کد خبر: ۹۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۴

نقض گسترده حقوق شیعیان در عربستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان غیر دولتی دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه از مقامات عربستان سعودی خواست با شیعیان مقیم کشورشان مانند دیگر شهروندان به برابری و عدالت رفتار کنند و از رفتارهای تبعیض‌آمیز کنونی برضد آنها خودداری کنند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، اقلیت شیعیان مقیم عربستان ده تا پانزده درصد از جمعیت این کشور عربی را که اکثریت شهروندانش سنی هستند، تشکیل می‌دهد.

همچنین دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک در گزارشی سی و دو صفحه‌ای که در این باره منتشر کرد از دولت عربستان سعودی خواست برای تحقیق درباره بازداشتهای خودسرانه شیعیان یک کمیسیون تحقیق تشکیل دهد.

دیده بان حقوق بشر همچنین در گزارش خود تصریح کرد تنشهای مذهبی در عربستان که در فوریه سال دو هزار و نه در پی درگیری میان زائران شیعه و پلیس مذهبی عربستان در مدینه و پس از ان با بازداشتهای خودسرانه تظاهر کنندگان شیعه در ماه مارس اغاز شد، تشدید شده است.

سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر همچنین از این مسئله ابراز تاسف کرد که مسئولان عربستان سعودی مکانهای عبادت شیعیان را در این کشور بسته‌اند و برخی از رهبران مذهبی این اقلیت را بازداشت کرده‌اند.

سارا لیا ویتسون مدیر بخش خاور میانه و شمال افریقا در سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر در این گزارش اعلام کرد تمام شیعیان عربستان سعودی خواستار ان هستند که دولت این کشور به هویت آنها احترام بگذارد و با آنها به عدالت و انصاف رفتار کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین از دولت عربستان سعودی خواست کمیسیون تشکیل دهد که شرایط را برای همزیستی مسالمت امیز شاخه های مختلف اسلام در مکانها و شهرهای مذهبی به ویژه مکه و مدینه فراهم سازد.

سازمان دیده بان حقوق بشر یاداوری کرد ملک عبدالله پادشاه عربستان تعهد کرده است برای ارتقای شکیبایی مذهبی در کشورش تلاش کند اما رفتارهای تبعیض آمیز مقامات دولتی عربستان برضد شیعیان مقیم این کشور نشان می‌دهد که دولت عربستان چارچوب آزادیهای مذهبی را نادیده می‌گیرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش خود ابراز تاسف کرده است که دولت عربستان در بسیاری از بخشها از جمله نظام اموزشی و نظامی قضایی با شیعیان مقیم این کشور رفتار تبعیض امیز دارد و به عنوان مثال به در بسیاری از موارد قضات سنی عربستان شاهدان شیعه را صرفا به خاطر مذهبشان از پرونده‌ها کنار می‌گذارند و مسئولان بازار نیز به شیعیان اجازه کار کردن نمی‌دهند.

در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر امده است متاسفانه هیچیک از وزرا،‌ دیپلماتهای بلند پایه یا مسئولان و فرماندهان نظامی عربستان شیعه مذهب نیستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین