کد خبر: ۹۲۴۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵

پیام هیات چینی برای پزشکیان

هیات چینی شرکت کننده در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب ایران، حامل پیامی مهم برای وی خواهد بود.
پیام هیات چینی برای پزشکیان
آفتاب‌‌نیوز :

زونگ پی وو، سفیر جمهوری خلق چین در تهران در ملاقات با رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان اینکه هیاتی عالی رتبه از چین در مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان شرکت خواهد کرد، گفت که این هیات حامل پیامی مهم از جانب دولت چین برای ایشان خواهد بود.

علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی به روابط با چین و رویکرد نگاه به شرق، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران دیدگاه مثبتی به توسعه روابط با چین دارد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در بخشی دیگر از سخنانش به اقتدار جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به عنوان ۲ قدرت برتر غرب و شرق آسیا اشاره کرده و گفت: معتقدم ثقل قدرت در غرب آسیا جمهوری اسلامی ایران و در شرق آسیا جمهوری خلق چین است.

بروجردی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن پهپاد فوق پیشرفته آمریکا در منطقه، تسلط نیروی دریایی سپاه پاسداران بر کشتی‌های عبوری آمریکا در آب‌های منطقه و عملیات وعده صادق با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد به قلب اسرائیل، آن را نشانه اقتدار و قدرت ایران دانست.

وی در ادامه با اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا و مقابله و ایستادگی ایران در برابر این زیاده خواهی، گفت که ایران و چین هر ۲ مواضع مشابهی در ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا دارند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در ادامه افزود: قدرت آمریکا علیرغم همه ادعاهایشان منحنی نزولی دارد. به لحاظ اقتصادی نیز چین به عنوان نقطه مقابل آمریکا سیر صعودی دارد و قابل پیش بینی است که در آینده‌ای نزدیک جای آمریکا را بگیرد و به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شود.

بروجردی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال درگیری کردن چین با هدف مانع تراشی در مسیر رشد و توسعه این کشور هستند، گفت: واشنگتن بدنبال آن است تا با درگیر کردن چین، سرعت پیشرفت آن را کاهش دهند. شاید یکی از دلایل حرکت هوشمندانه چین در ارتباط با ایران همین نکته است که چین علاقه‌مند سیاست روابط گسترده با ایران است.

وی همچنین با اشاره به روابط خوب ایران و چین با روسیه، آن را یکی از نقاط مشترک تهران و پکن دانست که ۲ کشور را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

بروجردی با یادآوری همکاری‌های مشترک، بلندمدت و راهبردی ایران و چین، تاکید کرد که ۲ کشور باید گام‌های بلند‌تر در مسیر توسعه و تقویت مناسبات بردارند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به تلاش ایران در مسیر دلار زدایی و توافق با روسیه برای استفاده از ارز‌های ملی در مناسبات تجاری، گفت: معتقدم در مناسبات تجاری با چین نیز امکان دلار زدایی و استفاده از ارز‌های ملی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایران تلاش می‌کند تا اسیر تحریم‌های آمریکا و غرب نماند و مناسبات و معاملات خود را با کشور‌های مختلف گسترش دهد، گفت: انجمن دوستی ایران و چین نیز با جدید به دنبال کمک به دولت برای ایجاد زمینه‌های مختلف توسعه مناسبات با چین است.

بروجردی با اشاره به فناوری برتر چین در حوزه صنایع مختلف از جمله قطار‌های پرسرعت و خودرو‌های برقی، بر ضرورت انتقال محصولات با کیفیت و فناوری پیشرفته چین به ایران تاکید کرد و گفت که این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار مثبی بر افکار عمومی ایران نسبت به چین ایجاد کند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به طیف وسیع همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و همکاری‌های بین المللی تاکید کرد که برخی موضوع‌ها نظیر بحث جزایر سه گانه ایران در آب‌های جنوبی نباید باعث ذهنیت منفی افکار عمومی و دولتمردان ایران نسبت به چین شود. ایران نیز متقابلا به خود اجازه نمی‌دهد که در مسائل داخلی داخلی و سرزمینی چین ورود کند یا مواضع غیرهمسو با مواضع چین اتخاذ کند. پ

زونگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین نیز در این ملاقات، با اشاره به دیداری که اخیر با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب داشت، وی را یک از زبده‌ترین دیپلمات‌ها دانست و ملاقات با ایشان را مفید ارزیابی کرد.

سفیر چین با اشاره به روابط گسترده کشورش با ایران و در عین حال تلاش آمریکا برای اثرگذاری بر این روابط گفت: آمریکا با یکجانبه گرایی به دنبال ضربه زدن به این روابط است.

وی با شاره به همکاری‌های مشترک ایران، چین و روسیه در قالب سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس، این همکاری سه جانبه را ارزشمند دانست.

زونگ پی وو در ادامه با اشاره به حرکت متقابل ۲ قطار از چین به سمت ایران و از ایران به سمت چین، گفت: این راه آهن کریدور جدیدی برای تبادل کالاهای۲ کشور است و ما در آینده شاهد همکاری بیشتری خواهیم بود.

سفیر چین در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به موضوع جزایز سه گانه ایران در آب‌های خلیج فارس گفت: چین همواره از حاکمیت و تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند. طرف چینی، دغدغه‌های ایران را درک می‌کند و اهمیت میدهد. چین به دنبال آن است که دشمنان روابط ۲ کشور نتوانند با استفاده از این موضوع، تنش ایجاد کنند و تاثیر منفی بر روابط بگذارند.
این دیپلمات چینی تاکید کرد: هم دولت چین و هم سران کشور چین اراده‌ای محکم و قوی در توسعه روابط ۲جانبه با ایران دارند و در پیام تبریک آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب ایران نیز به صراحت اشاره و تاکید شده است که چین تمایل دارد که با کمک ایران، مشارکت و همکاری راهبردی ۲ کشور را عمق بیشتری ببخشد و این پیام، فراتر از یک پیام صرفا تشریفاتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین