کد خبر: ۹۲۴۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵

آمریکا ال مایو سلطان قاچاق مکزیکی و پسر ال چاپو را دستگیر کرد

مقامات قضایی ایالات متحده اعلام کردند اسماعیل «ال مایو» زامبادا سلطان مواد مخدر مکزیکی و پسر شریک سابقش خواکین «ال چاپو» گوزمان را روز پنجشنبه ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) در ال پاسو تگزاس بازداشت کرده‌اند.
آمریکا ال مایو سلطان قاچاق مکزیکی و پسر ال چاپو را دستگیر کرد
آفتاب‌‌نیوز :

ال مایو یکی از مهم‌ترین قاچاقچیان تاریخ مکزیک است که کارتل سینالوآ را با ال چاپو تأسیس کرد. ال چاپو در سال ۲۰۱۷ به ایالات متحده مسترد شد و اکنون در زندانی با تدابیر امنیتی شدید در حال گذراندن حبس ابد خود است.

هم ال مایو و هم پسر ال چاپو در ایالات متحده به دلیل قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر به ایالات متحده، از جمله فنتانیل که به عامل اصلی مرگ و میر آمریکایی‌های بین سنین ۱۸ و ۴۵ سال تبدیل شده است، با اتهامات متعددی روبرو هستند.

بنابر اعلام مقامات آمریکایی، ال مایو ۷۰ ساله و گوزمان لوپز ۳۰ ساله لحظاتی پس از فرود هواپیمای شخصی‌شان در فرودگاهی در منطقه ال پاسو بازداشت شدند، جایی که ماموران پلیس فدرال آمریکا از قبل منتظر آن‌ها بودند.

گوزمان لوپز، یا «چاپوس کوچک»، یکی از چهار پسر ال چاپو است که وارث سهم پدرشان از کارتل سینالوآ هستند. برادر او اویدیو گوزمان سال گذشته دستگیر و به آمریکا تحویل داده شد.

در سال‌های اخیر، کارتل سینالوآ به بزرگترین هدف مقامات ایالات متحده تبدیل شده است. مقامات قضایی آمریکا این کارتل جنایی را بزرگترین صادرکننده فنتانیل به ایالات متحده می‌دانند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت زامبادا و گوزمان لوپز به دلیل رهبری عملیات مجرمانه کارتل از جمله شبکه‌های تولید و قاچاق ماده مرگبار فنتانیل در ایالات متحده با اتهامات متعددی روبرو هستند.

مقامات ایالات متحده برای دستگیری زامبادا ۱۵ میلیون دلار و برای دستگیری گوزمان لوپز ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بودند.

به گفته مقامات آمریکایی، کارتل سینالوآ به بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان مواد مخدر قاچاق می‌کند و یکی از قدرتمندترین گروه‌های فعال در زمینه جرائم سازمان‌یافته در مکزیک است.

پسران زامبادا و ال چاپو به دو نسل از قاچاقچیان با سبک‌های متفاوت کاری تعلق دارند؛ زامبادا به دلیل اینکه یک قاچاقچی مواد مخدر متعلق به «مکتب قدیم» است از کانون توجه دوری کرده و در سایه فعالیت می‌کند.

در مقابل، پسران ال چاپو به «قاچاقچیان زرق و برق دار» شهرت دارند و با بالا رفتن در سلسله مراتب کارتل توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. پسران ال چاپو همچنین از زامبادا خشن‌تر هستند.

دستگیری زامبادا و گوزمان لوپز ممکن است باعث بی‌ثباتی یا حتی خشونت در مناطق مرکزی محل فعالیت آن‌ها در ایالت شمالی سینالوآ در مکزیک شود.


در موارد پیشین دستگیری‌های اینچنینی رهبران مهم کارتل‌ها منجر به پدید آمدن خلاء قدرت شده و به همین خاطر درگیری‌های داخلی در درون سازمان‌های تبهکار و همچنین خشونت میان سازمان‌های رقیب شدت گرفته است.

مقامات ایالات متحده طی سال گذشته کیفرخواست جدیدی علیه پسران زامبادا و گوزمان تهیه کرده اند. موارد اتهامی تازه بر قاچاق فنتانیل به ایالات متحده و همچنین انتقال مواد پیش‌ساز به کارگاه‌های غیرقانونی ساخت و تولید مواد مخدر را شامل می‌شود.

این مواد شیمیایی پیش‌ساز فنتانیل به طرز شگفت‌انگیزی در دسترس و ارزان هستند و خبرگزاری رویترز می‌گوید فروشندگان چینی آن‌ها را به صورت آنلاین به درب به خانه‌ها در آمریکای شمالی ارسال می‌کنند.

آقای گارلند در این خصوص گفت: «فنتانیل مرگبارترین تهدید مخدری است که کشور ما تا به حال با آن روبرو بوده است و وزارت دادگستری تا زمانی که تک تک رهبران کارتل، اعضا و همدستان مسئول مسموم کردن جوامع ما را پاسخگو نکند آرام نخواهد گرفت.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین