سوریه دموکراتیک» (قسد) در شمال و شرق سوریه، بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر از کسانی را که در زندان‌های خود نگهداری می‌کردند، از جمله شماری تبعه عراقی را آزاد کردند.

این منابع افزودند: قسد این افراد را که در زندان‌های واقع در فاصله ۳۰ کیلومتری مرز سوریه با عراق نگهداری می‌شدند، در قالب آنچه تصمیم خود برای عفو "زندانیان" خواند، آزاد کرد.

سرهنگ دوم «محمد الشمری» از فرماندهی عملیات غرب نینوا در وزارت دفاع عراق و مستقر در مرز با سوریه در تماس تلفنی با العربی الجدید گفت که نیرو‌های عراقی اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از هرگونه عملیات نفوذ از خاک سوریه انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به این اقدام قسد، آماده باش نیرو‌های امینتی و نظامی عراق در نوار مرزی به طول ۲۰۰ کیلومتر صورت گرفته است.

یک افسر دیگر عراق که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با العربی الجدید تصریح کرد که نیرو‌های عراقی دوربین‌های نظارتی و پست‌های دیده بانی را در مرز فعال کرده اند و از اینکه اتباع عراقی خارج شده از زندان‌های قسد سعی کنند به خاک این کشور بازگردند، نگران هستند.

این افسر از اقدام قسد برای آزاد کردن این افراد بدون هماهنگی با دولت عراق انتقاد کرد.

در این پیوند، فرماندهی عملیات غرب نینوا در عراق نسبت به نفوذ مجدد بقایای گروه تروریستی داعش به خاک این کشور هشدار داد و اعلام کرد: ۴۷۰ تبعه عراقی که قسد آن‌ها را از زندان‌های خود آزاد کرده است، وابسته داعش هستند.

«محمد کاکائی» رئیس کمیته امنیتی شورای استان نینوا در غرب عراق نیز اظهار داشت: این افراد نمی‌توانند از طریق رسمی به عراق بازگردند، زیرا تحت تعقیب هستند و دستگیر خواهند شد لذا سعی می‌کنند که به صورت انفرادی و مخفیانه از مرز سوریه به داخل عراق نفوذ کنند.

کاکائی افزود که برای کنترل مرز بین عراق و سوریه، موانع بتنی نصب شده است.

در ماه‌های گذشته، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق سلسله نشست‌هایی را با سفرای کشور‌های خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و از آن‌ها خواست تا اتباع خود را از داخل زندان‌ها و اردوگاه‌های قسد بازگردانند.

الاعرجی این زندان‌ها و اردوگاه‌ها را که هزاران نفر از جمله تروریست‌ها را در خود جای داده است، «خطری برای منطقه» توصیف و اشاره کرد که اردوگاه الهول در سوریه یک «بمب ساعتی» است که باید خنثی شود، زیرا اردوگاه یاد شده بیش از ۲۰ هزار نفر [تروریست]زیر ۱۸ سال را در خود جای داده است.

اردوگاه الهول که جمعیت زیادی از اعضا و خانواده بقایای گروه تروریستی داعش را در خود جای داده است، در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین